Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lugnande är inget man bara får köpa. Om inte vet har full koll på dig o din häst måste han komma ut.
Verkar som du är nervösare än hästen så det är säkert smartare att låta någon annan klippa första gången.
PL
kl
Det stora problemet med att klippa hästar första gången är att människan har för bråttom. Man tar sig inte tiden att lugnt låta hästen vänja sig vid situationen utan "vi ska klippas nu, vi har 1,5 timme på oss och hästen ska sluta fjanta".
Inse att det kan ta tid och låt hästen bestämma när den är redo så går det troligen bra.
Nej inte tänka fjantar. Han fjantar troligen inte alls om han blir orolig utan är rädd och osäker. Om du har inställningen fjantar så tar du tag i problemet utifrån det (typ skärp dig) du kommer troligen iallafall att känna så och det direkt över i handlandet. Ha istället inställningen rädd så kommer du ha större möjlighet att angripa eventuellt problem på ett bättre sätt.Jag ska vara så lugn jag kan. Jag är rätt duktig på att inte göra en förstor grej när han fjantar. Daltar väldigt sällan.
Jag skippar lugnande och bunkrar upp med hö, godis och bummull i öronen så går det förhoppningsvis bra. Jag har fått tag i en tjej som är duktig med hästar som ska klippa honom![]()