Sv: 'Luftig' ökning?
Du skulle kunna prova - med fördel om du rider ut o hittar en lång raksträcka tex på gräs eller en åker eller fin stig eller liknanade- att stå i lätt sits o försöka överdriva gunget i stigbyglarna.
Tänk på att stå i lite bakvikt o försök behålla ett jämt sug i tyglarna.
Här kan du utnyttja trycket som redan brukar finnas i hästen vid uteritt o så att du har lång tid på dig.
För övrigt så har jag lite olika teknik till olika hästar men överlag - om jag rider i ridhus- brukar jag rida upp mkt tryck i dem innan ökningen. Tex om jag rider ökning snett igenom så laddar jag upp dem så mkt det går i hörnet så det blir som att släppa iväg en explosion när vi går ut på diagonalen.
Jag ser dock till så jag har så mkt laddning att jag inte släpper iväg 100 %, snarare en 97 ungefär.
Så här i början får de gärna bli lite för mkt i handen också, dels för att jag vill ha så mkt tryck i dem som möjligt men även för att hjälpa dem med balansen så här i början.
Är de väldigt obalanserade väljer jag oftast lätt sits - tycker man kan understödja dem optimalt där.
Gunga med dem för att uppmuntra, bli helt still om de börjar tappa takten och föllja med när de börjar förstå..
Lycka till!