"Lufta" pälsen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Pantalon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 173
P

Pantalon

Låter ni era täckhästar gå utan täcke ibland för att de ska få lufta pälsen?

Jag tycker om att släppa ut utan täcke då och då så att de får möjlighet att rulla sig ordentligt och njuta av"vinden i pälsen";)
Antagligen mest psykiskt hos mig men i alla fall...
  • Hur ofta låter ni dem gå otäckade?
  • Tror ni att det gör någon skillnad för deras allmänna välmående?

Jag har täcke på under vintermånaderna, vilket kanske blir mellan november och mars beroende på vädret.
Men det känns som att jag aldrig lyckas klämma in "luftningen".
På helgerna vill jag gärna rida i ljuset och då blir det ju bara några timmar täckeslöst och på vardagarana vill jag inte låta honom gå utan för då kan jag ju inte lägga på honom om vädret slår om...

Sv: "Lufta" pälsen?

Alldeles för sällan, tyvärr. Precis som du skriver - på dagarna är jag på jobbet och kan inte slänga på täcket vid väderomslag, och på helgen är det antingen ridning som gäller - eller så är jag inte hemma då heller.

Men idén är mycket god - jag tycker också det känns så härligt att se hästen utan täcken ibland! Finns det något bättre än en vårdag när man kan släppa hästen utan täcke för första gången? (Jo, det finns det förstås ;) )

mina hästar har för de mesta täcken på sig i detta vädret som de e i halland =( men så fort d eblir snö så rukar dom få gå utan så mkt som möjligt eller en solig dag utan regn brukar dom med gå utan.

Min får vara utan täcke under de timmar jag är i stallet så att han kan klia sig och rulla sig (i boxen). Det händer också att jag släpper ut honom på ridbanan så han kan rulla sig där, så länge det är ok väder.

Ja, jag låter dem lufta sig en stund då och då. Speciellt hästen som inte rids.

Hur pass ofta vet jag däremot inte riktigt. Men det rör sig om ett par gånger i veckan.

Mina hästar uppskattar det mkt! Så för deras del vet jag att det ökar deras välbefinnande.

Min häst är untan täcke i boxen om det inte är allt för kallt. Här där jag bor så har vi inte haft någon jättekall vinter änså länge så det har gått bra.

Mina hästar går på lösdrift men står inne i box 3-4 timmar på eftermiddagen. Är det plusgrader får de stå utan täcken inne i stallet. Just nu har jag inte sett solen på flera dagar men framme i februari när den börjar värma lite mer igen, händer det ofta att täckena åker av på förmiddagen. Hagen ligger bakom stallet i söder så när solen kommer fram står de gärna vid väggen och där blir det riktigt varmt

KL

jag tycker också det är viktigt. men svårt att få tid ibland som sagt.
jag försöker vara noga med att ta av täcket direkt jag kommer till stallet och skall vara där ett tag, så han får vara utan i boxen och under tiden jag är där. han är oklippt på rygg och länd, så är det inga konstiga extrema superminusgrader eller väderförhållanden så rider jag även isåfall utan ländtäcke så han får lufta sig.
släpper inte i hage den här perioden av året så ofta pga tidsbrist som sagt tyvärr. dock är jag noga på våren att INTE missbruka täcket utan ta av om det är fina dagar och framför allt inte låta honom stå täckad om det är för varmt. Vi har möjlighet att välja täcke på eller ej varje morgon vid utsläpp, samt jag har nära från jobbet så det går att åtgärda bara man lägger manken till på det sättet.

Tack för alla svar!
Antar att det är en del som tycker som jag.
Fast jag undrar lite m huruvida det "räcker" att låta dem stå inne utan täcke.
Behöver de inte solljuset?

jag försöker ha täcke på så lite som möjligt, har det bara på när det regnar eller blåser mycket.. kyla ska dom klara av.. men sätter på om det blir fööör kallt.. märker att han blir nöjdare när jag inte ska krångla å sätta på han massa kläder :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka