Lung fibros!!??

C

catzy

Undrar om nån på "vanlig" svenska kan förklara vad det innebär för en häst att ha lung fibros???:o

Sv: Lung fibros!!??

Vad det innebär kan jag inte svara på, vad som händer är att sk bindväv bildas i lungorna. Detta ger upphov till att lungorna fungerar sämre och sämre i takt med att bindväven i lungorna ökar. Andnöd är väl den vanligaste symptomen, fibros förekommer nog mest i samband med kroniska inflammationer i lungorna. Hos människa vet jag att vissa typer av ledgångsreumatism kan ge lungfibros, hur det förhåller sig med häst känner jag inte till.

Hej
Tänk dig lungorna som en blöt natursvamp, de är mjuka och rörliga. När man har lungfibros så blir delar av lungorna i stället som en torr natursvamp dvs torr och helt oelastisk.
Delar av lungan med fibros kan då inte fungera riktigt och både lunkapacitet och syreupptagning blir sämre.
Men man kan leva bra med lungfibros som jag har, men man få vara lite extra försiktig för inflamamtioner i lungan.

Hos människa vet jag att vissa typer av ledgångsreumatism kan ge lungfibros, hur det förhåller sig med häst känner jag inte till.

Hej
Just ledgångsreumatism är väl inte känt för just lugfibros utan det är en hel del andra reumatiska sjukdomar kan ge det och då framförallt sklerodemi, SLE, MCTD osv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Undrar om noen har hatt inflammasjon eller annen skade i laddet mellan scapula og humerus i frambenen? Aven annen problematik der? Har...
Svar
3
· Visningar
246
Senast: Jeps
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka