Sv: Lugnande?

Hej!

Vet kan skriva ut lugnande som du ger själv, i fodret tex. Men vet kan också komma ut och ge lugnande med spruta (i blodet) - det verkar omgående medan det du själv kan ge tar något längre tid att verka.

Mvh / Fia
 
Sv: Lugnande?

Skriver dom ut till en häst som inte går att sko?
Distriktare, klinik eller det kvittar?
 
Sv: Lugnande?

Hur lång tid tar det ungefär?
Svårt att få både vet tid och hovslagartid samtidigt
 
Sv: Lugnande?

Då kommer nästa problem.
När man ska få recept från honom så får man hämta det hemma hos honom mellan 8-9 på morgonen och jag jobbar 7-15 sön-tors ochkan omöjligt ta mig från jobbet och köra 3 mil till honom.
Därför tänkte jag på atg kliniken om det skulle fungera, vill ABSOLUT inte vänta tills på fredag först
 
Sv: Lugnande?

Att skriva ut ngn sorts lugnande uta att väl känna till ägaren o den enskilda hästen är knappast tillåtet även om det förekommer.,
Recept kan annars ringas in till lämpligt apotek.
De medel som man ger till häst via munnen är alla licenspreparat o hos oss har vi medvetet valt att inte söka för ngt av dessa.
PL
 
Sv: Lugnande?

Då kan vi väl börja såhär, Skulle sko hästen idag äntligen efter att han haft tappskor ett tag, han ömmar och haltar på grus. Kom till hovslagaren, hästen stressade upp sig totalt och svettades. Så fort hovis lyfte hoven så kastade han sig bakåt, testade några gången innan vi sa att detta kommer inte att funka.

Kan vara att han har ont när han stödjer på det andra benet som han också har tappsko på. Har kännt hästen i över 2 år och han har ALDRIG visat ett sånnt här beteetnde förr, inte ens på galopptävlingar då han har varit lite stressad. Inte under tidigare behandlingar då han har haft riktigt ont.

Hovslagaraen sa att jag måste få honom skodd snarast möjligt om jag ens vill att det ska finnas plats på hovarna att sätta på skor.

Hästen är nyinköpt sen i januari och det enda veterinären har gjort med honom är en vet besiktning och vaccinerat när han var hos förra ägarna. Men säga att han känner hästen väl är att överdriva.
Denna veterinären har jag ju egentligen inte längre då jag ska ha ny till hösten.

Så vad gör man om man är i akut behov av lugnande och har ingen veterinär som känner hästen väl?
 
Sv: Lugnande?

Då måste du egentligen ta utew en vet men om ngn vill skriva ut per telefon taänker inte jag lägga mig i men det är inget du kan kräva.
PL
 
Sv: Lugnande?

Det finns en lugnande pasta, Sedalina eller liknande tror jag den heter.

Man ger den i munnen som en avmaskningsspruta.

Ta kontakt med din vet och be denne skriva ut och om du inte kan hämta själv får du be en vän om hjälp
 
Sv: Lugnande?

Då gäller det att hitta en vet. men det borde inte vara så svårt. Han jag har/haft åker inte ut så långt iallafall.
 
Sv: Lugnande?

Mamma kan nog hämta, han har sitt kontor 6km hemmifrån.

Vet du hur fort det verkar och hur bra det är?
 
Sv: Lugnande?

Tiggertjejen skrev:
Mamma kan nog hämta, han har sitt kontor 6km hemmifrån.

Vet du hur fort det verkar och hur bra det är?

Är det inte bättre med smärtstillande? Också receptbelagt i o f s.
Men om den har så ont, vilket det verkar som, är väl det bättre.

Har han sprungit utan skorna har han troligen rejält ont nu, blödningar som kan bli hovbölder i värsta fall. Kanske behöver han sulor ett tag, men då rekommenderar jag starkt att ha honom inne nattetid. Det skulle jag nog ha ändå med tanke på hur illa det är nu.

Du frågade i en annan tråd om bete och jag tror jag skrev då att just detta är alltför vanligt med fullblod ute dygnet runt, hovarna tar mycket stryk av fukten och blir mjuka och skorna åker. Kanterna trasas sönder och sen finns inget kvar att spika i. Kunde du inte använda easyboots? De går att få på om du raspar till kanterna själv. (Man måste ha lite redskap när man har hästar med såna hovar, visitertång, rasp, liten hammare och söm, plus en kurs av hoivs hur man sätter dit tappskor, är alltid bra.)
Alla fullblod är inte såna i hovarna, men tyvärr vissa, särskilt när de nyss kommit från banan. En tröst kan vara att det blir bättre med åren, i alla fall de jag haft med likadana hovar.

Och bara han får skor med sulor kommer han att må mycket bättre.
Hovis brukar vara skeptisk till sulor på dåliga hovar, men ibalnd är det enda sättet att få hästen ohalt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lugnande?

Nej,Peter kanske kan förklara, men jag tror det är som pleg, fast hjälper effektivare och man kan ge mindre.
 
Sv: Lugnande?

Såvitt jag vet så är det samma som pleg men ganska koncentrerat.
Sen är det ju så med den substansen att ett djur kan verka väldigt påverkat men ändå reagera våldsamt når man försöker göra ngt det är rädd för, själv använder jag stort sett bara pleg när jag skall ta bort hundar, annars upplever jag det som för klent o oberäkneligt.
PL
 
Sv: Lugnande?

Att det är som han har ont är ju bara en ren gissning.
Jag tycker inte att det verkar som att han har rejält ont faktiskt, jag skrittade honom till hovis idag, det var 400 meter dit och på asfalten så haltade han till vid tramp på sten annars gick det relativt bra.
Att ge honom smärtstillande och sen se att oj det fungerar inte och få vet att skriva ut lugnande också känns lite sådär.

Att ha honom inne nattetid är som det ser ut nu omöjligt, känns inte som att jag vill ha honom ensam i stallet om det inte är absolut tvunget.

Får han bara skor på sig så haltar han inte ett dugg utan då är allt som vanligt var vi än rider, men nu är problemet att få på honom skorna
 
Sv: Lugnande?

peter_lundin skrev:
Såvitt jag vet så är det samma som pleg men ganska koncentrerat.
Sen är det ju så med den substansen att ett djur kan verka väldigt påverkat men ändå reagera våldsamt når man försöker göra ngt det är rädd för, själv använder jag stort sett bara pleg när jag skall ta bort hundar, annars upplever jag det som för klent o oberäkneligt.
PL

Jag förstår inte vad som hänt, han har aldrig varit rädd innan, alltid stått stilla. Han har ju skotts var tredje vecka innan.
 
Sv: Lugnande?

Ska jag testa smärtstillande först och se om det är det? Kan ju vara att han inte hinner känna efter?
 
Sv: Lugnande?

Tiggertjejen skrev:
Att det är som han har ont är ju bara en ren gissning.
Jag tycker inte att det verkar som att han har rejält ont faktiskt, jag skrittade honom till hovis idag, det var 400 meter dit och på asfalten så haltade han till vid tramp på sten annars gick det relativt bra.
Att ge honom smärtstillande och sen se att oj det fungerar inte och få vet att skriva ut lugnande också känns lite sådär.

Att ha honom inne nattetid är som det ser ut nu omöjligt, känns inte som att jag vill ha honom ensam i stallet om det inte är absolut tvunget.

Får han bara skor på sig så haltar han inte ett dugg utan då är allt som vanligt var vi än rider, men nu är problemet att få på honom skorna


Jag skulle diskutera detta med vet, men troligen välja smärtstillande om hästen vanligtvis är lättskodd. Du känner ju hästen så bara du kan svara på om det är något annat än smärta som göra att han reagerar så. Du vet ju hur han vanligtvis är. Är han lagd för att plötsligt få för sig att han iknte vill något? Eller beror det på att han inte vill lyfta för då gör det ännu mer ont i den fot som han står på?

När min gamla fick fång vägrade han för första och enda gången i sitt liv att lyfta fötterna och det var pga smärtan. Efter att ha fått starkt smärtstillande gick det bra.

Så bara du kan avgöra vad som är bäst. Men tror du at det är det onda så ska du ju dämpa det, inte lugna ner honom, han har ju lika ont ändå. :crazy:

Ang att få på skor, så ja, det är förstås det primära nu, men sen ska dom sitta också. Du vill inte vara i samma sits om en vecka (eller 3 dar)
Går han ute dygnet runt och springer med hovar som är känsliga är risken stor att du står där snart igen.

Jag vet hur det känns, "just nu bara på med sko, sen får vi oroa oss för nästa gång", men tyvärr kommer nästa gång så snabbt när det en gång börjar bli en ond cirkel.
Mina bekymmer ang detta blev mycket lindrigare när jag fick hästen med dåliga hovar att acceptera easybooten, vilket tog ett tag (som jag skrev i en annan tråd, fick tex skära ner baktill första gången, pga skav) då var det bara på med den, kolla att den satt kvar och ta av den göra rent morgon o kväll (och ingen djup lera i hagen) och sen tjata dit hovis. Då fanns en hel hov att sko inte en söndertrasad som måste verkas så att spikmarginalerna blir minimala, med sömstick som följd i värsta fall. Har sen funkat bra att ha i reserv även om övriga hästar inte haft samma svåra hovar.



Förstår dina problem när du har en bit att åka o inte har bil vad jag förstår. Men det är som det är med hovarna och just då önskar man att alla vore som ponnyn med stenhårda små hovar där aldrig en enda sko lossnade i förtid.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Halloj, Här finns så många med mycket erfarenheter o kloka idéer så jag slänger ut frågan😊. Har letat efter hösegel till vår lastbil av...
Svar
1
· Visningar
793
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp