Lugnande fodertillskott

nattrexx

Trådstartare
Hej, jag har en ponny som fått en senskada och får inte röra sig mer än från stallet till sjukhagen. Han är väldigt uttråkad och har väldigt mycket överskotts energi och blir väldigt stissig och jobbig när han står stilla, Vi ger honom ett fodertillskott som heter ''Relax me'' men jag undrar om det finns något annat ni kan rekommendera som också ger lugnande effekt på sådana hästar? Testar gärna mig fram för att se vilket som funkar bäst :)
 
Magnesium hjälper om det finns brister i foderstaten. Vilket det oftast gör!

Annars har jag positiva erfarenheter av kamomill. Valeriana är effektivare men ska inte användas mer än i 2-3 veckor.

Om man köper färdiga lugnande tillskott så har de nästan alltid blandat dessa två örter, och det är en mycket dålig idé eftersom de motverkar varann.

Hitta på saker att underhålla hästen med också. Tex boll med godis, träd att äta på, fri tillgång på hö, mycket pyssel och omvårdnad och lär den små trick som tex vacker tass.

Och inget kraftfoder förstås.
 
Magnesium hjälper om det finns brister i foderstaten. Vilket det oftast gör!

Annars har jag positiva erfarenheter av kamomill. Valeriana är effektivare men ska inte användas mer än i 2-3 veckor.

Om man köper färdiga lugnande tillskott så har de nästan alltid blandat dessa två örter, och det är en mycket dålig idé eftersom de motverkar varann.

Hitta på saker att underhålla hästen med också. Tex boll med godis, träd att äta på, fri tillgång på hö, mycket pyssel och omvårdnad och lär den små trick som tex vacker tass.

Och inget kraftfoder förstås.
Tror relax me har magnesium i sig ;)
Men tack för tipsen! :)

Vi har både boll med godis, jollyball vår julgran och fri tillgång till hö XD Har börjat klickerträna också så nu kan han puss:love: :laugh:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 774
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 557
Senast: cewe
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 582
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp