Luftsnappare

Anastacia

Trådstartare
Tror att min nya häst är luftsnappare, inget förra ägaren nämnde öht. Eller det verkar som att den, ja hur ska jag förklara. Den klapprar ihop med tänderna, man hör inget ljud men den syns att den drar in luft, eller "äter luft" skulle jag mer kalla det.

Vad finns det för risker med detta?? Har erfarenhet av vävare men inget om det här. Antar att det är lite samma sak, undvika de stressiga situationera där det snappas (äts luft :crazy:) och vara ute så mycket som möjligt.
Detta sker bara vid utsläpp och meddans jag sadlar osv, har inte sett det vid andra tillfällen.
Nån som lyckats få bort det?

Hästen har flyttat mycket och hoppat mellan olika människor så jag antar att det är det som har gjort det. :mad: Annars verkar ju hästen vara hur lugn som hellst, på ytan....

Sv: Luftsnappare

Hur ser det ut när hon sväljer luft? Som att hon bara står och tuggar i luften? Står hon med huvudet på nåt speciellt sätt?

Jag vet att min häst har för sig konstiga saker i samband med fodring i hagen samt när jag sätter på utetäcke. Han sträcker fram halsen och huvudet samtidigt som tuggandet kör igång (gärna med överläppen på sned också). Inget ljud heller, ser inte ut som att han suger in luft. Va tror ni? Vore intressant att höra om det är fler som har erfarenheter av luftsnappande!

Min enda inackordering gör också så i samband med fodring; sträcker på halsen, lägger huvudet på sned och gapar/tuggar/grimaserar. Inga utfall eller så, ser bara väldigt roligt ut. :d

min äldre häst är en riktig baddare på att luftsnappa.. det är ingen jättefara att dom gör det, mest oläter om man säger så. Men min häst snappar inte lika mkt nu som hon har, men är väldigt noga med att ingen får ge henne godis eller liknande då börjas det... Kan bli lite när dom har tråkigt så hitta på lite saker, hönät? Gov lite saker, kan ha lite "leksaker" upphängda och så :)

Är det någon som vet om det är farligt för hästen att snappa luft? Varför gör dom så o vad kan hända om det blir värre?

Är det någon som vet om det är farligt för hästen att snappa luft? Varför gör dom så o vad kan hända om det blir värre?

Det är inte farligt (vad jag vet), men det är en olat - eller rättare ett stereotypt beteende som hästen lagt sig till med, vanligen på grund av stress och/eller då den inte fått/får utlopp på något annat sätt.

Vävning kommer av samma orsak, liksom krubbitning,, och andra mindre trevliga beteenden. Om din häst får en stabil och bra livssituation så brukar de stereotypa beteendena lugna ned sig. Men de tenderar att komma tillbaka i situationen där hästen blir stressad igen, och inte vet hur den ska hantera stressen på annat sätt än på det sätt som den redan övat in.

Min systers valack lägger huvudet på sned och sträcker på halsen och tuggar när man håller på med foder om han hör det eller om man ska ge dem mat. det är som om han tigger. väldigt sött :) men är en dålig vana antagligen...

Om jag minns rätt så ska det höras om dom sväljer luften..ungefär som hos en krubbitare.....det är så många år sen jag stötte på en luftsnappare, en enda tillochmed.

Men "föltugga" tycker jag verkar vara ganska vanligt bland hästar när dom blir lite uppspelta och otåliga..bland annat min egen dam.

aha! så ifall man inte hör dom svälja luften så kanske det helt enkelt är så att hästen är otålig (vid tex fodring)? Det är inte riktigt som "föltugga" men kanske lite lite nåt åt det hållet. Min pålle kanske helt enkelt är en luftknaprare som värmer upp inför käk ;)

Det ser bara ut som det huggs i luften. Man hör inget ljud eller så.

Då låter det inte som om han snappar luft. De luftsnappare jag träffat har låtit ganska mycket när de svalt luften.
Jag tycker det verkar som om din häst är irriterad över något och istf att bita så hugger han i luften.

Låter som en "lättare" typ av luftsnappning om jag kan kalla det så ;)

Först och främst kommer inte "olater" fram för att hästen är "dum" utan pga någonting!
Kan vara miljön, dåligt med grovfoder/dåligt grovfoder, stressade situationer m.m.
"Olater" kommer som ett bevis på att hästen inte mår bra på något sätt....

Om hästen bara snappar när den ska ut, sadlas osv finns det inte så mkt att göra eftersom snappning inte är det lättaste om knappt omöjligt att få bort däremot kan man om hästen luftsnappar i boxen, ge den någonting att göra/sysselsättning.
Ge mer grovfoder/halm, grenar, leksaker, you name it :)

De brukar snappa luft för att fylla sin tomma mage så att sätta på halsring som trycker mot luftstrupen gör allting bara ännu värre!

Det bästa sättet är nog att läsa i böcker och på olika hemsidor om just snappning eller fråga någon kunnig person inom det ämnet :)

Liknande trådar

Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 206
Senast: Babe
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat