Sv: Lunch
Jag tänkte lägga en liten rad om mitt hobbyprojekt angående lunchproblematiken. Vi har 4 hästar och vi jobbar heltid båda. Förrförra hösten byggde jag en enkel grind som hittils klarat sig bra men den kräver då sladd mellan uttag (timern) och grinden.
Till väsentligheterna:
Nu håller jag på att slutföra nästa projekt och det är en liten modul, skruvat i stolpe, kopplad till en elastisk grind (resårgrind). Vid inställd intervall, exemplelvis var 24 timme, öppnas grinden. Modulen drivs av ett MC- eller bilbatteri som du placerar i en liten låda vid stolpen.
Denna öppnare drar ingen ström i princip vid drift, påverkas inte av strömavbrott eller om du glömmer att ställa om timern.
Eftersom jag tycker att de öppnare som finns är alldeles för dyra för oss iallmänhet panka hästägare så tänkte jag som hobbyknåpare erbjuda en öppnare för 900 kr max (nästan självkostnad). Jag har en modul under test och hoppas kunna skruva fler om intresse finns, pm:a gärna om ni har lust att vara med. Du behöver bara ett batteri och en passande låda. Biltema har små accumulatorer som är billiga och passande (60-150 kr) Ett batteri till bil kanske du har i ladan, det går lika bra, kostar gratis dessutom. Obs, detta är ren hobbyverksamhet och jag har ett heltidjobb men intresse av att hitta lösningar som spar tid och energi som hästägare. Givetvis kommer jag att lämna garanti på öppnaren.