lunginflamation på föl

Y

yodi

vet inte om den här tråden hamnar rätt men jag shansar.

i morse när hästarna skulle gå ut så var lilla mysa hänging så jag tog tempen på henne 40,1. så det var bara att ringa vet som kom ut och konstaterade början eller lindrig lunginflamation, så nu står hon ine och ska få penecelin i fem dagar (hipotrim) och ska sedan förhoppnings viss bli bra, det jag funderar på är hur jag ska göra sen.

hon är nu ca 6 veckor, hon har gått ute med sin mamma 8-10 timmar var dag beroende på vädret, dom har flera träd dom kan gå och få vind/regn skydd hoss. ska jag vara tvungen att ha på henne täcke?

jag vill helst inte att hon ska ha täcke men vill ju inte riskera att hon blir dålig igen.

så ni med erfarenhet av små fölisar vilket är bäst,
ha på henne ett täcke ute när det är lite dåligt väder och att hon då kan vara ute, eller låta henne gå utan och i stället ta på henne en filt när hon komer in tills hon har torkat, låta henne gå utan täcke helt, eller ha henne ine.

och det här är då altså effter det att hon blivit bra, nu får hon stå ine några dagar.

alla råd,tips erfarenheter mottages tacksamt :(

Hej mitt förra föl fick lunginflamation då han föddes ute!
Den sommaren regnade nästan bort som denna.
Så jag hade dom inte ute alls dom dagar det regnade hela tiden.
Men dom kom ut så fort det vart uppehåll, jag skulle rekomendera att köpa ett täcke iaf.
Då kan dom vara ute även om det regnar :)
Jag ska köpa ett till mitt nästa föl som förhoppningsvist kommer till våren :D

Hej! Vårat föl har visserligen inte haft lunginflammation men blev rejält sjuk p.g.a. ihållande regn en dag.Skakade för att hålla värmen,så släng på ett täcke det skadar inte.Nu blev det inget allvarligt med hingsten, men hade jag veta<t bättre så hade pojken sluppit blivit sjuk.
Man lär sig så länge man lever.

hon har ingen hosta eller problem med andningen, tempen har sjunkit (39,4) hon är piggare och äter ordentligt, hon var lite kallare än hon behövde vara så vi lånade en kompis chettis täcke, det var lagom långt, lite stort i bogen men med lite trixande så satt det bra, hon verkar tycka att det är helt ok att ha på sig det :)

tack så mycket för era tips och åsikter :)

Jag skulle också välja att lägga på ett täcke. Ett regntäcke, ett tunt varmfodrat. Lunginflammation kan ju vara dödligt om man inte är försiktig, de tål inte nedkylning. T.o.m kall vind kan vara tillräckligt har jag fått lära mig.

Om inte fölet svarar på antibiotikan så var uppmärksam, det kan vara Rodococcusbakterier isåfall. Bölder på lungan alltså. Ett bredspectrum på antibiotika kan då vara nödvändigt att sätta in. Behandlar man bara i tid brukar det ge med sig. Detta är vad jag lärt mig av avelsveterinär iallafall, får hoppas info. är riktig. Fölis blir säkert frisk igen bara den hålls varm och torr och får rätt medicin. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Viva
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 904
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka