Luftfuktighet i stallet

Sv: Luftfuktighet i stallet

Är det så att stenstall ska kunna hålla värmen bättre än trä?

Möjligen om det är isolerat.
Vårt stall är ett ombyggt kostall, med tjocka stenväggar, och boxarna är murade med betonghålsten. Kallt som attan, men det beror kanske på att vi alltid har öppet både fönster och dörrar :p Vi har ingen mekanisk ventilation, det behövs inte.
Vi förvarar inte foder eller strö på loftet, där är alldeles tomt.

Immer

Vi har det precis likadant. Alltid fönster och dörr öppna, utom när det blåser snöstorm. De första åren hade vi stängt mer men det blev inte bra. Vi har inte heller ngt på loftet ovanför. Om det blir riktigt kallt dvs flera minusgrader lägger jag på täcken på hästarna de är annars utan.

verkar optimalt att kunna bara 'fövara' häst och ha öppet och friskt!

Aporpå googel så litar jag på din sökning. Ibland vet man inte vart man hamnar där :crazy: :D

Mina får också täcken om det blir riktigt kallt.
Det viktigaste är luftväxlingen.

Immer

Tack! :D
Jag har hittat en sida för en herrans massa år sedan som man fick upp som ett dokument med MASSA sidor som verkligen innehöll allt från mått till skötsel. Hittar inte denna igen :confused:

Jag gav dig just länken till den sidan.
Om du klickar på Stallmiljö så kommer du vidare till Måttbestämmelserna.
Och i DFS (ute till höger på sidan) finns en massa annat matnyttigt.

Immer

De kanske bara gjort om sidan :) Var jätte snällt du länkde igen, tack! :)

kl
har också ett sten stall och funderar på det här med ventilation som ska göras till sommaren är det tänkt.
men har ni allihop trumma i taket, fläkt eller inte. har inga inluftsventiler mer än fönster utmed hela långsidan och dörrar i varje kortända..
hur hade ni gjort?

Liknande trådar

Anläggning Jag är i valet och kvalet på att byta stall till mina 2 hästar, då det är en hel del saker nu på sista tiden som går i krasch och retar...
Svar
8
· Visningar
1 818
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25