luftsnappare?

S

stenhamraagaton

hej

har haft mitt sto i en månad och hon låter som hon rapar eller nått sånt? hon kan göra det när jag leder henne, står och pysslar i stallet och när hon äter.. är det så en häst som är luftsnappare låter?

klassas det som ett dålt fel?

Sv: luftsnappare?

Jag har samma problem med en tillridningshäst som vi har hos oss nu.(ett eng.fullblod) Hon "låter" som hon rapar tyst inombords, jag har aldrig hört något liknande...
Hon öppnar inte munnen, så man kan inte se att hon skulle dra in luft, dvs luftsnappa...
Hoppas någon vet vad det kan vara!!!

nä jag ser heller inte att hon öppnar munnen...

sätt på en krubbitarrem!!!!!!!!!!

min häst står å nickar med huvudet å låter som att hon rapar, stängd mun...
men hon gnager även sönder halva boxen å hela staketet i hagen...
rem på! för hästens bästa!!!!!!!

Det kan vara slapp gomspalt hästen har då kan det låta om dem ett norrande/rapande ljud från halsen. En del hästar får även nedsatt prestation m.m.

Finns mycket att läsa på engelska sök på "Epiglottic Entrapment"

intressant!!! även om inte svaret va till mig så ska jag absolut kolla!!!!

men sissu: sätt på en rem å se om det slutar låta? uteslutningsmetoden ;)

En krubbitarrem löser ju inte problemet alls. Varför inte gå djupare med problemet och verkligen ta reda på den faktiska orsaken istället för att slänga på hästarna remmar hit och dit utan att ens arbeta med problemet ??

Har du provat att ta bort remmen, låta hästen vara ute minst 12-14 timmar per dag och fri tillgång på stråfoder? Om hästen fortfarande har dessa problem efter en period så skulle jag kolla upp hästen. Men först så skulle jag prova allt som kan ge hästen mer tillfredsställelse av vad de har för basbehov. Det vore det första jag skulle göra i utslutningsväg.
En rem kan visst få dem att sluta snappa, även få dem att sluta andas om det vill sig illa, så det är inget jag skulle ta till i första hand om jag hade problemet.

Det är väl inte att lösa ett problem, vad händer om man tar bort remmen då ? Problemet kvarstår ju...en rem är ingen problemlösare, det tar ju bara bort symtom för en stund. saken är väl denna att: man bör väl i första hand utreda VARFÖR hästen gör som den gör...problem ska ju bort och inte kvartså villket det gör med en rem...du har ju inte hittat orsaken bara för hästen kanske lugnar ned sig med en rem.

vill inte ta till rem utan ta reda på problemet.. det verkar som hon gör det när hon är stressad för hon har varit väldigt stressad/nervös sen jag fick henne.. men både luftsnappandet och stressen har börjat lägga sig.
men frågan är om hon alltid kommer ta till luftsnappandet när hon blir stressad för det är meningen att hon ska bli tävlingshäst och kommer med andra ord åka omkring mycket. Men jag får hoppas att hon blir tryggare i sig själv och i mig..

klassas luftsnappande som dolt fel?

asså... är de krubbitare så är de... å man HJÄLPER hästen med att sätta på remmen, eller ska ni vänt apå kolik å annat?
Min är galopphäst å gnager på ALLT å snappar... ska jag låta henne få kolik eller?
Jag vet att hon är en stressad typ osv osv... men har de börjat så har de, å hästar blir typ "höga" på att krubbita, det är en otrolig tillfredställelse för dem. En del hästar väver, en del kraffsar....
Hon har i princip fri tillgång på stråfoder, hon går ute i hagen, hon motioneras...
Hon har leksak i boxen... å cribhalt överallt...

Klart att man kan (bör) försöka hitta orsaker och försöka motverka, men jag ser INGET fel i å ha på remmen, tvärt om!
Vissa biter på naglarna, skulle vilja veta hur många % som går till en psykolog å utreder VARFÖR...

Kan det inte.. Luftsnapperi, krubbbiteri, huvudrörelser, tuggande, vavande m.m. är ofta en olat av otillfredställt behov och -eller stressrelaterat ibland kan det komma ur magsår m.m. går allt för ofta att bota genom att se till att hästens vardag blir bättre..Ta bort allt stressande runt dem, se till att de blir trygga i sitt hem och i det de gör. Se till att de får utlopp för sitt tugg - och rörelsebehov, ge foder som är en bra foderstat för individen m.m. hjälper långa vägar och kan göra en häst frisk.

Oftast när det handlar om dessa problem så är just ändring i vardagen det som är botemedlet, ibland kan man kanske behöva gå in med mediciner och utredning ex. vid magsårsmisstanke.

Senast ändrad:

jag håller iaf inte med...
en häst kan tex inte lära sig krubbita av en annan häst, utan blir de krubbitare så "föds" de med det, men olika miljöer kan framkalla det... de kan inte bli "friska"

läs på lite istället för å chansa... finns många sidor på nätet.

Messy skrev:
jag håller iaf inte med...
en häst kan tex inte lära sig krubbita av en annan häst, utan blir de krubbitare så "föds" de med det, men olika miljöer kan framkalla det... de kan inte bli "friska"

läs på lite istället för å chansa... finns många sidor på nätet.

Du behöver inte hålla med. Men visst kan de bli fria från sin olat i de allra flesta fall, men det kan ta tid att förändra ett beténde och inget som görs över en natt.

Det låter ju inte som en krubbitare, de brukar ta stöd mot saker innan de sväljer luft.
Jag tycker mina hästar också kan låta lite ibland.
Som en "burp" efter en stund när de har svalt ner nåt.
Men detta kanske är högre och oftare?

Min frieser är krubbitare,han var stressad när han kom och bet på stolparna i hagen så de lossnade. Var tvungen att sätta på rem,vilket funkade alldeles utmärkt men jag åkte även iväg till ATG och gjorde en gastroskopi och han hade sååååå mycket sår i magen.
Han fick magsårsmedicin som var så effektiv + att han fick fri tillgång till stråfoder och lugn och ro med mycket pyssel och kel.
Han har blivit mycket bättre nu så kolla magen på din häst det är mitt tips

Slapp gomspalt...Vad innebär det?
Kan det "växa bort" på en unghäst el måste dom alltid opereras?
Blir dom fullt friska efter operation?

http://www.ctba.com/99magazine/sep99/sept4.htm Här är en länk, finns inte så mycket på svenska tycker jag. http://www.stallbredbyn.com/travsport/klinik.html står det ytterst lite men bra bild.

Med operation så kan det bli bra, men kan lite gärna komma tillbaks, personligen så tycker jag att så länge hästen inte lider av det utan bara låter, men inte är påverkad av andningen eller sväljproblem så ser jag ingen mening i att låta den gå genom en operation eftersom den inte är 100% säkert åtgärdbar för framtiden, men blir den påverkad så skall den naturligtvis kollas upp och opereras.

Vet inte om det kan växa bort på en unghäst, jag står själv med en som jag misstänker har en lättare släng av det, men han låter endast när han blir nervös och då när han sväljer, för övrigt inga problem. Så det är bara att se tiden an och hålla koll, det har dock inte blivit sämre utan snarare bättre ju tryggare han blir med sig själv och sitt liv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
541
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar