Sv: Lungnade vis igångsättning?
Jag håller med Dobben!
Jag hjälper själv en handikappad tjej vars häst vi gett lite lugnande första veckan vid igångsättning och alla gånger utom en har det gått jättebra (då fick hon en liten "snedtändning" tror vi, för hon blev bara piggare!!).
Lugnande är väl inte idealet, det bästa är väl om man har en häst med sånt toppenpsyke att den sköter sig hur mkt överskottsenergi den än har, men alla hästar är bara inte sådana till psyket. Vet man med sig att det finns risk att hästen skadar både sig själv och ryttaren ska man absolut ta till den hjälp som finns!
Jag har skrittat denna hästen på lugnande och det är inte mer skillnad än att "topparna" och den värsta spökstirrigheten försvinner, de går inte och hänger med huvudet och släpar hovarna med rätt dos och medel. Hon skrittade på bra och var ändå pigg men inte explosivt pigg, eller supertittig. Det var sköönt
Men i ärlighetens namn är lugnandet ingen 100%ig garanti för att din överpigga häst inte kan göra nåt bus ändå, även om det oftast uteblir.
Känner en tjej som envist försökte rida igång sitt sto efter konvalescens flera gånger men stoet var mer i luften är på marken så ryttaren bara flög av, till slut bröt hon armen och kunde inte rida så hästen fick vila ännu mer. När hon sen skulle sätta igång hästen blev det på lugnande och då GICK det att sätta igång hästen. Vissa hästar har ju ett enormt behov av att röra på sig och stimuleras och kan inte förstå att de måste hålla sig lugna. Lyckligtvis är min egna häst motsatsen till dessa hästar, hon kan vila på box med bara några timmar ute i sjukhage om dan i 3 månader och vara totalt kolugn, som om hon förstår. MEN hade min häst varit rentav farlig vid igångsättning hade jag också bett veterinären om lugnande, även om detta inte ska missbrukas av människor som kanske är rädda för sin häst alltid!
Lycka till med igångsättningen och hoppas hästen får hålla sig frisk!