ameo

Trådstartare
Moderator
En av mina vänner har fått erbjudande om att låna en häst som har gått med åsnor tidigare hos sin ägare. Min vän är medveten om problemet med åsnor - lungmask, men hon ahr ingen aning om hur man åtgärdar lungmask. Inte jag heller... Därför tänkte jag be Er om hjälp, hur gör man? Går det med något av de vanliga avmaskningsmedlen, eller hur fungerar det?

Sv: Lungmask?

När vi hade åsna i hop med våra hästar så maskade vi med Rintal som tar lungmask. Även Ivermectinpreparaten tar lungmask.

Man tar ökad dos med 2 veckors mellanrum (har för mej att det står på bipacksedeln hur mycket större dos, kommer ej i håg, många år sedan...)

Vanligt ivermectin-medel. Och det är ingen panik om inte hästen visar symptom (som hosta).

Börja med att undersöka om åsnorna verkligen har lungmask. Det är inte vanligare på svenskfödda åsnor än på svenska hästar. Det är bland importerade åsnor som risken för lungmask finns.

*kl

Apropå lungmask

Nån som vet om rådjur är smittbärare?
Anledningen är en häst (som aldrig träffat en åsna) fick lungmask (hosta) en tid efter han bytt ägare. Veterinären där sa att rådjur är smittbärare (och dit hästen flyttade fanns det extremt många.)
lite ot men samma ämne

Börja med att undersöka om åsnorna verkligen har lungmask. Det är inte vanligare på svenskfödda åsnor än på svenska hästar. Det är bland importerade åsnor som risken för lungmask finns.

Åsnorna blir inte sjuka av masken, utan är bara smittbärare. Varför inte undersöka hästen istället... eller vänta med avmaskning tills den ändå ska avmaskas i vår.

Varför inte undersöka som jag skrev om det finns mask hos åsnorna innan man börja behandla en häst eventuellt i onödan? Efter som det inte är så vanligt med lungmask hos åsnor i Sverige som vissa hästägare tror. Om man sedan kontrollerar det hos hästen eller hos åsnorna är väl egalt. Men finns det ingen mask så finns det inte heller något problem.
Masse som själv både har hästar och åsnor utan lungmask!

Men hur påvisar man lungmask hos åsnorna, om de bara är bärare, men inte påverkas? Du verkar veta, så jag frågar uppriktigt eftersom jag trodde att man inte kunde kolla det hos åsnorna.

Har kanske uttryckt mig lite oklart med vad jag menade. Det är ju just det som är det luriga och som skrämmer hästägare att det inte syns på åsnan. Enklaste sättet att påvisade är ju om de smittat hästar i sin omgivning. Men också att ta reda på om det är importerde åsnor eller svenskfödda. Gör det inte det så lär inte heller lungmasken vara något problem för hästen som ska flytta. Om det är en seriös ägare till dem som sedan tidigare har skött sina djur med avmaskning så lär det ju inte vara större risk än när man annars flyttar en häst till ett nytt ställe. Lungmask för häst är som skrivet tidigare väldigt sällsynt i sverige och kommer nästan bara från importerde djur (åsnor men även andra hästar).
Jag var inte inne på analyser när jag menade att man kan kotrollera åsnan, men det är ju det allra säkraste sätte att skicka in en analys på hästen innan den flyttas. Enklast att fråga om hur det är på stället den kommer ifrån.
Det är ju inte heller av godo att avmaska på måfå p g a resistensrisken hos parasiterna, för att inte riskera att få hem "smittan".

Jag håller med dig om att inte avmaska för säkerhetsskull. Men i vår behöver hästen troligtvis avmaskas ändå (nya hästar har en förmåga att ligga på högre EPG när de flyttar till nytt ställe) och väljer man då ett ivermectinmedel så har man ju garderat sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 056
Senast: corzette
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
819
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
913
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka