Luftvägsinflammation

L

Lollo_19

Hur vanligt är det att en färdigläkt luftvägsinflammation som pågick i 6 månader kommer tillbaka efter 4 år utan symptom? :confused:

Tacksam för snabbt svar då vi eventuellt ska köpa en sådan ponny

Sv: Luftvägsinflammation

Låter som om hästen blev känslig i sina luftvägar och nu reagerar för något.
Annars så har jag totalt missuppfattat vad du menar.
// Linda

Kan inte svara direkt på din fråga. Men kan säga som så att en en kraftig luftrörsinfektion kan visa sig utan några större symtom.

Nåt borde man kunna se ex. snorig, lugn och lite slö under ridning m.m. som gjort att man åter konstaterat en luftvägsinflammation/infektion men att den har feber, hosta, rosslar m.m behöver inte visa sig.

Senast ändrad:

Det jag menade var att ponnyn har haft det under en 6 månaders period. Detta var för 4 år sedan. Hon som har henne nu har ridit och grejat sedan ponnyn blev frisk och har inte fått tillbaka det igen. Undrar därför, då vi eventuellt ska köpa den, ifall det är någon risk att den får tillbaka sjukdomen eftersom den haft det förrut och isåfall hur stor den risken är. Tänkte ifall det var som med fång att det väldigt lätt kan komma tillbaka ifall man inte är försiktig och noggrann.

Kan inte svara direkt på din fråga. Men kan säga som så att en en kraftig luftrörsinfektion kan visa sig utan några större symtom.

Nåt borde man kunna se ex. snorig, lugn och lite slö under ridning m.m. som gjort att man åter konstaterat en luftvägsinflammation/infektion men att den har feber, hosta, rosslar m.m behöver inte visa sig.

Okej. Så man ska va noga med att kolla upp det ifall hon skulle ge någon sådan symptom? Men det är först när snoret blir gult i så fall väl?

Det är inte så då att hästen hade sviter efter sin luftvägsinfektion, detta är inte alls onormalt att det kan pågå upp till 6 månader. Jag importerade för många år sedan en islänning som fick just luftvägsinfektion, sk importsjuka. Jag hade då under tiden en reservation på luftvägarna och hästen kunde återbesiktigas tidigast 6 månader efter. Det berodde enkom på att en sådan infektion kan ha sviter som pågår så pass länge. Detta var 1996, och hästen har fram till dags datum inte haft vidare problem. Han har däremot drabbats av en sväng sk hästhosta, vilket försvann inom loppet av 7-10 dagar.

Det är inte så då att hästen hade sviter efter sin luftvägsinfektion, detta är inte alls onormalt att det kan pågå upp till 6 månader. Jag importerade för många år sedan en islänning som fick just luftvägsinfektion, sk importsjuka. Jag hade då under tiden en reservation på luftvägarna och hästen kunde återbesiktigas tidigast 6 månader efter. Det berodde enkom på att en sådan infektion kan ha sviter som pågår så pass länge. Detta var 1996, och hästen har fram till dags datum inte haft vidare problem. Han har däremot drabbats av en sväng sk hästhosta, vilket försvann inom loppet av 7-10 dagar.

Så kan det nog vara :crazy: har inte vart å kollat på den än utan var något hon nämnde i telefon, så vet inte så mkt. Men det lät som det kanske kunde stämma. ;) Härligt för er att det inte kommit tillbaka :banana:

Det var ju skillnad. Skulle inte vara orolig att köpa en sådan ponny om den inte visat några symtom efter tillfrisknandet.

Visar den inga symtom nu så är det inget att oroa sig för.
Luftvägsinfektioner kan vara envisa att bli av med. Kan vandra runt bland hästarna i stallet och därför ta lång tid att bli av med.
// Linda

Visar den inga symtom nu så är det inget att oroa sig för.
Luftvägsinfektioner kan vara envisa att bli av med. Kan vandra runt bland hästarna i stallet och därför ta lång tid att bli av med.
// Linda

tackar tackar för kunskapen :bow:

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
303
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 118
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V