Luftmiljö i tranporten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kongur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 350
K

Kongur

Vi har idag fått vår hothäst friskförklarad. Hon är dock mycket känslig och kommer alltid att vara. Vår transport som är en Boj bravo 86 kan vi inte köra henne i för då snorrar hon en massa. Veterinären tyckte vi skulle köpa en ny transport för att kunna köra henne.

Vad har ni för erfarenhet av luftmiljön i olika släp? Har läst att Herna ska ha bästa luften, men finns det fler som är bra? Vi gillar Boj men kan tänka oss att byta märke.

Kraven vi har förutom ventilationen är säkerhetsbommar, boggie, höj och sänkbara bommar samt matta som klarar brodd. Ekonomin är god så priset är inte så viktigt.

Har ni några förlsag?

Sv: Luftmiljö i tranporten

http://www.jbt.slu.se/publikationer/exjobb/Exjobb-11_summary.pdf

Där har de jämfört fem olika transporter. Om man inte vill ha en häst fullproppad med kolmonoxid ska man ha övertrycksventilation, inte undertrycksventilation som det blir om bakre överluckan är främsta luftintaget. Bullernivån blev ju dock bättre i alla transporter med överluckan nere.

Henra fick, som du ser, ganska dåliga värden... Westfalia och Star Trailer hade de bästa värdena.

Jag skulle satsa på en Henra om jag vore du. Mig veterligen så är det den enda trailern som dels fått luftgenomsläppet testat av någon utomstående, och dels kommer den med tillhörande bruksanvisning på ventilationen.
Att det är en kvalitetsvagn som hästarna åker bra i är ju dessutom det värt några extra guldstjärnor :)

Senast ändrad av en moderator:

hur gör man för att få övertrycksventilation? hur ska man ta toppventligen?

psychogrrl skrev:
http://www.jbt.slu.se/publikationer/exjobb/Exjobb-11_summary.pdf

Där har de jämfört fem olika transporter. Om man inte vill ha en häst fullproppad med kolmonoxid ska man ha övertrycksventilation, inte undertrycksventilation som det blir om bakre överluckan är främsta luftintaget. Bullernivån blev ju dock bättre i alla transporter med överluckan nere.

Henra fick, som du ser, ganska dåliga värden... Westfalia och Star Trailer hade de bästa värdena.

Mkt intressant läsning! :bow:

Det ska tryckas in luft fram/på sidorna och sedan vara utflöde bakåt. I många transporter är utflödet i de främre/takfönstret och inflödet bak, luften sugs helt enkelt in.

Jag har en gammal transport med undertrycksventilation (bakluckan in + sidovent. ut). Jag har tänkt sätta "luftfångare" vid utventilerna (på sidan) så att luften där trycks in och går genom transporten och ut genom bakluckan. Får se hur det funkar!

Tack, den publikationen har jag letat efter, men inte lyckats hitta.
Håller på och skriver ut den så jag kan läsa den ordentligt.

Boj fick ju sämst poäng i körtestet i hästmagazinet (kommer ej ihåg vilket nummer)..
Star trailer är väl bra på allting ;) Så dom har säkert bra luftkonditionering.. Min har lucka i taket, samt ett läge där man kan ha "bakluckan" lite öppen, utan att den är öppen helt..

psychogrrl skrev:
Det ska tryckas in luft fram/på sidorna och sedan vara utflöde bakåt. I många transporter är utflödet i de främre/takfönstret och inflödet bak, luften sugs helt enkelt in.

Jag har en gammal transport med undertrycksventilation (bakluckan in + sidovent. ut). Jag har tänkt sätta "luftfångare" vid utventilerna (på sidan) så att luften där trycks in och går genom transporten och ut genom bakluckan. Får se hur det funkar!

Smart, men hur ska du testa det då? Åka i och känna efter eller? Håller själv på och testar vad som blir optimala ventilationen med vår Christ. Ena fönstret öppet eller båda och i vilken vinkel, hur mycket uppvikt rollo, etc.

Det jag märkt är i alla fall att det verkar vara bra, sval luft när vi kommer fram. Man kanske får ta en åktur bak i trailern för att se resultatet.

Eller sätta lappar som de gjort och filma? Då ser man ju luftflödet. Sval luft kan det ju bli även med undertrycksventilation, med höga CO-halter. Om du ska få det bra med fönster i fram så ska de vara max öppna framåt och stängda baktill...

Kommer inte testa, för bättre än så lär det inte gå att få i det släpet. Det är ett gammalt Valeryd från 81. http://web.telia.com/~u85811931/Bilder 0022.jpg Där ser du de små ventilerna på sidan. Jag ska sätta som kåpor utanför där som gör att luften trycks in. Renoverat det invändigt och det ska renoveras utvändigt strax...

psychogrrl skrev:
Eller sätta lappar som de gjort och filma? Då ser man ju luftflödet. Sval luft kan det ju bli även med undertrycksventilation, med höga CO-halter. Om du ska få det bra med fönster i fram så ska de vara max öppna framåt och stängda baktill...

Hmm är nog lite för lat för att orka sätta lappar och filma. Hoppar hellre bak och tar en sväng. Klassiska slicka på fingret får duga ;)

Angående fönstren är det så vi har dem. Funderar nu mer på ena öppet eller båda, vill ju inte få drag på svettig häst heller. Får nog ta en tur snart.

Renoverat det invändigt och det ska renoveras utvändigt strax...

Ok, hoppas renoveringen blir bra. Kan off topic tipsa dej om att fönsterfärg fungerat kanon för oss på två släp. Håller sig mjuk och spricker inte av ålder eller påfrestningar.

Jag hade en Boj (-93:a) innan. Tyckte inte ventilationen var bra i den Varma dagar & när man körde från träningar blev hästen oftast svettig & därav stressad även om takventilen var maxöppen & jag alltid körde med en glipa i bakluckan...

Nu kör jag en "Cheval Liberte 2002XL" (-02) som enligt broschyren jag läst om den ska vara ett av de få släpen i sverige med EU-godkänd ventilation (??? vad som nu menas med det)
Den har luftflöde underifrån fram under taket (glipa) och runda lufthål, ca 7cm i diameter i övre luckan bak (som är i glasfiber). Dessutom en takventil med 3 ställbara lägen & 2 öppningsbara fönster. Nu är jag väl inte 100% nöjd med allt på denna släpen, men i det stora hela är det en trevlig släp & framförallt är ventilationen BRA och kan anpassas efter varma/kalla dagar... :banana:

Ger alltså som förslag att titta på cheval Liberte, som har allt du skriver (förutom mattan) men vill du ha en matta som klarar brodd, så byt till räfflad på en gång. För mattan (hellimmad, i princip slät) är en av de saker jag INTE är nöjd med på min...

Cheval har en återförsäljare i Linköping och det passar ju mig, bor i Norrköping. Ska nog ta mig en sväng dit och titta på de släpen.

Westfalian (Mustang) verkade ju vara bäst, men det finns ingen återförsäljare i närheten av mig vad jag kan hitta i alla fall, någon som vet? Begagnad verkar inte vara lätt att hitta heller, folk verkar nöjda, hittar ingen på salusidor.

Tack för svaren :bow:

Återkommer kanske med fler frågor. Ska ta reda på vilka återförsäljare av transporter jag har i närheten.

Har alla utom jag ventilationsluckor på släpet? Min trailer är ett Trane från 1989 och det finns inga ventilationsluckor/galler! Det blir ju att man får fälla övre luckan för det är ju det enda man kan göra. Men frågan är ju då om det blir något luftflöde? Någon som vet?

Liknande trådar

Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
2 082
Senast: fio
·
D
Utrustning Jag har sådan transportångest!:cry: Så här ligger det till: Jag skall i dagarna hämta en häst som jag kommer kunna tävla med och blir...
Svar
7
· Visningar
1 719
Hästmänniskan Letar nu transport, har fått hem en massa olika kataloger och varit och tittat på en del olika. Är inne på en Christ eller Rausch... 2
Svar
34
· Visningar
3 069
Senast: Vala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka