Luddig svamp?

Mia_R

Trådstartare
Sitter just nu och väntar på leverans av en ny rundbal hösilage då jag reklamerat den jag fick hem. Såg inte i mörkret när den lyftes på plats att den hade en stor missfärgning men tänkte först att det bara var svamp och yttre lagret.

När jag började riva mer och mer gick det bara ännu djupare och det som först såg ut som jästsvamp övergick till mer packade och luddiga lager av något som definitivt inte luktar svamp.

Nu får de byta ut den åt mig, har inte lust och orka att gräva mig ännu djupare in i den utan kasserar den. Inte blir väl svamp gråaktig och luddig? :cautious: Jag har bara sett vita prickar tidigare. :confused:
 
Vita prickar=jästsvampar, indikerar att balen inte fermenterats helt korrekt och balen kan ha försämrad hållbarhet efter öppnandet, men är i sig inte farligt.

Luddiga/trådiga strukturer=mögelsvampar, finns många olika arter som har olika färg och morfologi, räkna med att hela balen som är angripet är otjänlig!
 
Vita prickar=jästsvampar, indikerar att balen inte fermenterats helt korrekt och balen kan ha försämrad hållbarhet efter öppnandet, men är i sig inte farligt.

Luddiga/trådiga strukturer=mögelsvampar, finns många olika arter som har olika färg och morfologi, räkna med att hela balen som är angripet är otjänlig!
Ja, det kändes inte som något jag ville fodra med. Den hämtades utan knot och vi inspekterade den nya balen noga efter avplastningen innan den lyftes på plats. :)
 
Mögel ja.. alltid omd e tår luddigt eller trådigt är det mögel. Vad jag läst på kan man ta bort det med god mariginal om det är någon liten fläck men vara uppmärksam så det inte finns mer på flera stälen i balen och framförallt på lukten. Reklamera alltid hö med mögel så pass att du inte kan fodra med det.
Kan vara bonden som rullat balen för tidigt (gäller hö) eller råkat ha hål på plasten utan att tejpa hålet med vävtejp på en gång till exempel. Och det är inte ditt ansvar att kontrollera det.
 
Om man säkert kan se att det är hål i plasten där man hittar mögel, kan man ta bort det angripna området och det friska en bit runt om och använda balen.
Om det istället blir mer mögel när man gräver in i balen, så är det ett tecken på att något gått fel med ensileringsprocessen. Då ska hela balen kasseras.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 363
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 835
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp