Lugnare humör efter betäckning?

Mysaan

Trådstartare
Stämmer det att ston som är lite skarpa och omedgörliga blir lugnare och mer lätthanterliga efter att de fått föl?
Är mest bara nyfiken eftersom mitt sto redan visat humör och jag kanske då efter inridningen skulle låta henne få ett föl innan utbildningen.

Sv: Lugnare humör efter betäckning?

Det är nog högst individuellt. Och jag vet inte om det riktigt håller i sig, men skarpa ston kan bli lugna och mycket snälla när de är dräktiga. Men när dräktigheten är över brukar de så snart komma tillbaka till sin normala personlighet igen.

Dock sker ju en mognadsnivå på alla hästar så visst kan det vara så att året efter är stoet lite lugnare, men det behöver ju inte vara för att de har fått föl, utan för att de har varit med om saker och ting. Livserfarenhet är det som lugnar hos hästar tycker jag.

Mitt sto är ganska skarpt. Hon blev lugn under större delen av dräktigheten. Men hon är tillbaka till sitt "vanliga temperament" nu efter fölningen.

Stämmer det att ston som är lite skarpa och omedgörliga blir lugnare och mer lätthanterliga efter att de fått föl?
Är mest bara nyfiken eftersom mitt sto redan visat humör och jag kanske då efter inridningen skulle låta henne få ett föl innan utbildningen.

NEJ, det gäller absolut inte alla, har hört talas om några som ändrat sig men mina två skarpa damer är precis likadana efter de fått föl som innan, så helt klart inget man skall räkna med. Har faktiskt många gånger tom hört att det är negativt att ta föl på skarpa unghästar innan de är utbildade/tävlade då de blir mkt mer självsäkra efter att ha varit mamma och och av den anledningen tom mer egensinniga efteråt.

Temperamentet brukar oftast bli påverkat av hormonerna som uppstår vid dräktigheten. Men det behöver inte vara permanent utan återgå till det vanliga när hormonnivån i kroppen har återgått till det normala efter avvänjning.

*kl*

Tack för era svar! Får se hur tjurig denna dam blir så gfår vi se om det blir föl någon gång.

Däremot så ändrar de ju skarpheten efter inridningen, så ta inget beslut innan du ser hur hon blir efter inridningen.

Mitt sto är betydligt lugnare som dräktig och med föl vid sidan. Hon är avelssto på heltid så jag vet inte hur hon är utan föl numera.

Däremot så ändrar de ju skarpheten efter inridningen, så ta inget beslut innan du ser hur hon blir efter inridningen.

Jag tänkte att hon åtminstone ska bli påbörjad inriden innan jag fattar några beslut. Vill ju helst se vad hon har för nackdelar inom ridningen så man kan sätta en hingst som kanske förhoppningvis väger upp dem i kommande föl i så fall.

Mitt sto är betydligt lugnare som dräktig och med föl vid sidan. Hon är avelssto på heltid så jag vet inte hur hon är utan föl numera.

Det verkar ju som att vissa ston helt enkelt bara ska vara just mammor och inte göra så mycket mer.

Mitt sto är ganska skarp, har bestämda åsikter om saker o ting. Men hon har blitt jätteharmonisk sedan hon fått bo ute dygnet runt året om,och hon var mycket kelig och väldigt lugn under hela dräktigheten,men blivit sig likt igen när hennes avkomma blitt lite äldre.
Detta är en mycket snäll dam, som sätter andra hästar på plats (hon vill ha ordning på sin flock). Idag är hon lugnare men pigg med andra ord.
Så det är nog olika från sto till sto, antar jag. Mitt gamla avelssto (vandrar på de evigt gröna ängarna sedan 3 år tillbaka) har alltid varit snäll och lugn.

Jag resonerade lite som du när jag betäckte mitt sto! Hon är jättefin med riktigt bra stam, rör sig bra och allt sånt. Tyvärr är hon väldigt skarp och jag tror att det är på diverse saker som hänt i hennes liv under första året. Jag betäckte iaf henne som 3-åring, hon har nu föl vid sin sida och är för tillfället väldigt lugn och harmonisk!

Det ska bli väldigt spännande att se hur hon beter sig när fölet är lite större och hon ska börja ridas igen!

Jag tror inte att just skarpa ston blir mindre skarpa av att få föl. Visst kan hormonerna påverka så att de blir lugnare när de är dräktiga och digivande men sedan går det nog tillbaka till som det var innan...

Däremot har jag flera gånger märkt att ston som är lite "virriga" kan mogna och "ta lite mer ansvar" när de fått föl. Tex har min kompis ett sto som stressade upp sig ortoligt vid viss hantering tex verkning, transportering, uppbindning mm när hon var 1-4 år. Efter att hon haft föl vid sidan försvann hennes låga stresströskel dvs hon mognade. Blev sedan en utmärkt tävlingshäst med lagom mkt nerv.

*kl*

MIn dam är egentligen inte så skarp som hon låssas. Hon blir däremot väldigt nervös/stressig när hon tex lämnar flocken och vid massa andra otäcka saker som borsta rumpan. :crazy:

Funderar allvarligt på att betäcka henne nu på nästa brunst för att om hon bara lugnar sig under dräktigheten så har vi chans att skapa ett gott förhållande då. Men då är frågan vad man ska betäcka henne med.

Kommer i så fall behålla fölet själv och skulle vilja ha en något smäckrare modell av henne. Och kanske lite mindre.

Kan du inte berätta lite mer om henne? Låter ju jättespännande. Jag läste också tråden om när du skulle köpa häst så jag är bara lite nyfiken vilken häst det blev. :)

Kan du inte berätta lite mer om henne? Låter ju jättespännande. Jag läste också tråden om när du skulle köpa häst så jag är bara lite nyfiken vilken häst det blev. :)

Det blev en varmblodstravare. 5 år och gått på lösdrift ohanterad sedan hon blev inkörd som 2 åring.

Lady in gold heter damen och är E: Tap In

Finns bilder på henne i min blogg. Ganska kvadratisk för att vara travare och ljusbrun men är väldigt röd i det bruna. Mycket trevlig i humöret. I början upplevde jag henne som skarp men hon är bara orolig och osäker och blir nervös när hon lämnar flocken. Det lustigaste med denna dam är att ta en promenad med mig i bara grimman går knaonbra. Men gå på promenad i träns så är allt stressigt och nervöst. Rädd om nosryggen.

Vet inte vad mer du vill veta. :laugh:

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 037
Senast: Bowman
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
357
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 462
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka