Lungnade vis igångsättning?

F

Fladde

Hej

Har en häst som vari skaddad ca 4 mån och nu ska sättas igång då hon har mycket överskåttsenergi så ska vi ge henne lugnade under igångsättningen.

Hur svara hästar på det?
På vilket sätt blir dom lugnare?

Tacksam för snabbt svar :bow:

Sv: Lungnade vis igångsättning?

kan bli trötta o snubbliga.
rid hästem med ö-energin istället, det går snabbt över...

vovicockokanon skrev:
kan bli trötta o snubbliga.
rid hästem med ö-energin istället, det går snabbt över...

Om det inte går då?

Hästen är så ivrig så man knappt kommer upp och de är inte bra för hennes bakben då skaddadan kan gå upp igen :crazy:

marieka skrev:
måste ni rida då? Tömkör eller gå ut o promenera istället.

Måste början nån gång hon är även jobbig vid promenaderna

Hur länge har ni tänkt att ha henne på lugnande? En vecka? en månad?
Personligen tycker jag det är fel att droga för att kunna rida.

Jag håller med. Ta långa promenader, där är det mycket lättare att kontrollera sin häst även om den är lite studsig, använd en longerlina om du vill ha lite utrymme och inte känner dig trygg.
Du kan ju försöka få hästen mentalt trött också med markövningar eller tömkörning.

Ni som tycker att det är "fel" med lugnande vid ridning vid en igångsättning - varför??

Det handlar ju om en häst som har massor med överskottsenergi efter att ha stått stilla länge, som riskerar att SKADA sig om den får fara runt.

Jag tycker att det är MYCKET BÄTTRE att ge hästen lite lugnande i början så att den får en god chans till snabbt tillfrisknande.

Även den allra snällaste häst kan förvandlas till ett yrväder efter ex.vis många veckors boxvila. JÄTTEDUMT att riskera att alla läkning går till spillo bara för att den kanske stegrar sig och landar dumt på sitt onda ben eller vad det nu kan vara för skada.

Dessutom kan det vara mentalt fördelaktigt för en häst som är väldigt uppe i varv efter en lång vila att de första turerna blir lugna och behagliga för den. HÄSTEN vet ju inte att den har fått lugnande utan upplever skritturen som en behaglig och trevlig upplevelse, och med några såna skrittrundor så sitter den känslan i sen när det ska skrittas utan lugnande.

Vetranquil fungerar väldigt bra att "rida på" - hästen blir inte ostadig eller "lullig" utan med rätt dos upplever man ingen skillnad förutom att den INTE hetsar upp sig och tjoar runt.

Om veterinären nu skrivit ut lugnande för att hästägaren ska kunna sätta igång hästen och inte riva upp den gamla skadan tycker jag absolut att de råden ska följas.

Jag vet fall där man gett lite plegg i.m i fyra-fem månader ett par gånger om dagen (efter en fraktur) för att hästen ABSOLUT inte fick studsa runt på sitt frakturerade ben - men på detta sättet kunde den få gå ut till en "sjukhage" + gå micropromenader istället för att stå helt still i boxen. Men ger ju inte så mycket att hästen blir drogad - bara tillräckligt för att ta bort "bus-lusten".

En annan häst jag vet hade en senskada - hade stått på boxvila/sjukhage i flera månader. En person tappade hästen när den skulle ledas in från sjukhagen en dag när den stegrade sig. Resultat - hästen slet upp senskadan så att den blev ännu sämre än vad den var från början = sex månaders vila extra.

Hej Fladde!

Du kan höra efter med din vet. Om eventuella lugnande som kan ta av bara den värsta toppen, vilket du redan kanske gjort :)

Jag har jobbat med galoppörer som vid igångsättning efter lång tids vila fått milt lugnande just i det syfte som du menar för att inte riskera att slita upp sina skador, vilket jag tycker är ett alternativ om annat inte kan göras.

Ser inget fel i det så länge det handlar om förebyggande syfte och skötts rätt! Då som du säger måste igångsättning vid tillfrisknad göras så småning om när man fått klartecken från vet. för att skadan skall kunna läkas ut vidare och stärkas. Förutsatt att det sköts lungt men det verkar du ha solklart för dej redan :)

Hoppas allt går bra och lycka till med din häst!
Mvh, :D

Jag håller med Dobben!
Jag hjälper själv en handikappad tjej vars häst vi gett lite lugnande första veckan vid igångsättning och alla gånger utom en har det gått jättebra (då fick hon en liten "snedtändning" tror vi, för hon blev bara piggare!!).
Lugnande är väl inte idealet, det bästa är väl om man har en häst med sånt toppenpsyke att den sköter sig hur mkt överskottsenergi den än har, men alla hästar är bara inte sådana till psyket. Vet man med sig att det finns risk att hästen skadar både sig själv och ryttaren ska man absolut ta till den hjälp som finns!

Jag har skrittat denna hästen på lugnande och det är inte mer skillnad än att "topparna" och den värsta spökstirrigheten försvinner, de går inte och hänger med huvudet och släpar hovarna med rätt dos och medel. Hon skrittade på bra och var ändå pigg men inte explosivt pigg, eller supertittig. Det var sköönt ;) Men i ärlighetens namn är lugnandet ingen 100%ig garanti för att din överpigga häst inte kan göra nåt bus ändå, även om det oftast uteblir.

Känner en tjej som envist försökte rida igång sitt sto efter konvalescens flera gånger men stoet var mer i luften är på marken så ryttaren bara flög av, till slut bröt hon armen och kunde inte rida så hästen fick vila ännu mer. När hon sen skulle sätta igång hästen blev det på lugnande och då GICK det att sätta igång hästen. Vissa hästar har ju ett enormt behov av att röra på sig och stimuleras och kan inte förstå att de måste hålla sig lugna. Lyckligtvis är min egna häst motsatsen till dessa hästar, hon kan vila på box med bara några timmar ute i sjukhage om dan i 3 månader och vara totalt kolugn, som om hon förstår. MEN hade min häst varit rentav farlig vid igångsättning hade jag också bett veterinären om lugnande, även om detta inte ska missbrukas av människor som kanske är rädda för sin häst alltid!

Lycka till med igångsättningen och hoppas hästen får hålla sig frisk!

Promenera en häst som är vid explosionens branta kant är inte något att rekommendera direkt... :eek:

Framför allt inte med långt rep, för att man själv skall hålla sig ur vägen - hur har man då hästen på marken med alla benen så den inte förvärrar skadan (eller skadar sig på annat sätt)?

Oftast är det just ridning som behövs, eftersom man lättare har koll på hästen sittandes på ryggen (iaf är det så för mig) - men för att minimera riskerna för att hästen kommer lös då ryttaren trillat av är exempelvis Vetranquil utmärkt. Tar bort udden, men hästen är vaken, alert, inte snubblig, svettig eller drägglig - utan bara hanterbar.

Själv har jag aldrig ridit på lugnande, men däremot använt det en eller två gånger för att lugna min hysteriskt pigga häst efter en lång konvalescens, under de perioder då han skrittats för hand. Hellre det än att man tappar hästen och den springer sönder sig.

Varför måste man just rida da? Om en häst vatt konvalecent ett bra tag så är det väll bättre att arbeta den vid hand för att bygga upp, då förebygger man också eventuella skador. Och som sagt det går att få en sån häst lugn utan att göra värst mycket det gäller ibland bara att den får tänka lite med huvudet! Om man absolut måste rida så kan man ju ta hjälp utav en ledare med, då minimerar man ju också risken för att hästen sticker.

Jag skulle rekomendera dig till att inte rida din häst under den första igångsättnings perioden.
Gå promenader, longera, tömkör...
Så småningom kanske ni kan skritta en sväng. Om du är osäker på din häst, ha någon med dig som kan hålla i den, med lina.
Rid dom första gångerna i ridhus/paddock om du har tillgång till det!

Lycka till!

Förr eller senare måste man ju upp på ryggen på kusen! Håller på för fullt med min egen donna. Hon är under igångskrittning efter 6 mån konvalecens efter kotledsvrickning = väldigt lätt att det går upp igen. Hon är helt OK att hantera från backen, både vid tömmkörning och promenader för hand. När jag sitter på ryggen så blir hon RÄDD för ALLT... :crazy: Vissa dagar går det riktigt bra och hon börjar likna sitt vanliga jag - medans andra dagar så får hon panik om hon hör en traktor eller motorcykel på håll. Något som hon INTE har reagerat på tidigare. Går hyfsat bra att rida ut när maken går med och håller oss sällskap - gissa hur kul han tycker att det är... :angel:

Har hållit på och skrittat min pålla 1 mån nu, status q, och det är väldigt svårt att skritta bort spändhet. Hon skulle behöva få bralla loss i ett ridhus, men vi har "banförbud" fram tills i mars-april - här är det hårt underlag som gäller...

/Lizzie

Låter lite mer som om hon testar kanske? Det går ju också att göra lite enklare övningar öven när man rider ute just för att pollen ska få aktivera sig mentalt, träna på smågrejer som man kanske inte gör annars typ stanna för din sits, svänga för din sits osv (om den nu inte redan kan sånt). Finjustera kan man ju alltid göra!=)

Jag tror inte riktigt att dom som påstår att man ska rida bort, eller promenera med lång lina för att bli av med överskottsenergin efter konvalecens vet vad dom pratar om.... :smirk:

Jag tror att du inte vet vad du pratar om...;-)

jasså, då skulle du varit med och promenerat min sista konvalecent.
170 cm rabiat halvblods kille. (väluppfostrad gentleman i vanliga fall)

Jag undviker helst lugnande, men det är verken bra för häst eller matte/husse att riskera sig själv, hästen eller skadan om hästen inte håller sig i skinnet.

Det handlar om någon vecka som man kan ge, sen löser det ju sig av sig självt!

Finns nått som heter So-Calm på Granngården.
Funkade mkt bra på en häst jag känner,och är godkänt preparat även på tävling om jag inte minns fel.
Men du bör ge det ngr dagar innan du får effekt och det är rätt dyrt.

Näe - jag är rätt ÖVERTYGAD om att de inte har tillräcklig erfarenhet för att uttala sig klokt om detta.

Jag står i ett större stall och har sett flera hästar konvalescenta efter operation av lösa benbitar, operation av griffelben, senskador, frakturer mm. Några HAR varit lugna och "snälla" hela tiden men de flesta har f-n flygit i efter ett tag.

Min otroligt snälla gamla valack som jag hade förut tog i princip aldrig ett felsteg när man ledde honom - på alla år jag hade honom så gick han ALLTID mycket snällt på slakt grimskaft överallt i alla situationer. Sen fick han ett flertal sprickor i underarmen efter en spark och stod i princip helt still i en månad, nästa månad fick han gå micropromenader runt stallet, sista månaden fick han promeneras längre stunder i ridhuset (skulle vara på mjukt underlag). SÅ förvånad blev jag första gången han helt plötsligt stod rakt upp på bakbenen, jag hade ALDRIG sett honom göra något sånt tidigare - på alla år!

Två månader klarade han att hålla sig i skinnet men sen gick det alltså inte längre. Som tur var hade det gått såpass långt med läkningen att benet klarade belastningen. Hade han fått spunk några veckor innan hade benet kunnat gå AV ifall han rest sig och landat på en sten eller dylikt. En yngre häst med mycket energi kan ju hamna i den "fasen" redan efter ett par veckors stillastående.

Att tro att man på något sätt kan "syselsätta hästen mentalt" så att den inte far omkring är väldigt naivt och tyder på lite erfarenhet av MÅNGA olika hästar.

Vi är några stycken som tyvärr fått upptäcka att våra snälla hästar förvandlas till MONSTER efter lång konvalescens. Min femåring opererades förra året och han var inte direkt god som guld efter en månads sjukhage heller...

Det handlar ju om att skydda HÄSTEN från att skada sig eller förstöra läkningen.

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
557
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit