lugnande när klippas första gången?

Csillag

Trådstartare
Jag funderar på att klippa min häst så fort jag raggat upp någon med maskin som kan hjälpa mig. Men det jag tänker på är ifall jag ska skaffa fram något lugnande eftersom det är första gången? Vad kostar det att köpa? Något speciellt jag ska tänka på första gången?

Sv: lugnande när klippas första gången?

Varför tror du att hästen behöver lugnande? Det är enligt min erfarenhet sällan några problem med hästen, värre kan det bli med ägarna.;):D

Ha en medhjälpare som matar hästen med hö och börja klippa lite försiktigt, så behövs nog inget lugnande :) Om du inte vet att hästen tidigare har varit svårklippt.

Jag tänkte att någon annan skulle hjälpa mig att klippa eftersom jag aldrig gjort det.

En del av mig säger att han nog kommer att behöva lugnande, en annan säger att han kommer palla det. Kanske bättre att börja utan och skaffa ifall han inte klarar det..

Usch svårt det här. Jag har aldrig behövt klippa förut...

Lugnande är inget man bara får köpa. Om inte vet har full koll på dig o din häst måste han komma ut.
Verkar som du är nervösare än hästen så det är säkert smartare att låta någon annan klippa första gången.
PL

Har haft samma veterinär i x antal år plus att hon har följt min häst sen han var föl så det är inga problem.

Nja.. nervös är jag inte mest rädd att ahn ska flyga i taket så fort man börjar. Men en annan ska klippa första gången eftersom jag inte kan.. känns inte så smart att jag klipper själv när båda är nybörjare ;)

Jag klippte min unghäst för första gången nånsin nu i år och han är lite töntig av sig och tycker han nåt är otäckt så vill han fly iväg. Jag var HELT säker på att han skulle bli livrädd och flyga i taket när jag skulle klippa.

Det gick hur bra som helst! Jag strök med maskinen på halsen först när den inte var på, sen starta jag den så han fick höra ljudet och tog den närmare honom, sen var det bara att prova klippa och som sagt han brydde sig inte alls! Jag hade sambon till hjälp och det hade jag inte behövt.

Så oftast tror man nog att hästarna ska bry sig men det går i regel bra. Var lugn och ha en kroppsspråk som säger att det här gör ni varje dag så det är inte konstigt!

Du lär märka snabbt om det inte går bra och då är det bara att stänga av.

Lycka till!

Det brukar inte behövas.

Dra ev lite med maskinen avstängd. Börja på bogen/manken. Sen drar du igång den en bit från hästen och gör sedan om samma procedur med maskinen på. Börja på bog/manke. Att starta på halsen är dumt iom att de vill skydda sitt huvud. Och den är för nära. På bog/manke tycker de ju också ganska många om att bli kliade. Så man kan låtsas klia lite med maskinen först.

Klipparen är lugn själv, har lugnt kroppsspråk och vågar man stå rätt nära hästen kan man simulera att man själv inte är rädd för klipparen. Dock ska man då kunna läsa hästar och vara säker på att man hinner undan. Man får inte bli oförsiktig.

Blir hästen lite orolig förstärker man inte det genom att bli för "daltande/lugnande". Man kan lugna genom att bara vara cool och lite mer peppig/positivt drivande istället. Så tänk inte "stackars dig blir du rädd? Vi ska vara försiktigare och det är så klart jättehemskt för dig!" utan tänk "jasså, du blev rädd? Det är ok. Men det här grejar du serru! Det är ju inget farligt!".

Lycka till!

Det brukar bara vara att klippa... Är du osäker på hur den reagerar på ljudet så låt den stå inne i en box och äta medan du klipper en annan (lugn) häst i stallgången. Då får den höra ljudet, "vara med" och se att det inte händer något hemskt.

Äh låt hästen stå i stallet medan ett gäng lugna hästar klipps så har den vant sig vid ljudet och inget upphetsande har hänt.

Lugnande är inget man bara får köpa. Om inte vet har full koll på dig o din häst måste han komma ut.
Verkar som du är nervösare än hästen så det är säkert smartare att låta någon annan klippa första gången.
PL
:bow::rofl:

KL
Det är bra om hästen är förmögen att kunna visa om man klipper illa eller nyper den. Då blir det inte en dålig erfarenhet o som man sedan måste sedera varje gång.

kl
Det stora problemet med att klippa hästar första gången är att människan har för bråttom. Man tar sig inte tiden att lugnt låta hästen vänja sig vid situationen utan "vi ska klippas nu, vi har 1,5 timme på oss och hästen ska sluta fjanta".
Inse att det kan ta tid och låt hästen bestämma när den är redo så går det troligen bra.

Svarar alla.

Tyvärr så är det ingen annan i stallet som klipper sina hästar. Både hästar och ägare är pensionärer typ ;)

Jag ska vara så lugn jag kan. Jag är rätt duktig på att inte göra en förstor grej när han fjantar. Daltar väldigt sällan.

Jag skippar lugnande och bunkrar upp med hö, godis och bummull i öronen så går det förhoppningsvis bra. Jag har fått tag i en tjej som är duktig med hästar som ska klippa honom :)

kl
Det stora problemet med att klippa hästar första gången är att människan har för bråttom. Man tar sig inte tiden att lugnt låta hästen vänja sig vid situationen utan "vi ska klippas nu, vi har 1,5 timme på oss och hästen ska sluta fjanta".
Inse att det kan ta tid och låt hästen bestämma när den är redo så går det troligen bra.

Precis vad jag gjorde för fel med min. Lånad maskin och lånad klippare så hade vi den dagen på oss. Det tog 4 år av tid och tålamod (och en hel massa rädsla från oss båda ;)) men nu går det bra att klippa igen. Tänk om jag istället köpt egen maskin först och sedan låtit det ta tid?

Men det är väl lite så, en halvt färdigklippt häst är ju inte så snygg :D Jag hade mina testperioder när vi helt enkelt inte behövde visa upp oss :p

Jag ska vara så lugn jag kan. Jag är rätt duktig på att inte göra en förstor grej när han fjantar. Daltar väldigt sällan.
Nej inte tänka fjantar. Han fjantar troligen inte alls om han blir orolig utan är rädd och osäker. Om du har inställningen fjantar så tar du tag i problemet utifrån det (typ skärp dig) du kommer troligen iallafall att känna så och det direkt över i handlandet. Ha istället inställningen rädd så kommer du ha större möjlighet att angripa eventuellt problem på ett bättre sätt.
Tänk också på att när ni byter från ena sidan till den andra så får ni ta det försiktigt igen.

Jag skippar lugnande och bunkrar upp med hö, godis och bummull i öronen så går det förhoppningsvis bra. Jag har fått tag i en tjej som är duktig med hästar som ska klippa honom :)

Inget fel på det men tiden är viktigare. Jag hade bara några godisar i fickan första gången jag skulle kippa min dam. Inställningen från mig var att hon skulle tycka det var ok att jag klappade henne med maskinen då den var igång. Resultatet blev att jag fick klippa allt det jag ville klippa (nej det blev inte snyggt men det kan jag inte lasta hästen för :angel:).

pröva utan, jag klippte min unghäst för första gången för någon vecka sedan och han är lite "nervig", men han var stencool och stod och njöt, tyckte det var skönt att bli av med pälsen.
Min äldre häst har blivit skrämd, gissar av förra ägare, och blir jättestressad. Har klippt honom utan lugnande tidigare men han blir farlig när han blir flyktbenägen och dessutom jättestressad. Han ger jag numera lugnande som man kan få utskrivet av veterinär som man sprutar in under tungan på hästen(det är alltså flytande medel ingen spruta med nål), sen ska han stå ca 45 min i boxen så det får verka. Efter det står min underbara medryttare och masserar hans man och han sover=lugn och rofylld klippning för både ägare och häst :)

Första gången brukar jag stoppa bomull i örnen.
Brukar oftast vara ägarna som gör det hela till en "grej" och inte hästarna ;)
Som sagt, lite bomull och ta det lugnt. Det går nog bra!

Jag tycker ine du ska ge hästen lugnande! :crazy: Ge hästen tid att vänja sig med klippmaskinen. Min ena häst hade jag fram klippmaskinen första gången och bara visade henne den, lät henne lukta på den då den var avstängd och lät henne vänja sig vid ljudet utan att klippa.

Ge hästen lite TID att vänja sig bara.

Ett tips är att prova att starta klippmaskinen när du står bredvid hästen och samtidigt ge pållen nåt gott. Stäng av maskinen och starta den ett par gånger, tills hästen lärt sig att förknippa oljudet med godis = positiv upplevelse! :idea:

Givetvis är det viktigt att du är lugn och har en positiv attityd, typ "det här är superskoj!", är du lite halvängslig och tycker det är läskigt, börjar nog hästen också tycka det...

Mitt sto - f.d. travare och van vid "allt" - fick panik första gången hon skulle klippas, och kastade sig så mycket på gången att hon nästan gick omkull. Henne fick jag efter x lång tid att acceptera maskinen genom att hålla den lugnt och bestämt mot hennes kropp, avstängd, och först när hon slutat resa sig/kasta sig tog jag bort den och berömde. Fick upprepa länge innan jag kunde sätta på den och ha den i närheten av henne - sedan fick jag klippa halsen innan hon fick panik igen.

Det hjälpte inte heller att klippa en snäll häst medan hon stod i boxen.

Ta det lugnt bara, så går det säkert bra även om hästen är stressad.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
909
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 986
Senast: TeamLundVer
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden