Lugnande inför igångsättning

annan1

Trådstartare
Efter nästan två månaders vila på grund av inflammationer i hovleder och bakknän, har jag nu fått klartecken att börja skritta igång min häst uppsuttet i nästa vecka. Min häst är sex år och har massor av energi - han är inte på något sätt dum eller elak men ung och väldigt pigg. Dessutom har han ju haft ont på grund av inflammationerna, och när jag red hos veterinären åkte jag av och slog mig rätt illa.

På återbesöket, när vet. gav mig klartecken att skritta igång honom, sa hon därför att hon tyckte att jag skulle ge honom lugnande inför de första skritturerna. Jag fick en pasta som ska ges oralt inför ridning.

Är det ett vanligt förfarande? Jag litar på min vet. som är erkänt skicklig, men det är inte utan att det känns lite konstigt ändå. Jag vet ju t.ex. inte hur min häst reagerar på medlet (har inte namnet på pastan i huvudet just nu). Nån som fått samma rekommendation, och hur gick det?

Sv: Lugnande inför igångsättning

Uppför han sig när du skrittar vid hand?

Olika. Efter första veckans vila gjorde han det inte; han drog tillbaka till hagkompisen (som står och gnäggar oavsett om hon är ute eller inne, och det hjälper ju inte). Då la jag fokus på promenaduppförande snarare än på att vi skulle promenera just 20 minuter som var veterinärens ordination. Nu funkar det mycket bättre även om han har överskottsenergi.

Normalt sett, dvs. när han inte har ont, är han snäll och trevlig att både rida och promenera för hand. Visst, han kan glädjebralla men det är nåt helt annat än de tydliga obehagsbockningarna som kom när han hade inflammerade hovleder.

Jag förstod det som att jag ska ge honom lugnande för att förebygga bockningar om det nu skulle vara så att han fortfarande har ont. Men det känns en aning bakvänt.

Jag skulle tolka det som att det är för din säkerhet bl.a. Att han inte ska skicka av dig pga energi och att han inte sprattla så de behandlade lederna får ta stryk i början.

Jo, så är det ju. Men eftersom han främst sprattlar när han har ont är jag lite osäker på hur tanken gick. Om han har ont är det väl lite bra om om han sprattlar för att visa det ...?

Efter nästan två månaders vila på grund av inflammationer i hovleder och bakknän, har jag nu fått klartecken att börja skritta igång min häst uppsuttet i nästa vecka. Min häst är sex år och har massor av energi - han är inte på något sätt dum eller elak men ung och väldigt pigg. Dessutom har han ju haft ont på grund av inflammationerna, och när jag red hos veterinären åkte jag av och slog mig rätt illa.

På återbesöket, när vet. gav mig klartecken att skritta igång honom, sa hon därför att hon tyckte att jag skulle ge honom lugnande inför de första skritturerna. Jag fick en pasta som ska ges oralt inför ridning.

Är det ett vanligt förfarande? Jag litar på min vet. som är erkänt skicklig, men det är inte utan att det känns lite konstigt ändå. Jag vet ju t.ex. inte hur min häst reagerar på medlet (har inte namnet på pastan i huvudet just nu). Nån som fått samma rekommendation, och hur gick det?

Jag har fått lugnande till min. Han var, och är, helvild vid promenader och även när man skrittar uppsuttet. Jag fick Sedalin och det fungerar ganska bra, det tar liksom udden av överskottsenergin men hästen (iaf min) är fortfarande med på vad som händer och kan skutta ibland. För mig är det bra att ha de värsta dagarna/perioderna.
Det verkar som att det börjar bli vanligt för jag vet flera som fått samma medel till sina konvalecenter. Jag tycker inte det är något man ger för minsta lilla men är hästarna så pigga att det är farligt för dem runtomkring känns det som en bra nödlösning.

Jag har fått lugnande till min ena häst, men det är ju så klent lugnande och tar bara bort den värsta udden.
Det är ju inte alls som när dem får lugnande hos veterinären och ibland knappt kan stå upp.

Jag fick sedalin till min, tycker att det är bra att kunna ta till om situationen kräver det.
Hellre det än att det händer någon allvarlig olycka.

Min häst har stått med senskada och han blev inte enbart pigg utan knäpp, gjorde riktiga ryck, typ stegrade, slet sig loss och for iväg i bocksprångsraider, vilket INTE var vad hans sena behövde då.
Tror att det blev lite väl stillastående mentalt för honom som är van att gå med andra och röra sig över stora ytor till att stå ensam i en sjukhage.

Jag gav Vetranquil ett tag vid promenaderna, men jobbade också mest med lydnaden eftersom jag inte vill ha en häst som beteer sig oavsett varför.
Sedan när jag började rida och fick gå längre promenader lugnade han sig rätt mycket, jag gillade inte hur han blev på "lugnande" så jag åkte till ridhus i början, utan droger, när jag skulle rida för att kapa värsta topparna och det funkade för oss.

Jag har satt igång min häst med lugnande i flera omgångar, senaste gången blev det Domosedan, och tycker att det fungerar bra. Det tips jag har fått är att du ger det ca 30-40 minuter innan du ska rida så det hinner börja verka.
På min har det lugnande verkat lite dämpande, han har inte varit lika explosiv som han kan vara annars.

Du kanske kan låna hagkompisen att rida på och ha din som handhäst den första veckan eller så? Det tycker jag funkar väldigt bra på såna som ska igång, då får de komma ut och se sig om och lugna sig lite.

Du kanske kan låna hagkompisen att rida på och ha din som handhäst den första veckan eller så? Det tycker jag funkar väldigt bra på såna som ska igång, då får de komma ut och se sig om och lugna sig lite.

En bra idé - men jag vill inte vänja varken honom eller hagkompisen vid att de alltid ska vara tillsammans. De har blivit supertajta nu under sjuktiden, och en stor grej under skrittpromenaderna är att få honom att slappna av trots att kompisen står i hagen eller boxen och skriker. Innan sjukvilan gick det bra att rida ut dem var för sig.

Efter flera veckors envishet från min sida går han nu promenera utan att han sticker hem till henne, och jag vill gärna fortsätta på den vägen - även om det innebär att han får ta lugnande i början.

Det behöver ju inte vara så att han "sprattlar" för att han har ont heller, utan även rena glädjeskutt/överskottsenergiskutt förtar ju litegrand effekten av att ta lugna skritturer för att inte belasta för mycket.

Var ute på en av hästarna i stallet som behandlats och nu ska skrittas. En skrittur med massor av småstegringar och sedan galopp hem (medan jag snopet låg på backen och blängde :cautious: ) gjorde väl kanske mer skada än nytta där kan jag tänka mig och det är väl i första hand därför vissa veterinärer rekommenderar lugnande.

Jag skulle inte ha en pigg, busig häst som handhäst. Om den börjar fara imkring har man väl inte så bra koll när man sitter på en annan häst själv? ser framför mig att man tappar handhästen när den börjar hoppa runt och sen har man en (eller två) hästar på väg hem i full fart.

Jag har satt igång en häst på lugnande.
Oftast tycker jag man brukar greja det utan.
Men just den här är ett mycket(!) rörligt halvblod med extrem energi i vanliga fall. Han var väl heller inte den lydigaste häst jag mött. :P
Matte(gammal ft-ryttare) brukar rida ur honom rejält dagligen annars. Rastad höll han sig hyfsat i skinnet.
Nu hade han slitit sönder menisk och korsband och fick INTE hoppa till IOM att skadorna då riskerade gå upp. Prognosen är rätt dålig utan det. ;)

Han fick Vetranquil för att ta udden av det värsta. Så att man iaf kunde transportera in honom i ridhuset utan så många explosions-serier på isgatan som då var.
Han ballade ur då och då iaf i början.
Det lugnande tar olika från dag till dag. Varför vet jag inte. För han kunde vara stencool innan och ha ätit/druckit samma etc.
Man lär sig se hyfsat när man kan ge mindre och behöver mer.
Men vissa dagar slog det fel.

Jag kommer inte tveka använda Vetranquil igen om jag måste ha ett sånt extremfall igen.

Jag rekommenderar verkligen att arbeta konvalescenter för hand i träns. Man har mer kontroll än i lina/på töm/longreining etc och är tryggare än uppsuttet.

FÖ så blev hästen friskförklarad av en mycket förvånad vet. :)

Jag skulle inte ha en pigg, busig häst som handhäst. Om den börjar fara imkring har man väl inte så bra koll när man sitter på en annan häst själv? ser framför mig att man tappar handhästen när den börjar hoppa runt och sen har man en (eller två) hästar på väg hem i full fart.

Jag tycker tvärtom, som handhäst är det mycket lättare att kontrollera den, eftersom du kan använda hästen du sitter på som hjälp. Men har man aldrig ridit med handhäst förr så ska man förstås inte börja med en som far rundor.

Det är absolut inget fel att använda ett milt lugnande i början. Och om det får honom att skritta avspänt så är det bara super. Även om han håller sig i skinnet och inte sticker utan lugnande så får du bättre effekt att skritturerna om han kan skritta mer avspänt och mer genom kroppen än om han spänner sig och går med spända steg.

Och skulle han ha ont så är min erfarenhet av lugnande att de visar smärta men kanske inte på lika explosiva sätt som de gör utan. Så du behöver nog inte vara orolig för att han inte kommer visa något utifall han skulle börja få ont igen.

Kl
Nu som gett lugnande, har ni upplevt att hästarna blir mycket svårare att påverka och kontakta och att dom blir lite tittigare även om dom inte reagerar lika starkt?

Min häst gick ju på lugnande väldigt länge och han var liksom lite varken eller, han uppmärksammade allt men reagerade inte särsklt stark på saker och ting, men han var ändå orolig på nåt sätt. Denna oroligheten försvann när han kom bort från lugnandet, då är det lite starkarew reaktioner men ändå lättare att lugna ner och få kontakt med..alltså även om han är väldigt pigg. Någon som förstår vad jag menar?

Lugn på lugnandet är han sålänge det inte händer någonting speciellt, men han blir tittig på ett sätt som han inte är utan.

Vad skönt att höra! :) Det är ju den effekten jag hoppas på. Ska sitta upp för första gången på torsdag, håll tummarna!

Nu har jag skrittat ut för första gången sedan årsskiftet :). Gav en milliliter Sedalin och han blev jääääätteslö. Tänker att jag ger Sedalin när jag rider de här första gångerna, men fortsätter skritta honom för hand utan lugnande eftersom det gått bra.

Orolig eller tittig var han verkligen inte, men han var inte helt avstängd heller. Typ som en människa som tagit ett milt lugnande.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 565
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 128
Senast: Freazer
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 086
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka