luftvägsproblem!?!?

C

chilipop

Jag har en :bow: 19 årig "ung" NF valack :bow: som har kronisk bronkit och ledproblem, får behandling för båda problemen så han har varit helt "frisk" i ungefär ett halvår.
MEN nu när allt går bättre än någonsin har han fått problem med andningen igen :cry: förra veckan skulle jag och mina kompisar rida ut men när jag hade skrittat fram honom i en kvart och hade travat i 3 min så andades han tungt och "stötigt" så jag lämnade mina kompisar och skrittade hem istället. Dan efter var han helt normal...
Efter att ha en helt normal och frisk häst i en vecka så blev han lika dan i fredags. :cry:
Han var helt normal annars dom dagarna, :idea: just det han hostade LITE båda dagarna och det var ganska kvavt men han var inte svättig eller liknande...

HJÄLP mig!!! ÄLSKAR min lille polle!!!!

Nån som har något råd eller liknande :confused: Kan inte låta han vila i sommar, vet rekomenderade högst 2 veckors vila pga lederna och hans bronkit brukar vara bättre om han har kondis...

:bow: TACK på förhand :bow:

Sv: luftvägsproblem!?!?

Hej De tips jag kan ge dig är att ha hästen på lösdrift och bara ge ensilage. Prova med algbörjes caragen det är mycket effektivt har både haft det till pålen min och till mig själv funkar kanon. Är rätt så dyrt den största påsen räcker ca 3 månader har jag för min och kostar 800kr man kokar det med vatten och det blir gele som hästen ska äta 1liter morgon och kväll. Gå in på alg börjes hemsida kommer inte ihåg adressen ta hjälp av sökmotor och läs mer. Prova det är många bronkit hästar som har haft hjälp av det, det kan även hjälpa till med lederna i positvt syfte. Kan vara svårt att få i de gelen men med en del betfor och elvisp brukar det gå skapligt. Efter carragen kuren så måste du fortsätta med alger som är som pulver för att han ska hålla sig frisk detta ger du hästen året runt. Prova skadar aldrig hoppas det hjälper. PS i början kan nästan hästen bli sämre men det går snabbt över. Lycka till håller tummarna att det funkar. Yrbin.

Liknande trådar

Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 473
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 909
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Veterinären har sett en diffus förändring på en lunga på min katt. De sa att det kunde vara astma, lunginflammation eller just det...
2
Svar
21
· Visningar
4 101
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama