Lunchgrind var i hagen, bild.

Kookaburra

Trådstartare
Hej!
Vill ni hjälpa mig ta ett bra beslut över var jag ska sätta min lunchgrind? Här är bild på hagen
BILD PDF

Vindskyddet har de året om. Ridbanan o betet är sommarhage, skogen med passagen är vinterhagen,
Brun lär bli lite gegga på hösten, mer brun = sämre dränage, grått är grus, grönt är bete och skog.

Vad jag inte kan besluta om är om jag vill använda Ridbanan som hage i vinter eller inte, gjorde inte det förra vintern. Funderade först på att sätta grinden där öppningen nu är A2. Kom på att det ju lär bli en massa höbös o träck på Ridbanan, något jag gärna undviker.

En tanke var att dra en grind o göra en liten fyrkant innan Ridbanan, jag har termobar så den går nog att flytta in nära vindskyddet, men då kommer de trampa upp massa gegga just där.

Skogen är ganska bra dränerad och bra på många sätt, men då får jag knata dit bort med Hö varje dag, i djupsnö är det inte så kul. Sen lär jag få dra el-kabel flera meter o det är inte billigt, då lär jag köpa batteridriven grind. Hur väl tål den kyla?

Tacksam för tips o tankar jag inte ännu tänkt.

Hur hade ni vägt för o nackdelar?

Kan absolut tänka mig att använda delar av betet just för lunch, man kan ju sätta grind var som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Lunchgrind var i hagen, bild.

Hur många hästar är det? = hur stor yta behövs så att alla får plats att äta?
 
Sv: Lunchgrind var i hagen, bild.

En häst, en b-ponny. Ööppningen är ju bara typ 3 meter så jag gissar att själva ytan behöver vara större än fem meter bred o djup så man kan komma ut om man blir lite jagad.
 
Senast ändrad:
Sv: Lunchgrind var i hagen, bild.

Om du inte ska använda foderhäckar eller liknande, tänk även på att göra ytan extra stor så att det inte blir för upptrampat. Jag har ca 10*20 m lunchhage till en d-ponny och två stora hästar och den ligger på väldränerad men ej uppgrusad mark. Det är gränsfall att det fungerar, det brukar finnas torra platser kvar så att jag kan lägga ut högar med hö men jag hade helst grusat upp ytan och/eller fått upp fodret en bit från marken.
 

Liknande trådar

Anläggning ja jag skulle vilja ha lite hjälp och åsikter/tankar kring detta med hagar och hur man skall planera hagarna/belastningen på hagarna...
2
Svar
24
· Visningar
2 794
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp