Lugnande Vid FÄrd?

S

safen

hej. vet någon om det finns ngt bra att ge vid trp..? vi har köpt en väldigt orolig o rädd häst som vi ska hämta.. den ska åka 20 mil, alltså ca tre tim. Har hört att valeriana från hälsokost kan vara bra. Vet ngn hur mkt o om det är bra? eller kan man få tag i plegacil för att ge??? tacksam för svar då vi ska hämta pållen på söndag

Sv: Lugnande Vid FÄrd?

Personligen skulle jag aldrig våga ge lugnande för en såpass lång färd. Men, å andra sidan har jag inte speciellt mycket erfarenhet på området, det var bara en spontan tanke... :smirk:

lugnande i rätt mängd, tyvärr är det ju lite svårt att behålla effekten under hela resan, kan hjälpa lite..

Om hon är hemskt nervös av sig så sätt bomull i öronen, alt dövhuva OM hästen är ljudrädd. Men ta i akt att hästen kan bli mer stressad om den inte hör ljuden heller.

kanske transportera den i lastbil istället? brukar verka lite mer lugnande än vanlig transport...

men blir inte balansen ganska påverkad av plegg? :confused: är det bra om hästen ska stå upp? jaja, har inte så stor koll på pleggande..

åh fan att jag inte kommer ihåg vad det heter, men förra veckan sålde stuteriet jag jobbar på två unghästar till norge. norrmannen hade nåt lugnande medel han alltid ger till hästar vid transport, tror det var vanligt i tyskland och holland oxå.
detta medel påverkar inte balanssinnet som plegecil och domisedan gör, det gör bara hästen lugnare helt enkelt.
annars finns det ett medel som heter tryptovit (eller andra likn substanser innehållande sk L-tryptofan) som går att köpa hos vet som gör hästen allmännt mer harmonisk, men det räknas inte som drog, värt ett försök, hade en mkt nervös häst som blev mkt bättre på det.

lycka till!

min häst fick lugnande när vi skulle hämta honom, men det var efter att han rasat i transporten och blivit hängande :crazy:

först fick vi skära loss honom, sedan plocka ur hela transporten för att han skulle kunna resa sig, sedan fick han lugnande och vi byggde ihop det som behövdes för färd och sedan stod han så lungt så hela resan hem, ca 3 h. minns inte var det var men det gavs genom kanyl i alla fall.

han fick även lite lugnande innan lastning i våras när han skulle till fodervärden för han var inte lasttränad på länge och vi ville inte att han skulle få en kick i huvudet och blåvägra.
Så det gick bra. då åkte vi ca 2-2,5 h kanske.
det gavs i maten..

Men vi har åkt utan lugnande också och det har gått bra.

Tryptovit, kanske? Det verkar de inte bli påverkade av på annat sätt än att de blir lite lugnare.... (2 halta hästar på jobbet får det)

du har inte kommit på vad det heter, medlet??? lät mkt intressant.... tack alla andra för svar också!!! blir nog en dyr lastbil kanske....

Behöver inte bli så dyrt med lastbil. Gäller bara att välja rätt transportör. Har själv i höst skickat två hästar ca 70 mil vid olika tillfällen. Då har tranporten varit från stall till stall och kostat 1500:- hade inte kunnat köra själv för de pengarna. Vill veta mer kan du skicka PM till mig.

Naturliga örter är aldrig farligt att ge. Det finns något som heter Bach`s Räddningsdroppar, ett annat tips är att droppa in nosremmen på grimman med lavendelolja- fast det är kanske bättre att ta det på ett nosludd som man kan tvätta sen om man inte vill att grimman ska lukta för myckeet fransk bordell :o)

mkt intr!!! Har hört m några men ingen har tid just nu....

En enkel åtgärd vid transport, för att göra livet lite lättare för hästen , är att stoppa i några ordentliga bomullstussar i öronen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 139
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 008
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka