Sv: Lugnande?

Svårt att säga varför han gör så faktiskt, visst har han säkert ont men förr när han har haft ont så har han inte gjort såhär.
Lättskodd är han nästan, visst hoppar han till lite men långt långt ifrån dessa utbrotten. Men om han hade ont, varför stressa upp sig så? Varför protesterade han inte när jag skrittade honom, 200meter på grusväg och 200meter på asfalt?

Easyboots ska införskaffas men jag vet ej strl nu är han 10 cm bred och 11cm lång tror jag det var, men när hoven är mindre sliten stämmer inte dessa måtten.

Jag tror att hans tappskor beror på dålig skoning förra gången, då jag tittade närmre på bakhovarna, och hade jag kunnat hade jag dratt av de medetsamma, växer hoven lite till så kommer den att trycka baktill. Sen ska han ha boots i hagen då han drar av fram med bak.

Kan man blanda smärtstillande och lugnande?
 
Sv: Lugnande?

jag tycker du ska ha din häst ute dygnet runt, men kanske sätta på vanliga boots. när min häst har dåliga hovar (typ slutet på sommaren) så går han med boots i hagen för att verkligen inte trampa av sig! han är oxå fullblod och hade hovar i "fullblodsskick" när han kom. nu går han med skor på alla fyra, sulor fram och skos var 8-9 vecka (när vi köpte (förra sommaren) honom blev han skodd var 4:e) och i början skodde vi (hovis) var 6:e vecka. På vintern blir hovarna oftast bättre! Ge preparat innehållande B-vitamin, tex enzion (det bästa enligt många, har själv använt det och tyckte det var bra), foderjäst, biotin m.m..

Lycka till :)
 
Sv: Lugnande?

Varför tar du inte ut veterinär för att kolla vad som är fel med hästen direkt? Har han så ont måste det vara något allvarligt... Jag skulle direkt ringa efter veterinär! Före hovslagaren i alla fall.
 
Sv: Lugnande?

Det är för att han har tappskor och mig veterligen så skor inte min veterinär
 
Sv: Lugnande?

Ute ska han gå så länge det bara går att ha honom ute, när han flyttar till sitt nya stall har han lösdriftshall i sommarhagen som är på 14 tunnland
 
Sv: Lugnande?

Min häst fick det, Sedalizin heter det väl, eftersom han är rädd för veterinären och väldigt spruträdd. Det var INTE lyckat. :crazy: Han blev livsfarlig, han var så slö att han inte hade koll på vad han gjorde, men tillräckligt vaken för att vara livrädd för klippmaskinen. Det blev ingen klippning kan jag ju säga.

Jag håller med dig om att det funkar dåligt. Bättre att ta ut vet. som ger en spruta så hästen blir riktigt borta.

Tiggertjejen, ni skulle ju kunne försöka bremsa honom??
 
Sv: Lugnande?

Hjälper inte att bremsa honom tyvärr.

Visst kan jag ta ut en vet men det är omöjligt att få både hovistid och vet tid samtidigt
 
Sv: Lugnande?

Vår ponny var lätt att sko,tills en dag då vår nya hovis skulle sko.Det började med att fra så hade ponnyn knappt bågra mellanväggar ,nya hovis blev fundersam då jag precis sagt att hon hade bra kvalitet på hovarna.Hon var rejält trångskodd.När hon skulle sko bak så sparkade ock sparkade vår ponny,ja ha och jag hade precis sagt att hon var snäll att sko.Hovis avbröt och hon fick vara utan skor, vår ponny var livrädd och hon röck till som 17 när hon skulle ta bort sömmarna.Givetvist var hon trångskodd bak också,hovarna hade hafr mkt blödningar för hon var lilla på hovarna.Kommer inte ihåg allt hon sa.Gamla hovis hade skott själv dom två sista gångerna,det enda han fick ur sig var:tja!hon har nog haft ont i ryggen eller nåt,för hon har varit så bökig när jag skulle sko.Tacka fan för det hon har ju haft ont som fan,det är tyvär inte den enda ponny/häst som fått problem utav denna hovslagare.Så vi fick ta ut en veterinär som gav henne lugnande och då gick det bra.Nya hovis har varit ute ock slagit på en extra söm och då var hon jätte lugn.Så hoppas att det kommer att gå att sko utan lugnade nu.
 
Sv: Lugnande?

nora-96 skrev:
Vår ponny var lätt att sko,tills en dag då vår nya hovis skulle sko.Det började med att fra så hade ponnyn knappt bågra mellanväggar ,nya hovis blev fundersam då jag precis sagt att hon hade bra kvalitet på hovarna.Hon var rejält trångskodd.När hon skulle sko bak så sparkade ock sparkade vår ponny,ja ha och jag hade precis sagt att hon var snäll att sko.Hovis avbröt och hon fick vara utan skor, vår ponny var livrädd och hon röck till som 17 när hon skulle ta bort sömmarna.Givetvist var hon trångskodd bak också,hovarna hade hafr mkt blödningar för hon var lilla på hovarna.Kommer inte ihåg allt hon sa.Gamla hovis hade skott själv dom två sista gångerna,det enda han fick ur sig var:tja!hon har nog haft ont i ryggen eller nåt,för hon har varit så bökig när jag skulle sko.Tacka fan för det hon har ju haft ont som fan,det är tyvär inte den enda ponny/häst som fått problem utav denna hovslagare.Så vi fick ta ut en veterinär som gav henne lugnande och då gick det bra.Nya hovis har varit ute ock slagit på en extra söm och då var hon jätte lugn.Så hoppas att det kommer att gå att sko utan lugnade nu.
stavade som en kråka.Några mellan väggar ska det vara.Hon var lila av blödningar.Man ska inte ha bråttom när man skriver
 
Sv: Lugnande?

Tiggertjejen skrev:
Ute ska han gå så länge det bara går att ha honom ute, när han flyttar till sitt nya stall har han lösdriftshall i sommarhagen som är på 14 tunnland

Jag förstår att du vill ha honom ute så länge som möjligt. Jag har verkligen full förståelse. Men även om jag låter som en olyckskorp nu så har jag sett tillräckligt många fullblodshovar, främst när de nyligen kommit från banan med alla skobyten och aluminiumskor mm, för att kunna säga att det finns en risk att det inte fungerar som du vill förrän om ett par år, när hovarna har hämtat sig. Kanske inte ens då, även om chansen är mycket större än nu när jag förstår det som att han nyligen kommer från banan? Eller har jag fattat fel?
RIsken är att både du och hästen får ett elände. Så prata noga med din hovis och var beredd på att ompröva det du planerar om hovis råder dej till det. Om du har en hovis som är van vid fullblodshovar, och det måste du ha.

Har du inte kontakt med andra, tex tränare, som du kan be om råd?
Som du litar på? Och vars råd du lyssnar på? Om du inte är beredd att om det är nödvändigt planera om, så kommer du att få detr besvärligt i sommar, men det är en sak. Hästen klommer att lida och dedt är en helt annan. I värsta fall kan du ha att välja på en häst som visserligen har en jättehage men är så trasig i fötterna att han knappt kan gå, eller en häst som står inne nattetid, kanske ahr lite mindre hage, men är fräsch och mår bra.

Som sagt, använd bra hovis och ta råd, och vänd dej till fulllbodsfolk du känner och fråga även dem. Jag inser att du inte vill lyssna på tex mina farhågor, för det passar inte in i planeringen, och du vill så gärna ha hästen som du tänkt det. Jag har full förståelse. Hästen älskar nog att gå ute. Frågan är om den klarar det den här sommaren.

Jag hoppas atrtt jag har fel och att hästen BÅDE får ha fötter som den vill gå på OCH en härlig vistelse dygnet runt i stora hagar.
 
Sv: Lugnande?

Tiggertjejen skrev:
Jag förstår inte vad som hänt, han har aldrig varit rädd innan, alltid stått stilla. Han har ju skotts var tredje vecka innan.


Hästen reagerar för att den är öm i hovarna helt klart.
det kan vara svårt att spika också, är det går så långt. Min häst hade gått oskodd när jag köpte honom, första skoningarna var jättejobbiga för hovis var tvungen att spika så tight för att över huvud taget kunna fästa. Han ryckte sig lös och kastade sig som din. sen när vi fick ordning på hovarna har det aldrig nånsin hänt igen, han är hur snäll som helst att sko.

eftersom han är av med skorna på bägge fram så kan du inte gå på att han inte haltar. för han är nog lika öm i bägge fram, och då kommer han inte att nicka eftersom ömheten är "jämn" på bägge.

få på skor omedelbart..... eller köp easyboots omgående.
 
Sv: Lugnande?

Jag menar att jag väljer att ha honom ute så länge det går eftersom han annars får stå ensam i stallet på nätterna vilket resulterar i en stirrig häst. Självklart kommer han att få stå inne om det absolut inte går att ha honom ute. Men jag anser att det är bättre att få på honom skorna och sen boots så han inte kan trampa av sig dom.

Jag förstår inte vad jag ska planera om? Det finns ett stall han kan stå i ensam på nätterna som ett alternativ men som sagt då får jag en stirrig häst som inte kommer att komma till ro vilket han gör på betet.

Får han bara på sig skorna som åkte av att jag inte hade boots på honom så blir ju allt bra, problemet jag har nu är att få på skorna, för plats finns där att spika i.

Jo, min nuvarande och den hovslagaren jag ska ha till hösten är vana vid fullblodshovar
 
Sv: Lugnande?

Jag ska sko om så fort jag pratat med vet och fått något utskrivet.

Räknade på tiden det går fortare att fixa skor än att beställa easyboots.

Men där finns plats att spika i och skorna ligger färdigutpassade hos hovslagaren.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Halloj, Här finns så många med mycket erfarenheter o kloka idéer så jag slänger ut frågan😊. Har letat efter hösegel till vår lastbil av...
Svar
1
· Visningar
793
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp