Lugnande preparat?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Anonymbiatch
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymbiatch

Finns det några lugnande preparat som en tränare kan få dispens för att använda i samband med start, eller är det något som med all säkerhet är förbjudet och går att anmäla berörda tränare för?

Sv: Lugnande preparat?

Kusk? Mycket lustigt. Tränaren skrev jag ju.
:angel:

Kamomill-the kanske? :rofl:

Jag måste nog vara trög men jag begriper inte om syftet är att lugna hästen eller tränaren...?

Det är ju great, då är det alltså fritt fram att ge lite lugnande till en viss omtalad fyraårings kusk tills deras nästa lopp!

oki: Jag menar såklart hästen, att man inte testar tränare vet till och med jag. ;)
Blev fundersam eftersom jag känner en tränare som verkar ge en av sina hästar lugnande varje gång den startar, sist pustades det efter en seger att "vilken tur, den gick igenom dopingkollen." Det är därför jag undrar om det är nolltolerans oavsett vilket, eller om STC kan ge dispens, så att det är helt och fullt okej och inget jag behöver fundera på att anmäla eller så.

Senast ändrad av en moderator:

Kan man nu söka dispens får man väl göra det då också, då.

NJa, vissa naturmedel kan ju ha en lugnande eller avslappnande effekt. Dessa har minst 96 timmars karens.
Om jag fattat rätt så är det bara sådant som klassas som fodertillskott som är helt utan karens.
Sedan huruvida ett naturpreparat visas på ett dopningsprov eller inte vågar jag inte uttala mig om.

Men hästen kan väl inte göra sitt yttersta om den nu skulle gå på lugnande. Om hästen behöver lugnande så kanske man inte ska starta den? Har jag helt fel?

Självklart ger inte STC dispens för att ge hästen lugnande preparat!

Men hästen kan väl inte göra sitt yttersta om den nu skulle gå på lugnande. Om hästen behöver lugnande så kanske man inte ska starta den? Har jag helt fel?

Jag tror inte TS menar lugnande på så sätt att det avtrubbar hästen och gör den dåsig, utan att den ska bli mer avslappnad så den kan fokusera på vad den skall göra.

Jag tror inte TS menar lugnande på så sätt att det avtrubbar hästen och gör den dåsig, utan att den ska bli mer avslappnad så den kan fokusera på vad den skall göra.

Det var nått sånt jag hoppades på, men man vet ju aldrig:angel:

Tror inte man kan få dispens, hästar får inte tävla medicinerade.
Det är ju inte bara av tävlingsskäl eller spelarskäl, utan framförallt djurskydd.

Så då skulle det vara värt att i alla fall anmäla till STC och kolla vad de säger? Låter som det kan bli knivigt bara om det nu är nåt som inte syns på dom vanliga dopingtesterna.

Den har gjort en del bra prestationer så som oki skrev, det är inte ett preparat som verkar påverka hästen på det sättet. Det är "bara" det att den stressar upp sig så pass att den enligt tränaren måste dämpas ner för att öht kunna åka till banan... sen att jag och antagligen många fler tycker att en sån häst inte har nåt på tävlingsbanan att göra är väl en annan sak.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Lady_S
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 059
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka