Lugna häst som blir uppjagad av att galoppera

sweet_knorven

Trådstartare
Hur lugnar man en häst som blir rätt stressad av att galoppera? Hon blir det både inne och ute och har man väl börjat galoppera så tar hon gärna alla hjälper för galoppfattningshjälper.

Jag tror att det dels beror på att jag oftast brukar galoppera utan att ha några travsträckor emellan. Alltså fattar jag galopp från skritt, galopperar ett tag, saktar av till trav och sen skritt, skrittar lite och sen ny galoppfattning och så vidare.

Sen tror jag dels det beror på att hon inte är helt i balans i galoppen ännu, vilket vi övar på och på senaste dressyrträningen gick det superbra! :love:

Har du några tips till exempel övningar som jag kan pröva att göra för att lugna ner henne? Även bra galoppövningar som övar hästens balans och form och får henne att komma upp från bogarna. Eller bara andra tankar och idéer kring det här med att galoppera och stressade hästar, du kanske själv har eller har haft en häst som varit lite likadan?

Sv: Lugna häst som blir uppjagad av att galoppera

Det kan ju bero på att hästen inte orkar bära sig i galoppen ännu. Rid många övergångar, börja med skritt/trav. Även där ska hästen lyssna på dig.

När det funkar bra så kan du ta tag i galoppen. Rid övergångar där också och låt inte hästen galoppera såpass länge att den hinner elda upp sig.

Ja, jag misstänker ju som sagt att det är därför som hon blir uppstressad. Problemet när jag övar galoppfattningar och avbrott är att hon efter att jag gjort det tror att vi ska galoppera hela tiden och när jag sen travar av henne så är hon väldigt springig och stressad och går inte riktigt att lugna ner.

Innan jag galopperat så kan jag göra övergångar i trav och skritt rätt bra och hon springer inte i traven men det är efter att jag galopperat som hon, som sagt, springer på väldigt mycket och är väldigt stressad och uppjagad.

Min häst är lite sån här också. Kanske inte lika mycket, och det blir bättre. Jag jobbar med sjukt mycket övergångar och travar tills han lugnat ner sig innan han får galoppera mer. Det finns en tråd om detta sedan innan där det kom fram mycket tips. sök efter den!

Jag måste först fråga vad som är bekymret, att den gärna vill, eller att den inte orkar? Du säger att den måste upp från bogarna, blir den alltså framtung i just galopp? Allltid eller om den kommer iväg?

Om den inte orkar instämmer jag helt i det BAL skrev. Det kan det vara om den blir framtung. Då gäller det ju att stärka den, genom klättring, rida många övergångar osv. Vänta med galoppen, särskilt på ridbanan. Och bara stora vägar i så fall.

Det kan ju vara att du inte orkar få upp den på hjälperna i galoppen för att den blir ivrig och den ligger på? Det är en lydnadsmen men också "metod"fråga, dvs hur gör du?

Drar hästen dej framåt när den ligger på så att du omedvetet förstärker framtungheten? Får den jobba så mycekt som den behöver dvs handlar det om missriktad energi, att den blir uppspelt av galopperna?

Klättra är alltid bra och att galopper i uppförslut, men inte för brant om den inte är mycket stark, den får jobba mer uppför och det stärker bakdelen, det är lättare att balansera upp så att den inte rasar iväg på bogarna. Rid mycket grunder, dvs lydnad.
Ang springig efter galopperna: rid med lägre hand, rama in med benen och ange takten själv med sätet, halvhalter, halvhalter för balansen. Var noga med TAKTEN: Det är grunden till att hästen blir lösgjord.

Jag har samma problem med min häst och till viss del är det för att han inte orkar men mycket tror jag sitter "I huvudet". Dels blir han lätt het och tycker att det är kul att springa- det blir värre när t ex hoppar eller konditionstränar och dels är han överambitiös(?) för det är som att han överreagerar både på förhållande och framåtdrivande hjälper. Bara jag lägger om benen eller ändrar sätet tar han nästan ett skutt framåt och stannar om jag tar I tyglarna, som ni kanske förstår blir det ganska skumpigt och ryckigt och det är jättesvårt att sitta stadigt! Men det jag försöker göra är att sitta stilla och stadigt och att han måste vänja sig vid att skänklar ligger emot och att han måste vänta på mig. Har även börjat flytta undan för skänkeln när han blir spänd/hetsig och det hjälper litegrann.
Nu är han mycket starkare speciellt I galoppen men också öht och "hetsigheten" har blivit lite, lite bättre. Men som sagt- det verkar nästan sitta mest I huvudet och hur gör man då?! :confused:
Tänk om man bara kunde säga till hästen att "du tänker helt rätt men bara vänta tills jag ber dig"

Ser nu att det blev lite trådkapning, sorry...

Senast ändrad:

Jag tror att det är lite som hon har överskottsenergi men också att inte lärt sig galoppera på ett bra sätt ännu, hon tror att man ska galoppera på bogarna och det är ju såklart inte särskilt trevligt för någon häst och jag tror det är det som delvis stressar henne. Hennes "försvar" när hon blir stressad, inte försåtr eller ska göra något nytt är att stänga av och springa på som ett ånglok vilket då gör det ännu svårare att få upp henne på bogarna. Så det gäller att liksom komma på något sätt att kunna komma in i hennes hjärna och avbryta pansarvagns-framfarten.

Det är mycket jag som följer med fram ja. När jag tränade igår så hjälpte min tränare mig så att jag skulle hitta en stabil och stark sits och att verkligen vara noga med att ha kvar den sitsen i fattningen, annars trillar jag lätt fram där, och sådan fattning - sådan galopp, så det är ju rätt noga med att fattningarna blir bra.

Det här är en häst som haft rätt mycket psykiska problem, när vi började trava förut så tjurrusade hon och gick inte att svänga eller stanna och var väldigt uppstressad. Det har nu efter idogt arbete försvunnit och jag antar att det är lite likadant med galoppen, det är en psykisk spärr vi måste över efter att vi galopperat att man kan vara lugn. Och att jag när jag galopperar henne är noga med att så gott jag kan ha henne i balans så att hon inser att det inte är så otäckt att galoppera, vilket det ju inte är om man är i balans.

Jag hoppas att du fått en mer klar bild över hur det hela ligger till. Det jag mest vill ha är väl egentligen bra galoppövningar där man får flytta mycket på hästen så att hon får bättre balans och inser att hon kan flytta på olika kroppsdelar även i galopp. Och även jag måste bli mer avslappnad kring galoppen. Det fick jag en väldigt bra idé kring av min tränare, jag ska inte ta så allvarligt på det hela utan mer skratta och tänka att jag har ingen aning om vad jag gör men jag prövar att trycka lite här och krama lite där och att ta det mer lättsamt, se det som en lek.

Det är absolut ingen fara, du får trådkapa hur mcyket du vill. :)

Jag tror också att det sitter mycket i huvudet på min häst, hon tycker det är kul att galoppera samtidigt som hon tycker det är lite äckligt och obehagligt eftersom att hon allt som oftast galopperar i obalans, och hennes allmäna försvar när hon blir spänd eller rädd när man gör något nytt t.ex är oftast att bli som en pansvarvagn som inte lyssnar på någon hjälp och då blir det ju ännu svårare för mig att få upp henne från bogarna.

Tack :)
Det låter som att våra hästar är ganska lika :idea:
Har du provat att flytta för skänkeln några steg I taget eller nästan förböja henne I halsen? Jag menar inte att man ska rida så egentligen men det hjälper lite på min, han blir iofs inte tung I handen men det kanske kan vara ett knep även på en sån häst?

jag tror du ska träna mycket i skritt och trav på att få henne lugn och avspänd innan galopp och att hon lyssnar på halvhalter och kan arbeta avspänd. OCh där kommer takten in i traven, som sagt.

Sen i galopp, använd hörnen att balansera upp lite mer och få tilllbaka henne, glöm inte att hålla om med benen och använd sätet att få tillbaka henne. Försöka att kunna växla tempot lite i galoppen. Flytta lite för inner på volten ett par steg, (Stor volt) men tappa inte utsidan!

Galoppera inte långa stunder utan bryt av och försök för tillbaka henne i taktmässig lugn trav (takten är så viktig för att hitta lugnet)
Sen ny fattning. Och rid (o galoppera) ute så som jag skrev ovan. Även där, växla tempo, var noga med att hon lyssnar på dej, framåt och bakåt.

Dum fråga: hur kan jag göra för att hjälpa hästen att hålla takten? Jag vet ju vilket takt jag vill ha men hur får jag hästen att komma tillbaka till den när han rinner iväg I sin stressiga "tripp-trav"?

Det du vill ha är mer vila på steget dvs långsammare takt. Det är tålamodsprövande ibland, men det är genom halvhalter, många, dvs uppbalanseringar, samt genom att med sätet försöka styra takten till att inte vara så trippig. Lättast i lättridning. På en känslig häst får man dock inte göra det för "starkt" för då får det motsatt effekt, dvs spännningar.

Rama in med skänkeln utan att driva, bara hålla om, stilla och inte alltför hög hand. Så gör jag i alla fall.

Ibland rider jag överdrivet långsam trav och när han är lugn där låter jag honom trava på lite,är det något sånt du menar?
Min tränare säger att jag ska försöka "sitta" den takt jag vill ha och ofta räcker det med att jag sitter till för att han ska bromsa upp lite. Men ofta är det jag som inte orkar sitta emot tillräckligt känner jag! Dags att börja gå på Friskis & Svettis igen för att väcka mag- och ryggmusklerna! :p

Ibland rider jag överdrivet långsam trav och när han är lugn där låter jag honom trava på lite,är det något sånt du menar?
Min tränare säger att jag ska försöka "sitta" den takt jag vill ha och ofta räcker det med att jag sitter till för att han ska bromsa upp lite. Men ofta är det jag som inte orkar sitta emot tillräckligt känner jag! Dags att börja gå på Friskis & Svettis igen för att väcka mag- och ryggmusklerna! :p

Det är som din tränare säger:D Det ska inte vara en strävan efter långsamt, bara takten som är "långsammare.

I lättridning är det enklare, styra med sätet. Det är grunden på en sån häst. Jag vet att det är svårt, går på gym:rofl:

Att hon alltid ska ha rätt :D
Då är det bara att träna på! Både med min egen träning och när jag rider. På F&S har de nåt som heter Core som tränar mycket just bålstabilitet och det borde ju vara perfekt för mig.

Tror det handlar mest om att du måste vara extremt tydlig. Träna gärna röstkommandon från marken.

När du har galopperat och ska sakta av brukar jag lägga handen på min hästs manke (inte trycka alltså) så hon tar ner huvudet. Då tar hon ett djupt andetag och går med långa lugna steg, även om jag galopperat fort eller ridit ikapp med folk. Ibland trippar hon, men sänker hon huvudet rejält (nästan till marknivå) är det lugn som gäller. Funkar på de allra flesta hästar.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 626
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 946
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar