Luftsnappning

T

tuttiboo

Har ganska nyligen fått hem en ny ponny. Han står och böjer in nacken, för att sedan sänka huvudet och "rapa", tar dock inte stöd mot något, typ krubban. Är ganska övertygad att han är "luftsnappare", men har ingen tidigare erfarenhet av denna ovana.

Någon som vet hur man ska hantera det här problemet (om det går).??? Kan det hjälpa med krubbitarrem? Han tar ju dock inget stöd, kan remmen hjälpa ändå??
//Tacksam för svar, tuttiboo

Ja rem hjälper..Men det är bättre att försöka gå till botten med problemet och ta reda på i vilka lägen han gör detta och försöka ta bort de momenten :)

när gör han det? bara när han inte har något att äta eller mitt i maten och i hagen oxå?
Middelino krubbiter och det gör han även fast han äter mat.. han tar en tugga hö, lite kraft och en slurk vatten och så krubba lite.. å lite hö och krubba igen.. han har krubbitarrem med metallbyglar på och det funkar jättebra.. men man måste spänna åt den såpass att den verkligen hjälper när dom krubbar.. vissa ridskoleungar sätter på yttersta hålet och tror att det hjälper :crazy:

Han är 8 år och har gått som hingst tills nyligen. Kan ju vara frustration över att han inte får "prata" med tjejerna i stallet, för beteendet verkar inte vara knutet till mat. Får prova med rem och se om det funkar.

//Tuttiboo

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
3 083
Senast: Badger
·
Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 851
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar