Lungnade vis igångsättning?

Sv: Lungnade vis igångsättning?

ok, jag erkänner glatt attt jag inte har den erfarenheten av skadade hästar, eftersom mina aldrig har gått sönder såpass att de behöver boxvila.

Droga på ni om ni tycker det är enda sättet.
Till trådskaparen: hoppas allt går bra och att hästen håller.

PRECIS :)

Du ska vara överlycklig att du sluppit den delen av hästeriet.
Tråkigt för ryttaren , dötrist för hästen och sviiindyrt!

Tack för alla svar :bow:

Ni som tycker jag ska promenra m.m ni kan få ha henne 1 vecka så kanske ni förstår sen :smirk:

Jag ska skritta 1½ vecka till sen får jag börja trava och då tror jag att det värsta gått över(hoppas jag)

Det handlar ju om säkerhet för både mig själv och hästen.

Skulle inte vara så kul om hon kom lös och slett om skaddan :crazy:

Skulle aldra hälst bara vilja släppa henne i ridhuset men de får jag inte för då springer hon upp skaddan :crazy:

Måste bara fråga dej om du har haft hand om en igångsättning efter en konvalicens??
:)

Menar du mig?

Ja det har jag min ponny hade problem med rygg och framknäna så ryggen opererades o framknäna behandlades.

Varav han fick boxvilla 7 månader

Nope inte dej.. utan Cecely...

Låter som om hon aldrig ens har sett en konvalicent galen häst :)

okej :smirk:

äe då förstår man nog inte hur farligt de kan bli :crazy:

Har du någonsin haft en häst som stått på box i kanske en månad och sedan i sjukruta i x antal veckor - och som man sedan skall börja belasta lite smått? :crazy:

Arbeta för hand fungerar säkert på en lugn, trygg häst som inte har huvudet fullt av bubblande överskottsenergi - men på en konvalescent som dels bara skall gå rakt fram, och då i lugn, balanserad skritt är arbete vid hand en ren livsfara. För både häst och ryttare, med tanke på hur lätt hästen ur det läget (med ryttaren placerad vid bogen eller vart det nu är tänkt att man skall gå) kan sparka eller slita sig...

Jag blir uppriktigt upprörd över dessa råd - kan sluta helt förskräckligt illa om någon följer dem och går på snacket om att en "lydig häst minsann kan ledas utan bekymmer trots att den stått stilla i ett halvår". Har en vet. skrivit ut lugnande bör man nog kunna lita på att de anser det nödvändigt. Ingen vet. har någonsin prackat på mig lugnande, utan det är något jag fått ringa och höra om själv, när situationen blivit för farlig.

Håller med Dobben. Har själv varit med om en, annars snäll, lydig och lugn häst som hade knäledsinflammation och blev tvungen att vila drygt 2 månader. Han skulle skrittas för hand en stund om dagen och han fick vara ute i en pyttehage på dagarna. Att gå med min häst var förknippat med livsfara - han var som en helikopter. Spelade ingen roll om man var i ridhuset eller ute, det hjälpte inte att försöka aktivera hjärnan med halter och dylikt - ingenting hjälpte. ...och det skar i mitt hjärta varje gång han landade från en "helikoptertur" då jag tänkte på knälederna som behövde VILA.

Då jag skulle sätta igång honom uppsuttet så hände det faktiskt en gång att jag flög av.

Jag är nog egentligen emot onödigt pleggande av hästar, men jag förstår och understöder om man ger lugnande i motsvarande fall som mitt. Jag tänkte inte då på att man kunde ge en liten dos lugnande, men skulle jag och hästen utsättas för samma sak igen så skulle jag helt klart överväga en "drogning" - för allas säkerhet.

Hej!

Jag skulle absolut använda lugnande om jag var du.

Jag har arbetat hos vet,och satt igång många hästar,det funkar jättebra!

Och man slipper skador på sig själv och hästen.....

En lagom mängd gör inte hästen direkt snubblig heller,bara lite seg.

Lycka till,och var försiktig

Om du refererar till mitt inlägg till lizzie så hade ju hon redan börjat rida sin häst så för mig lät det inte som om det inte var så farligt...
För mig får du tycka vad du vill och tro vad du vill, vill man inte ta mina råd så skit i det då...

Äsch, behöver väl inte låta så bitter...
Var bara glad att du inte har mer erfarenheter av vilda speedade konvalecent tokar...*ler*

Och det är en sund inställning att i grund och botten inte vilja droga hästen naturligtvis (finns tyvärr folk som inte vågar rida ut på sina hästar utan liiiite lugnande tyvärr *de borde köpa en hamster*)

MEN ibland så måste man ta säkerheten i första hand och då är det en bra tillfällig lösning. När hästen är sån här ---} :bump:

:)

Ok det kan jag nog hålla med om! =)
Jag har nog fått en liten fövrängd bild kanske att det är just så att folk inte riktigt kan kontrollera sina hästar.

Men jag håller med dig säkerhet går först!

Samma här jag fick ringa och fråga då jag med andra i samma stall tyckte de började bli lite farligt.

och då skrev hon ut lugnade till mig

en häst i stallet fick oxå lugnande vid igångsättningen efter en lång tids vila för en skada.
Men jag tror de prövade utan lugnande innan, men det funkade inte även om de satt igång hästen smått med promenader innan.
Så de gav hästen lugnande och det hjälpte lite, tror de gav hästen det i 2-3 veckor.
Men hon blev inte så groggy av det bara LUGN, som hästen tydligen hade svårt för att bli..

Själv tyckte jag de var att överdriva.. men tydligen hade de prövat utan innan och de funkade inte alls..

Cecely skrev:
Låter lite mer som om hon testar kanske? Det går ju också att göra lite enklare övningar öven när man rider ute just för att pollen ska få aktivera sig mentalt, träna på smågrejer som man kanske inte gör annars typ stanna för din sits, svänga för din sits osv (om den nu inte redan kan sånt). Finjustera kan man ju alltid göra!=)

Jag har ju skrittat min donna i cirka en månad, innan så promenerade jag med henne för hand i en månad. Samtidigt då så tränade jag ledarskap med henne och det har fungerat finfint. När jag rider så skrittar jag henne på lång tygel, varvat med skritt i lite mer samlad form. Tränar då på övergångar skritt-halt-skritt, öppna, skänkelvinkning, kunna ta ställning i nacken åt hö och vä. Funkar bra. Hon är inge tjafsig utan jobbar på jättebra. Problemet är att hon helt plötsligt kan bli rädd för saker som hon tidigare inte reagerat på, t ex höra en traktor på håll (ska inte tala om att försöka ta sig förbi en traktor :eek: ), bilar med släp. Rida i dagsljus är en mardröm, funkar mycket bättre i mörkret och pannlampa :confused:. När hon blir rädd så blir hon rädd på riktigt och om det inte vore för min man, att han lyckats hålla i henne ett vid några tillfällen, så skulle det slutat med rena katastrofen. Det slår liksom tilt i huvudet på henne och hon blir inte kontaktbar :crazy:

Ovanstående är säkert en reaktion på igångsättningen efter att stått i 6 månader. Vissa ridturer är hon laddad till max och det är svårt att skritta bort det. Senaste ridturen, så hörde hon grannens hundar precis när vi kom ut på stallplanen, vilka hon hör hela dagen! Samtidigt så kom en bil åkandes upp på vår gård. Jag hade precis suttit upp och känner direkt hjärtslagen genom sadeln och hästen är totalt stel. När sedan bilen dyker upp så får hon panik, stegrar sig och springar baklänges - sitter som en märla i stallväggen :crazy: Det var min syrra som kom i bilen och vi var tvungna att stå och prata med henne i 5 min innan hjärtdunket genom sadeln försvann... Den ridturen fick min man leda hästen större sträckan. Efter 2 km hade hon lugnat ner sig ytterligare så jag vågade låta henne "sträcka ut" ordentligt i skritt.

Det ÄR jobbigt att få igång konvalecenter, framför att när de varit skadade länge. Det finns ju hästar som aldrig går att få att funka som normala ridhästare efter en längre konvalecens.

Så jag tror att lugnande absolut kan behövas till vissa hästindivider. Min vet. kommer på tisdag för vaccinering. Ska prata med vet. då om vi ska prova lugnande på min pålla. Maken tycker ju att det är mindre kul att behöva följa med på våra skritturer... :angel:

/Lizzie

Håller med jag tycker med detta är sista utväggen men vetsa att hoppar hon för mycket kommer skaddan gå upp igen :crazy:

Fladde skrev:
Samma här jag fick ringa och fråga då jag med andra i samma stall tyckte de började bli lite farligt.

och då skrev hon ut lugnade till mig

:eek: var det du som behövde det & inte hästen ;)

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
557
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit