Luftfuktare!Hjälp behövs!

Nu används bara elementen vid extrem kyla för att stötta luftvärmepumpen så det fungerar ju bara då.

31% luftfuktighet...ska det vara helt omöjligt att få minst 40? :banghead: Vågar man ställa den upphöjt bakom soffan :idea: eller kommer jag att förstöra soffan totalt då? :confused:
 
Koka vatten i en gryta (utan lock) på spisen. Händer ibland att jag glömmer att jag satt på spagettivatten :o. Det blir jäääääätttemycket fukt och ånga i hela huset då... ;) Kanske inte särskilt energieffektivt, men fuktigt blir det i alla fall!
 
Koka vatten i en gryta (utan lock) på spisen. Händer ibland att jag glömmer att jag satt på spagettivatten :o. Det blir jäääääätttemycket fukt och ånga i hela huset då... ;) Kanske inte särskilt energieffektivt, men fuktigt blir det i alla fall!
Å det funkar jättebra i köket, samma sak med att diska ;) och i alla andra rum dit det dras av den självdragna ventilationen men pga av luftvärmepumpen är i vardagsrummet och den låser in luft som sprider sig därifrån till resten av huset så kommer inte fukten in där i alla fall :down:
Förut var det inte ens mätbart i vardagsrummet, nu kommer jag i alla fall upp 30% men det är svårt eftersom luften far omkring så himla mycket i rummet :cautious:
 
Det låter helt klart som du behöver en kraftigare luftfuktare för att få effekt.
Den här ska fungera upp till 125 kvm. Det gör den säkert om man inte har en luftvärmepump i samma rum.
Jag har inte råd att lägga hur mycket som helst heller tyvärr....
Jag har ställt den under fläkten från luftvärmepumpen och den fördelar det bra då. 30%fortfarande fast nu är det även det i andra änden av rummet.

Om man skulle skaffa en kraftigare vilken ska man välja då? Dom flesta större dyrare verkar ju bara vara av större volym och därigenom verka längre. Inte få ut mer fukt i rummet.
 
Jag har upplevt torra ögon, huvudvärk, torr hud och trötthet hemma . Har luftvärmepump som största värmekälla i vardagsrummet men luften blir så torr! Så i dag har jag mätt fuktigheten hemma och den var inte ens mätbara pga av låga värden! :eek: Sprang iväg och inhandlade en Rubicson luftfuktare men kommer knappt upp i 30% luftfuktighet med den :crazy: trots mitt lilla lilla hus.
Så jag antar att jag behöver nåt större och starkare, för så här kan vi ju inte ha det hemma!
Så vad säger bukefolket, hur ska jag tänka och vad sa jag satsa på för att få en godkänd luftfuktighet hemma och må bättre? Helst ingen svindyr historia då ekonomin är en väldigt begränsad historia just nu...:cautious:


Vi har lite samma problem. Tok torr luft inne. Vi torkar tvätten framför luftvärmepumpen i värmeblåset. Luften blir fuktigare och tvätten torkar med raket fart, nu har vi inte blöt tvätt alla tider på dygnet. Men har 2-3 skålar o glas med vatten i varje fönster. det dunstar ganska fort ur skålarna o glasen. Är det väldigt tort sätter vi stora skålar med vatten på ett bord nära luftblåset eller framför på golvet. Det gillar katten. O när elementen är igång ha vi keramik behållare med vatten som häger på elementen. Har funderat på luftfuktare men inte kommit till skott.
Mvh
Pudlan
 
Vi har lite samma problem. Tok torr luft inne. Vi torkar tvätten framför luftvärmepumpen i värmeblåset. Luften blir fuktigare och tvätten torkar med raket fart, nu har vi inte blöt tvätt alla tider på dygnet. Men har 2-3 skålar o glas med vatten i varje fönster. det dunstar ganska fort ur skålarna o glasen. Är det väldigt tort sätter vi stora skålar med vatten på ett bord nära luftblåset eller framför på golvet. Det gillar katten. O när elementen är igång ha vi keramik behållare med vatten som häger på elementen. Har funderat på luftfuktare men inte kommit till skott.
Mvh
Pudlan
Jag mår mycket bättre nu efter jag införskaffade luftfuktaren, fastän jag bara får upp luftfuktigheten till 30%. Innan låg den ju under 15% :(
I går tvättade jag och torkade tvätten framför fläkten och skurade golven och fick upp fuktigheten till mellan 40-47% och det gjorde jätteskillnad för andningen och ögonen :)
Skålar med vatten räcker tyvärr inte alls här hemma :(
 
Det är nackdelar med värmepumpen att et blir så torr luft. Men tvätten torkar fort :)
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Det verkar fungera nu här hemma :)
Med luftfuktaren placerad under innerdelen av luftvärmepumpen ligger luftfuktigheten på 40-45 %:bow: och om jag har tvätt hängandes så stänger jag bara av luftfuktaren.
Det verkar som om huset behövde några dagar på att suga upp fukt för att kunna hålla en normal luftfuktighet med hjälp av luftfuktaren.

Inget ont i hals eller ögon här längre :up:
 
Vi har lite samma problem. Tok torr luft inne. Vi torkar tvätten framför luftvärmepumpen i värmeblåset. Luften blir fuktigare och tvätten torkar med raket fart, nu har vi inte blöt tvätt alla tider på dygnet. Men har 2-3 skålar o glas med vatten i varje fönster. det dunstar ganska fort ur skålarna o glasen. Är det väldigt tort sätter vi stora skålar med vatten på ett bord nära luftblåset eller framför på golvet. Det gillar katten. O när elementen är igång ha vi keramik behållare med vatten som häger på elementen. Har funderat på luftfuktare men inte kommit till skott.
Mvh
Pudlan
Tack för tipset! Förstår inte varför jag inte kommit på det för flera år sen :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp