Luftfuktighet i stallet

nexxa

Trådstartare
Hejsan!

Jag har ett litet stall jag hyr på 4 boxar. Stallet är jättefint, funktionerligt och trevligt på alla sätt och vis. Dock har väl misstankar från utomstående 'enligt' rykten sagts att stallet kan vara något fuktigt.
När jag fick höra detta köpte jag mig en termometer med inbyggd hygrometer som mäter upp till 95% luftfuktighet.
Enligt Djurskyddsmyndigheterna har dem rekommenderat 50 - 80% som OK i stallet. Vårt ligger just nu enligt mätaren på 85 om man har öppet rejält åt båda håll, om man stänger någon dörr och har hästarna inne drar det genast iväg till 88. Därmed har jag öppnat upp rejält och oroar mig nu för att jag ska behöva byta stall , vilket jag gör om det krävs!

Taket är dugligt men är i behov att bytas ut i allafall nästa sommar, kan balkar tagit stryk av detta och blivit fuktigt för att det på något sätt regnat 'in' sas? Jag har bara hyrt stallet ett par månader och blev överraskad när frågan kom på tal.

Vad hade ni gjort? Vad anser ni om denna höga luftfuktighet?
Veterinären sa att jag skulle hålla öppet rejält , det var OK men hästar som är känsliga med hosta och luftvägar kunde förmodligen reagera.

Tacksam för alla svar och spekulationer :bow:

Sv: Luftfuktighet i stallet

Hej,

Finns det ingen ventilation i stallet?
Om inte, rekommenderar jag att installera detta omg.
Kostar några tusenlappar.

Eller finns det ventilation och den inte funkar tillräckligt?
Isåfall skulle jag ta ut någon som jobbar med ventilation för att
rådgöra hur man ska göra det bättre.

//Jezz

Tack för ditt svar! :)
Om det skulle regna in på något sätt - hjälper du vetilationen till i allafall? Eller blir det en tillfällig lösning?

Det beror ju också lite på hur mycke hästarna är inne. Hur stort stallet är, antalet (storlek på)hästar, hur mycke du har dörrar, fönster och annat öppet.

Jag är ganska säker på att om jag klämmer in 4 hästar i mitt stall och stänger till helt så skulle det bli väldigt fuktigt.
Men hästarna står bara inne över natten (in skitsent och ut tidigt), dörren öppen på vid gavel hela året och bara två hästar. Så det klarar sej väldigt bra.

50-80%? Var har du fått det ifrån?

Kopierat från DFS 2007:6:

18 § I värmeisolerade stallar får den relativa luftfuktigheten under vintern inte annat än undantagsvis överstiga 80 procent såvida inte stalltemperaturen understiger 10o C. I sådana fall får den numeriska summan av stalltemperaturen och relativa fuktigheten inte överstiga 90.
I oisolerade stallar får den relativa fuktigheten inte annat än undantagsvis överstiga uteluftens relativa fuktighet med mer än 10 procentenheter.

Mitt stall är oisolerat, och där är det således OK att fuktigheten överstiger uteluftens med 10%.
Det inträffar ibland, när det är riktigt regnigt och dimmigt ute, men jag upplever inte att det är några problem eftersom jag alltid har fönster och/eller dörrar öppna.

Immer

vi har fläktar som är inställda på en viss luftfuktighet och känner av så fort det blir funktigare än så, då drar dom igång och vädrar ut fukten. fick dom installerade av en firma och det gick på några tusenlappar men det var det verkligen värt, nu är det jätte bra luft där inne

På vintern hjälper det inte alltid med ventilation. Är det väldigt hög luftfuktighet ute så säger det sig självt att man inte kan få torrt inne med hjälp av mer ventilation.

Mät gärna luftfuktigheten både ute och inne och jämför.

Stallet har boxar som är ca 3x3.50 alla ligger på rad med en sadelkammare i samma länge på 4x3 och en gång på ca 2 m.

På båda sidorna finns dörrar ut lika breda som gången på ett ungefär. Dessa står öppna (är det flera minsugrader haspar jag ena dörren) fönsterna är stängda.

Jag googlade på "luftfuktighet" och hittade då från Djurskyddsmydigheterna att det ligger på ca 50-80%

Just nu är innetemp 0,6 ute likvärdigt. Luftfuktighet på 91%..haft öppet hela dagen. Hästarna är ute mellan 8-18

det var bara en liten lokal elfirma här i trakten som installerade dom, vart själva fläcktarna kom ifrån har jag tyvärr ingen aning om.

Jag googlade på "luftfuktighet" och hittade då från Djurskyddsmydigheterna att det ligger på ca 50-80%

Märkligt resultat du fick när du googlade. Själv gick jag in på jordbruksverkets sida och knappade mig vidare där till Djurskyddsmyndighetens FörfattningsSamling, dvs DFS

Det jag skrev i mitt förra inlägg hämtade jag från just DFS, och där står inte något om några 50%.
Btw, är ditt stall värmeisolerat? Annars är det inga problem alls med hög luftfuktighet. Det får vara 10 procentenheter fuktigare i ett kallstall. Dvs, om det är 70% ute får det vara 80% inne i stallet.

Immer

Ja det var konstigt att vi fick så olika :confused:
Jag satte mättaren ute och där var det fuktigare! Stallet är inte värme isolerat utan är kallstall dvs oisolerat. Mätte luftfuktigheten ute och den var BETYDLIGT högre. Då borde det ju rent krasst sätt inte vara någon fara?

Men varför har folk innan dess påstått att deras häst med luftvägsproblem blev sjuk av stallet? Kan det ens stämma då? Då borde den blivit sjukare ute..! :crazy:

Men varför har folk innan dess påstått att deras häst med luftvägsproblem blev sjuk av stallet? Kan det ens stämma då? Då borde den blivit sjukare ute..! :crazy:

Det finns ju andra gaser än vattenånga som man vill ventilera ut. Tex måste du ha tillräcklig ventilation för att få bort ammoniak. Så du kan inte titta på bara luftfuktigheten. Det finns fler parametrar som avgör om luften är bra eller dålig.

se tex http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080003598/DFS_2007-06.pdf

sidan 10

Ja det var konstigt att vi fick så olika :confused:
Jag satte mättaren ute och där var det fuktigare! Stallet är inte värme isolerat utan är kallstall dvs oisolerat. Mätte luftfuktigheten ute och den var BETYDLIGT högre. Då borde det ju rent krasst sätt inte vara någon fara?

Det man mäter med fuktmätaren är Relativ Fuktighet. Relativ fuktighet beror kraftigt på temperaturen och om en viss mängd fuktig luft värms upp (utan att man tillför eller tar bort vatten) så sjunker den relativa fuktigheten och tvärtom, om man kyler luften så stiger den relativa fuktigheten.

Som exempel: Om uteluften är -10°C med 100% relativ luftfuktighet så minskar fuktigheten till 12 % då luften värms till +20°C.

läs mer här: http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=9293&a=26881&l=sv

Det man mäter med fuktmätaren är Relativ Fuktighet. Relativ fuktighet beror kraftigt på temperaturen och om en viss mängd fuktig luft värms upp (utan att man tillför eller tar bort vatten) så sjunker den relativa fuktigheten och tvärtom, om man kyler luften så stiger den relativa fuktigheten.

Som exempel: Om uteluften är -10°C med 100% relativ luftfuktighet så minskar fuktigheten till 12 % då luften värms till +20°C.

läs mer här: http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=9293&a=26881&l=sv

Jo men i oisolerade stallar utan uppvärmning så finns det inget som värmer luften så att relativa luftfuktigheten sjunker. Visst värmer hästarna men de utsöndrar ju fukt så att RH snarare ökar.

Sen är det ju så att stenbyggnader pfta håller kvar värme så att det ändå är lite varmare inne än ute under långa perioder. Det kan ju sänka RH.

Är det så att stenstall ska kunna hålla värmen bättre än trä? Vi har ett stenstall (lekasten - tror vi. Puts på båda sidor förståss...) och kallare stall har jag aldrig upplevt! Svårt att hålla borta fukten åxå trots inluft i varje box och stor hög trumma med fläkt. Om fläkten får gå när det är riktigt kallt finns det dessutom risk att vattnet fryser. Hur stor betydelse ur värmesynpunkt kan det ha om det ligger hö på loftet ovanför stallet eller inte? Vi har loft men förvarar inget hö där....

Hur kan man egentligen då avgöra om stallets luftfuktighet eller allmän tillstånd är BRA?

Mitt i stallet har vi en slags inbyggd fläckt, tycker den funkar 'ibland' , förvarar inte heller hö eller något annat på loftet , stallet är byggt i någon slags plåt yttertill med enklare trä/putsadeväggar på insidan

Liknande trådar

Anläggning Jag är i valet och kvalet på att byta stall till mina 2 hästar, då det är en hel del saker nu på sista tiden som går i krasch och retar...
Svar
8
· Visningar
1 818
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25