B

Ballan

Jag har en liten fråga.. Lite korkad kanske, men jag har funderat på den här ett tag nu. Om man har sin häst hemma och inte inhyrd i nåt annat stall, och man jobbar hela dagarna.. Klarar sig hästen utan lunch? Bor man en bit utanför stan hinner man ju inte hem och fodra den direkt så hur gör man då? Hästar ska ju äta lita och ofta och inte mkt och sällan så lunch bör den ju ha.. Men hur? Lägger man ut hö på morron käkar den väl upp rubbet på en gång.
 
Sv: Lunch

Det är inte så bra att ha hästen utan mat så länge. Man får antingen skaffa automatiska fodergrindar eller någon som kan fodra åt en.

Eller så lägger man ut en tillräcklig giva på morgonen så att hästen har att göra med under flera timmar. Om man lägger ut hö så att hästen har att göra fram till 12-13 på dagen blir det ju inte så länge den är utan mat om du kommer hem t.ex vid 18-tiden.

Det bästa är att räkna ut hur LÄNGE hästen har hö att tugga på, istället för att stirra sig blind på att få till MÅNGA "pyttegivor".
 
Sv: Lunch

Foderautomat är bra tycker jag.
Då ligger maten i en vattentät (någorlunda iallafall) låda, på ben. När det är matdags öppnar den sig i botten och maten är serverad.
Kostar runt 2000:- , ganska dyra alltså, men mkt. praktiskt.
 
Sv: Lunch

Som pinky beskriver gör vi. Dvs justerar givorna så att det räcker över dagen.

Stora frukosten strax för 7 och unch/ lätt middag vid 16. Å andra sidan fodras sena kvällen 22-23 så uppehållet över natten blir inte lika långt som för många andra eftersom hästarna åker ut i hagen 05.30 vardagsvis. Vi har dessutom alltid halm både i hage och box.

Är det riktigt styggt väder kan sambon "smita" för extra fodring. Jag har 4 mil enkel resa mellan bostad/ jobb så det är dessvärre lite tuffare, men visst har jag dragit för "sjuk häst", hovis etc.
 
Sv: Lunch

Jag gör samma sak. Frukost hö vid 6.30 tiden. Då får de så de har att äta fram till mitt på dagen, sedan får de mindre vid halv 5 tiden när jag kommer från jobbet.
 
Sv: Lunch

Kan du inte få tag på rundbalar (hö) då? Det hade jag i vintras (fast jag la ut halva balen i stöten för att inte så stora mängder skulle gå åt om det blev riktigt dåligt väder) och det fungerade, dom stod inte i foderhäcken och åt konstant vilket jag trodde dom skulle göra. Dom kom och gick och plockade när helst dom kände för det. Och matte behövde inte bekymra sig över vem som skulle åka och fodra lunch..
Nackdelen är att dom är lite otympliga att hantera om man inte har traktor..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lunch

Tackar för alla tipsen! Nu har jag ett hum om hur jag ska göra. :)
 
Sv: Lunch

Vi har köpt och även haft förut havrehalm med insådd i.. Sen ställer vi ut en bal i hagen.
Funkar även med ren havrehalm..
 
Sv: Lunch

Min häst har under hela sommaren fått en bal hö i hagen på morgonen. Han har också haft tillgång till lite skogsbete, men har själv fått bestämma vad han äter och när. Jag är väldigt nöjd med arrangemanget och det har funkat super. Kan tilläggas att min häst inte är något matvrak utan har alltid ätit "vettigt" och ransonerat högivan själv.

Specialarrangemanget är för att min häst hade fång ifjol och kan inte gå med de andra på dygnet-runt-bete + behöver mycket strå för att hålla magen i skick.
 
Sv: Lunch

Jag skulle köpa en sån där automatisk grind som går på timer, som man ställer in att den ska öppna sig vid lunchtid. Då kan man lägga ut lunchen där innan.
 
Sv: Lunch

Det är en timerstyrd grindöppnare man behöver för ändamålet.
Finns bland annat på http://www.nordpost.se/ för 1895 kronor exklusive moms.
(Artikelnummer 175015).
Finns säkert billigare på något annat ställe.
 
Sv: Lunch

Tycker inte att det är så mkt pengar för att veta att hästarna får bra fodertider, och man själv slipper en massa jobb eller dåligt samvete osv ;)
 
Sv: Lunch

Lydia skrev:
Tycker inte att det är så mkt pengar för att veta att hästarna får bra fodertider, och man själv slipper en massa jobb eller dåligt samvete osv ;)

Jo, det håller jag med om. Själv har jag dock tur: en av hästägarna i "mitt" stall är hemma på dagarna och kan därmed lunchfodra.
 
Sv: Lunch

Samtidigt krävs det en ganska stor yta för att hästarna inte ska kunna bli trängda i "foderfållan".
 
Sv: Lunch

Eller så kan man ju se till att ha hagar där det det finns gräs. Mina hästar har alltid några strån och dra i.
 
Sv: Lunch

Har man "stockholmshagar" lär det inte vara någon hit, nej, men annars går det nog att ordna i de flesta hagar :)
Beror ju på hur många hästar man har gåendes i hagen också.
 
Sv: Lunch

Jag tänkte lägga en liten rad om mitt hobbyprojekt angående lunchproblematiken. Vi har 4 hästar och vi jobbar heltid båda. Förrförra hösten byggde jag en enkel grind som hittils klarat sig bra men den kräver då sladd mellan uttag (timern) och grinden.

Till väsentligheterna:

Nu håller jag på att slutföra nästa projekt och det är en liten modul, skruvat i stolpe, kopplad till en elastisk grind (resårgrind). Vid inställd intervall, exemplelvis var 24 timme, öppnas grinden. Modulen drivs av ett MC- eller bilbatteri som du placerar i en liten låda vid stolpen.
Denna öppnare drar ingen ström i princip vid drift, påverkas inte av strömavbrott eller om du glömmer att ställa om timern.

Eftersom jag tycker att de öppnare som finns är alldeles för dyra för oss iallmänhet panka hästägare så tänkte jag som hobbyknåpare erbjuda en öppnare för 900 kr max (nästan självkostnad). Jag har en modul under test och hoppas kunna skruva fler om intresse finns, pm:a gärna om ni har lust att vara med. Du behöver bara ett batteri och en passande låda. Biltema har små accumulatorer som är billiga och passande (60-150 kr) Ett batteri till bil kanske du har i ladan, det går lika bra, kostar gratis dessutom. Obs, detta är ren hobbyverksamhet och jag har ett heltidjobb men intresse av att hitta lösningar som spar tid och energi som hästägare. Givetvis kommer jag att lämna garanti på öppnaren.
 
Sv: Lunch

Fast är det inte så,att de flesta har ju tyvärr mindre hagar för vinterbruk än sommar.
Och jag ser ju på våra tre som går på 2-2,5 ha,att när det vankas mat ute,måste de ha ytor som är tillräckligt stora för att de ska kunna "vandra" mellan högarna utan att tränga upp varandra i stängslena.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 686
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 001
Senast: Görel
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 807
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 059
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp