Luftvägar

Ajda

Trådstartare
Ni som haft ”hosthästar” som troligtvis reagerat på något i omgivningen och miljön. Så som damm, mögel, pollen etc.

Hur har era hästar sett ut i sina luftvägar vid endoskopi?

Ni som haft ”hosthästar” som troligtvis reagerat på något i omgivningen och miljön. Så som damm, mögel, pollen etc.

Hur har era hästar sett ut i sina luftvägar vid endoskopi?
Den ena har endoskoperats flera gånger under sina 19 år då han hostat mer än ett tillfälle i sitt liv 😇.
Ökad mängd slem (någon gång tydligt ökad, någon gång lindrigt ökad).
Ena gången röd och lite inflammerad, de andra två endast slemmet.
Lungsköljprov visade i stort sett inga förändringar och han mår bra idag, men kan hosta enstaka omgångar under någon vecka företrädevis på sommaren men ibland andra årstider.

Den andra då, den jag medicinerar nu. Det är lite oklart vad som utlöste hans inflammation.
Han var svullen, rött (kärlrikt) och ökad mängd slem.
Lungsköljprov visade på mindre förändringar men inte tydlig indikation på astma och liknande som jag förstått.
Utgången pä behandlingen av inflammationen har jag inte riktigt än då första återbesöket visade bättre men inte bra, så vi medicinerar än.

Jag tror det är väldigt svårt att säga mer med endoskopi än att utöver kontrollera att det inte är något fysiskt fel på själva funktionen av andningsapparaten att det är inflammerat och slemmigt. Hur mycket verkar vara ganska individuellt för den individen och kan även skilja mellan olika tillfällen med liknande symptom.
Jag tycker att lungsköljproven tycks ge betydligt mer information, har ni tagit det?
Annars kanske det är något at fundera på? Den senaste hästen gjorde de det på här hemma i stallet och det var inga konstigheter. Förutsatt att veterinären har den utrustningen då, men fler och fler verkar ha det nu.

Har en ponny med astma. Själva luftvägarna var fina förutom att där var lite, lite slem. Inte rött och irriterat, utan såg bra ut förutom just en liten mängd slem. Hostar när han travar igång, 1-3 hostningar, i övrigt hostfri. Har dock valt att pensionera då jag inte kan tyda på vad som är lathet och vad som är att han inte orkar pga astman.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Stergo
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Murray
·
  • Låst
Hästvård Finns det någon som haft någon form av hjärntumör eller dyl på sin häst? Hur kollar man det? Om man ens kan kolla upp det. Gäller en...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 883
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka