Lugnande medel...

Bellapops

Trådstartare
Finns det nåt lugnande man kan ge själv nu för tiden? Granulat eller flytande?

En väninnas häst kan inte skos på höger bak utan lugnande och sist tog vet. ut 900 pix för att komma o ge en lugnande spruta. Det blir lite väl dyrt varje gång.
En annan kompis snackade om nån sorts vita kristaller som hon inte mindes vad de hette, nåt på V tror hon.

Nån med järnkoll?

Och nu menar jag nåt riktigt som vet kan skriva ut alltså...

Sv: Lugnande medel...

om hästen har ont enbart höger bak..kan den inte ha någon låsning eller ont någon stans??
Det var inte det här du frågade om ...tänkte bara att det är dumt att ge hästen lungnade om den igentligen inte behöver det:)

Ett licenspreparat som inte alla vet har licens på, egentligen samma som plegicil.
Tveksamt om vet egentligen har rätt att skrivaut det utan besök o för mer än ett enstaka tillfälle spec som det är livstids karens.
PL

peter_lundin skrev:
Ett licenspreparat som inte alla vet har licens på, egentligen samma som plegicil.
Tveksamt om vet egentligen har rätt att skrivaut det utan besök o för mer än ett enstaka tillfälle spec som det är livstids karens.
PL

Tack!
Det var det jag letade efter. :)

vad jag har hört så ska man inte ge plegisil om hästen skall skos. Tydligen så kan raktionen bli att dom sparkar åt allt som kommer i kontakt med deras bakdel.
Har det aldrig gått att sko honom bak?

Våran hovis har med sig eget lugnande som han ger ev. stökpellar och sen skor han någon samarbetsvillig först så det hinner verka, kanske din hovis har samma möjlighet??!!

Dina frågetecken är helt motiverade. Ingen veterinär har rätt att skriva ut lugnade åt en hovslagare så att denne kan använda det vid behov, helt olagligt.
PL

Exakt! Skulle vara kul att veta hur han fått tag i det, eller i den veterinären.
Rent utav livsfarligt att låta en hovis mixtra med hästar på det sättet.

PLeg finns bara i injektionsvätska nuförtiden. Det som ofta har hänt med plegget är att hästarna exiterar, dvs, får en förvänd effekt och blir "excited" (upphetsad). Dåligt översatt. Därför tog man bort sirapen från marknaden eftersom den delades ut både till höger och vänster.
/cj

Ja pleg är inte ngt särskilt bra preparat för hästar som blir panikslagna när man skall göra ngt med dem.
PL

nopes... Håller med.... Min dog exiterade på pleg när vi avlivade henne... tro mig, det var definitivt ingen lek... Ska man ge lugnande intra är ju Domosedan bättre...

/cj

zilla skrev:
om hästen har ont enbart höger bak..kan den inte ha någon låsning eller ont någon stans??
Det var inte det här du frågade om ...tänkte bara att det är dumt att ge hästen lungnade om den igentligen inte behöver det:)

Hon är röntgad bak och har lite taskiga glidleder. Dock ingen större fara enligt vet och utan reservation på försäkring. Och som du säger, det var inte det som frågan gällde.

Den hästen var dock ett av exemplen, det finns hästar i vårt stall som inte går att klippa utan lugnande så jag ville veta om det fanns nåt pleg-liknande nuförtin som man kan få ge själv.

*Svar till majja22* (Hur gör man när man vill svara på ett inlägg högre upp i tråden nuförtiden??)

Ingen aning, det har aldrig gällt någon av mina hästar (de vet att uppföra sig när de ska få fina fötter :D -skämt- så jag har aldrig frågat eller ifrågasatt...
Men nu ska jag minsann fråga nästa gång eftersom det tydligen inte är lagligt??...

Gör det, skulle vara kul att veta vad han svarar :-)
Vet du vad han ger för typ av medel?

Den hästen var dock ett av exemplen, det finns hästar i vårt stall som inte går att klippa utan lugnande så jag ville veta om det fanns nåt pleg-liknande nuförtin som man kan få ge själv.[/QUOTE]

Min förra häst gick inte att klippa och jag provade det mesta. Förstår nu varför inte plegacil (i sirapsform) hjälpte men innan dess hade jag även provat bomull i öronen, brems och andra mer eller mindre seriösa förslag. Det slutade med att jag täckade min häst redan i september både ute och inne. Det fungerade bra och hellre lite pengar på bra täcken än att försöka klippa en rädd häst.

Min kompis häst var jättesvår att sko på ena bakbenet. Efter mycket bråk och stök varje skoning så åkte ägaren till veterinären. Hästen hade spatt och dömdes ut på plats!!!!! Så innan man börjar medicinera bort problemen så ska man nog tänka efter om det finns någon annan bakomliggande orsak. (inget speciellt riktat till någon utan mera en allmän tanke).
Kramis

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 076
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 407
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 608
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka