luftvägsproblem!?!?

C

chilipop

Jag har en :bow: 19 årig "ung" NF valack :bow: som har kronisk bronkit och ledproblem,
får behandling för båda problemen så han har varit helt "frisk" i ungefär ett halvår.

MEN nu när allt går bättre än någonsin har han fått problem med andningen igen :cry:
förra veckan skulle jag och mina kompisar rida ut men när jag hade skrittat fram honom i en kvart och hade travat i 3 min så andades han tungt och "stötigt" så jag lämnade mina kompisar och skrittade hem istället.
Dan efter var han helt normal...

Efter att ha en helt normal och frisk häst i en vecka så blev han lika dan i fredags. :cry:
Han var helt normal annars dom två dagarna, :idea: just det han hostade LITE båda dagarna och det var ganska kvavt men han var inte svättig eller liknande...

HJÄLP mig!!! ÄLSKAR min lille polle!!!!

Nån som har något råd eller liknande :confused: Kan inte låta han vila i sommar, vet rekomenderade högst 2 veckors vila pga lederna och hans bronkit brukar vara bättre om han har kondis...

:bow: TACK på förhand :bow:

Sv: luftvägsproblem!?!?

Min gamling på 24 har också bronkit.
Han blir mycket sämre när det är tungt väder, varmt och fuktig.
Han kan inte vara för nära havet och få den skiftande väderlek som råder där.
Var det dåligt väder dom dagarna han varit värre?
Annars kan du ju ge slemlösande medel precis innan du rider.
Vad medicinerar du honom med?

Försök att ha hästen ute så mycket som möjligt. Fodra med hösilage om du kan. Undvik dammiga ridhus och ridbanor.
Det finns både alger och örter man kan ge till hästen.
Även vädret påverkade min häst väldigt mycket. Fuktiga dagar och när det var riktigt kallt gjorde hennes hosta mycket sämre.

Står han ute eller inne? Dvs. utsätts han för damm?
En dammfri miljö brukar vara ett måste. Annars kan en kur slemlösande medecin rensa upp i luftvägarna.

Tack för alla svar :bow:

Han står i utebox och fick hösilage första gången han fick problem och uppblött hö andra gången (hösilaget tog slut).
Han får scan ismovit i ca 3 mån/år (på hösten) och det har gjort stor skilnad för innan han började få det gick det inte att rida honom på vintern!!!
Står nu vid kristianstad, tror ni att det kan göra han värre än innan när han stog i eslöv??? De två dagarna var det ganska kvavt men inget extremt...
Vad finns det för bra alger eller liknande som funkar???

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 473
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 909
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Veterinären har sett en diffus förändring på en lunga på min katt. De sa att det kunde vara astma, lunginflammation eller just det...
2
Svar
21
· Visningar
4 101
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama