lugn pålagring? hjälp!

Mumin_79

Trådstartare
Vad tusan ska jag tänka kring diagnosen min kuse fick. Jag åkte till kliniken då han inte riktigt fungerar lika bra på de olika sidorna, mest för min egen skull och folk tycker jag är världens största hypokondriker :angel: Hästen var ohalt på rakspår och ohalt på böjprov.

Inte ens en markering men vid palpation ömmar han för kotsesamben HB ( har haft problem precis i moment då han ska ta hög belastning på detta ben)

på röntgen ser man en liten lugn pålagring under kotleden och det mediala kollateralligamentet är ngt tjockare.

Blev behandlad- 10 dagar skritt, 2 veckors igångsättning.

Mumin

Sv: lugn pålagring? hjälp!

Ingen som vet vad en lugn pålagring innebär? Kan man förvänta sig problem i framtiden av den? Eller kan det vara ett trauma som ligger till grund. ( hästen har endast varit igång 3-4 månader) och stått 1 år före detta.

Mumin

Man kan se om en pålagring är aktiv, pågående bildning eller om den har avstannat. Det ser man i hur skarp kontrasten är på pålagringen.
Lugn pålagring borde betyda att hästen haft en lite ostabilitet i leden som lett till en pålagring men att den pålagringen har avstannat. Så fick jag det förklarat i alla fall

Så var det med min häst. När skadan var som värst så var det aktiv pålagring, vilket är kroppens sätt att stabilisera leden. Negativ veterinär om prognosen. Nästa röntgen någon månad senare var pålagringen stabil och hade inte ändrat sig mer eller ökat. Det var oväntat positivt enl vet.

Lugnt och bra besked om pålagringen, om hästen är ohalt alltså!

Tack :)

hästen var ohalt, UA på böjprov och volt men hade en liten reaktion vid , palaption av kotan :/ på röntgen såg man att han var ngt mer svullen. Men ingen hälta, inte ens en markering men ville inte belasta detta ben lika mkt vid extremt skarpa svängar såsom spinn och roll back i western ( typ bakdelsvändning)

får tacka min lyckliga stjärna över det positiva i situationen o anpassa ridningen därefter :)

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 037
Senast: Vogue
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Hästvård Står just nu med en häst med en ligamentskada i vänster framknä. Skulle gärna höra lite om era erfarenheter av prognos och "behandling"...
Svar
8
· Visningar
15 897
Senast: LillaMy84
·
Hästvård Den här tråden kanske blir lite rörig men jag ber er ha överseende. Är du inte intresserad av sjukdomshistoriken så skippa det...
Svar
3
· Visningar
3 405
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka