Lungnade vid klippning?

F

Fladde

Jag vet jag är tidigt ute;)

Men om man har en häst som behöver lungnade vid klippning hur går det då till?
Finns där hästar som det absolut inte går på ändå?

När börjar ni klippa era hästar?

/Madde

Sv: Lungnade vid klippning?

Min häst är omöjlig att klippa utan lugnande. Man kan, om hon har en bra dag, klippa halsen på henne, det blir inte snyggt men pälsen försvinner.

Men iaf. ska vi klippa hela hästen tar vi helt enkelt ut veterinären och han sprutar henne med lugnande. Det brukar gå åt rätt mycket lugnande åt henne. Hon är en kraftig D-ponny men hon brukar få för stor häst.

När hon fått lugnande tar det en liten stund innan det verkar och sedan är hon helt väck. Hon står bara och hänger så då är det bara att klippa. Det brukar sitta i ungefär en timme sedan börjar hon piggna till beroende på hur mycket hon har fått.

Jag brukar klippa henne första gången i oktober då vi ändå har veterinären ute för vaccination och sedan en gång i Jauari/februari. Lite beroende på hur hårt hon rids och så. :)

Senast ändrad:

Vad brukar det kosta?

JKag mistänker att min häst måste h en STOR dos :crazy:
För vid munundersökningar eller när dom ska spruta leder/muskler på klinik så får hon så mycket så hon står lutad om vägen och fast hon gör det måste man hålla i två ben för hon kikar ändå :crazy: :crazy:

Hämskt jag vet men efter 10 mån med skador har det blivit en del dåliga erfarenheter av vetrenärer ovh sånt :crazy:

Kommer inte riktigt ihåg, när jag och min kompis tog ut veterinären nu i vintras så betalade jag nog 500 och hon 400 eftersom min häst behövde mer lugnande än hennes. Då tog vi ut veterinären enbart för att ge lugnande.

Låter inget roligt det där. :(
Men jag vet själv hur det är, min häst har också svårt att acceptera veterinär. Gick åt en hel del lugnande när de gjorde endoskopi på henne.. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 814
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 973
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 314
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar