'Luftig' ökning?

bobbbo

Trådstartare
Hur får ni era hästar och gå i en bra ökad trav där dom liksom sträcker fram benen?

Sv: 'Luftig' ökning?

En del hästar har ju det "i blodet" mer än andra. Men styrka i bakdelen är det viktigaste för en bra och luftig ökning (självklart spelar ju mycket annat in också, lösgjordhet osv osv).

Åh, vilken bra tråd ! :bow:
Måste fixa till ökningarna lite här också. Tkr att travökningar är jättekul men måste få lite större och luftigare steg (:

Det gäller att rida ökningen ur samling annars blir de lätt framtunga och det blir mest spring. Sen är det väldigt viktigt att bibehålla balansen hela vägen för annars blir det också spring. Så därför så är det bäst att bara öka några steg i taget till en början.

Men sedan finns det ju hästar som har en ganska "uttrycksfull" ökad trav trots att de hamnar på bogarna och tappar rygg medans det krävs otroligt mkt jobb på andra för att det typ öht ska synas att de gör en ökning. Det krävs en bra grundtrav för att de ska kunna bli riktigt bra ökningar och ju mer samling man kan rida på hästen desto luftigare steg går det att få till.

Min häst (Halvblod) var innan mig riden i extremt kort trav så han red jag i ett friskt travtempo samtidigt som jag själv försökte rida lätt långsamt sen när han kunde länga steget lite så minskade jag även tempot! Ju starkare han blev ju mer kunde jag minska tempot!! Blev lite konstig förklaring men kanske nån fattade hur jag menade:angel: Nu är våran ökade trav höjdpunkten i proggrammen:love:

Utöver det Saigon skrev så måste man också tänka mkt på takten, att behålla takten, den får inte bli snabbare ( = springig).

Skänkelvikning är super att använda sig av när man ska lära en häst att öka som inte har det naturligt, just för gör du en bra skänkelvikning så har du med dig bakbenen. Ha en bra grundtrav, rid skänkelvikning allt från ett par steg till ett par meter från spåret mot medellinjen och rid sen lägning direkt ur den (rakt fram mot kortsidan o inte styra om mot långsidan, då tappar du bakbenen på vägen).

Bra tråd. nu fick man lite tips om fler övningar, tack victovie om övningar. Jätte bra :) :bow:

kl

rida ur öppna är också ett bra tips eftersom att hästen då redan är i samling och har bakbenen under sig!

Precis som de ovan har sagt så krävs en viss samling för att hästen ska kunna utföra en bra ökad trav.

Jag brukar försöka tänka motorbåt i ökningarna (Ju fortare du kör med en motorbåt desto mer lyfts fronten.) Det är den känslan man vill ha i ökningen. Blir hästen springig och på bogarna så kommer taktfelen som brev på posten.

Vad jag också tycker är viktigt är att hästen är väl framme för hjälperna innan ökningen. Helst ska man bara behöva vända upp på diagonalen och säga varsågod. Måste man driva för mycket i ökningarna är det lätt att få taktfel. Hästen måste bjuda själv.

Sen har naturligtvis vissa hästar en naturlig fallenhet för ökningar och andra inte, men det går alltid att förbättra en del iaf. Sen har jag träffat ett par hästar (eller egentligen främst ponnyer) som ökar som på en knapptryckning riktigt bra hur obalanserad ryttare det än sitter på ryggen. Men de är sällsynta!

Som många har sagt så har ju vissa hästar det mer "i blodet" än vad andra har. Min ponny har bra ökad men hon vill gärna öka på farten . Hon är en sån som ökar på vem somän sitter på henne. Har haft flera små som ridit henne. Fast då "drar" hon iväg. Jag vill få henne att meröka på steget och inte farten. Så jag får flytta skänkeln lite framåt men samtidigt hålla lite i henne. Är lite jobb men det går

Rider vi för samma tränare? Har aldrig hört "motorbåten" från ngn annan än henne.

Den är himla bra!! :D

kl

Jag har lite problem att få min häst att sträcka ut benen ordentligt. Det har blivit bättre, men inte bra och vill gärna ha fler tips på övningar. Det känns alltid som när ett plan ska lyfta eller som en motorbåt som några här sa, men trots det händer det inte så mycket mer sen.
Det ser ut ungefär såhär varje gång, och jag tycker det ser ut som att han är lätt i framdelen o jobbar med bakbenen? Vad ska jag ändra för att det ska bli bättre?
vlcsnap-2250941.png

Kopia2avUntitled-17copy.jpg

Kopia2avUntitled-19copy.jpg

Din häst har ju jätte fina bakben i ökningen. hur gammal är den?? Har ni gjort mycke ökningar?? Vad säger din tränare?? Det känns som om jag hade velat ha lite mer "fart" så att fram benen kommer fram så att säga..

Bakbenen är med, men på sista bilden har han tappat sin bärighet och trillat på bogarna.
Bara kämpa på med övergångar, så löser det sig med mer styrka skulle jag tro.

Han är 10 år. Jag har inte haft honom längre än sedan i maj och innan var han inte mycket dressyrriden alls. Ökningarna har blivit betydligt bättre, i början var de riktigt dåliga, men jag vill ha dem ännu bättre. Jag skulle kunna prova att försöka ha honom ännu lite mer framme innan jag ökar o se om det hjälper.
Övergångar gör vi massor, lika så tempoväxlingar i alla gångarter. Han har blivit riktigt duktig på att komma tillbaka och sätta sig på bakbenen, men när han ska fram igen så blir det svårare. Men det är väl samma sak här, han behöver bli lite mer framme.

Du skulle kunna prova - med fördel om du rider ut o hittar en lång raksträcka tex på gräs eller en åker eller fin stig eller liknanade- att stå i lätt sits o försöka överdriva gunget i stigbyglarna.
Tänk på att stå i lite bakvikt o försök behålla ett jämt sug i tyglarna.
Här kan du utnyttja trycket som redan brukar finnas i hästen vid uteritt o så att du har lång tid på dig.

För övrigt så har jag lite olika teknik till olika hästar men överlag - om jag rider i ridhus- brukar jag rida upp mkt tryck i dem innan ökningen. Tex om jag rider ökning snett igenom så laddar jag upp dem så mkt det går i hörnet så det blir som att släppa iväg en explosion när vi går ut på diagonalen.
Jag ser dock till så jag har så mkt laddning att jag inte släpper iväg 100 %, snarare en 97 ungefär.
Så här i början får de gärna bli lite för mkt i handen också, dels för att jag vill ha så mkt tryck i dem som möjligt men även för att hjälpa dem med balansen så här i början.
Är de väldigt obalanserade väljer jag oftast lätt sits - tycker man kan understödja dem optimalt där.
Gunga med dem för att uppmuntra, bli helt still om de börjar tappa takten och föllja med när de börjar förstå..

Lycka till! :)

Liknande trådar

R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 194
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar