Lucky Point död

Sv: Lucky Point död

Väldigt tråkigt även om han inte var nån större favorit hos mig. Att det var tarmvred även på honom borde kanske väcka foderdiskussionen i tävlingsstallen. Är fortfarande vanligt med mkt lite stråfoder och massa kraftfoder.
 
Sv: Lucky Point död

Precis vad jag tänkte på, hur fodrar vissa sina hästar?
Att hästar dör hit och dit i Tyskland och Holland hör ju till vanligheterna pga deras besynnerliga fodring, men att sånt händer i Sverige förvånar mig.
 
Sv: Lucky Point död

Även om jag håller med dig angående fodring i tävlingstall var det inte det som hände i Lucky Points fall.
 
Sv: Lucky Point död

Väldigt tråkigt även om han inte var nån större favorit hos mig. Att det var tarmvred även på honom borde kanske väcka foderdiskussionen i tävlingsstallen. Är fortfarande vanligt med mkt lite stråfoder och massa kraftfoder.

Eller hur! Även Ludwigs Champion fick ju tas bort pga magproblem.
Tråkigt.
 
Sv: Lucky Point död

Jag har verkligen fått intrycket att det ändrats rejält de senaste åren men att hobbyryttarna däremot inte hänger med. Jag har fått en hel del kommentarer om varför min häst äter 14 kg/hösilage med högt energivärde men bara 0,75 kraft/dag. Har tom fått höra ett påstående att hästar ska ha minst 1 kg kraftfoder per 100 kg/kroppsvikt. Vilket kraftfoder kan man fråga sig ;)

tråkigt hursomhelst med lucky Point.
 
Sv: Lucky Point död

Hippolyt kanske? :angel:

Eller i princip de flesta ifall man frågar kraftfoderleverantörerna..
 
Sv: Lucky Point död

Komplikation av vad? Tarmvred kommer ju oftast inte bara sådär. Förstår inte hysch hyschet.
Det är ju bra om tävlingsfolket och hingsthållarna förstår att de måste ge hästen bra mat, mycket grovfoder och hålla stressnivåerna nere, och då måste man ju lära av egna och andras misstag.
 
Sv: Lucky Point död

Varför skulle inte tävlingsfolket och hingsthållarna veta hur man fodrar eller att man ska ta hand om sin häst på bästa sätt? Det hysch hysch, som du säger blir eftersom att var man än säger blir det spekulationer. Oftast är det bäst att inte säga någonting alls eftersom det då snabbast går över.

Att jag skrev alls i den här tråden var för att dåliga foderrutiner togs upp. Tror att de allra flesta hästar i Sverige har en, mer eller mindre men ändå bra foderstat. De fel som finns gäller inte bara tävlingshästar utan även på "hobbynivå", möjligtvis på olika sätt. Hur det ser utomlands är en helt annan fråga... :crazy:
 
Sv: Lucky Point död

Fast säger man ärligt vad som hände blir det ju inte så mycket att spekulera om.
 
Sv: Lucky Point död

Därför att många går efter "Såhär har vi alltid gjort och såhär kommer vi alltid göra!". Rädd för förändringar... Det är ju ingen hemlighet direkt att kraftfodret många gånger är den stora boven i många magproblem. Det i kombination med stress och det lite onaturliga sättet att hålla hästar på idag leder väl nästan indirekt till att man ber om magsår. Briar överlevde på 6kg hö och 5kg kraftfoder för några år sedan. Vansinnigt.
 
Sv: Lucky Point död

Men så är ju Jan hockeykille också.. :D

Man ser ju sånt här överallt, på travet, på ridskolor, osv. Föredömliga ryttare som har missat det allra viktigaste.
Att få hästen att MÅ bäst! Inte prestera bäst...
 
Sv: Lucky Point död

Fast säger man ärligt vad som hände blir det ju inte så mycket att spekulera om.

Håller helt med dig och tycker att ridsporten kan vara bland det tramsigaste som finns vad det gäller med att inte kunna säga som det är.

En vän som jobbar på klinik var tidigare i år med om att de var tvungna att hålla öppet extra för att en kändisryttare skulle komma dit med sin kändishäst för whatever och då fick inga andra kunder finnas på kliniken och allt var mycket hemligt. Suck.
 
Sv: Lucky Point död

Varför skulle inte tävlingsfolket och hingsthållarna veta hur man fodrar eller att man ska ta hand om sin häst på bästa sätt? Det hysch hysch, som du säger blir eftersom att var man än säger blir det spekulationer. Oftast är det bäst att inte säga någonting alls eftersom det då snabbast går över.

Att jag skrev alls i den här tråden var för att dåliga foderrutiner togs upp. Tror att de allra flesta hästar i Sverige har en, mer eller mindre men ändå bra foderstat. De fel som finns gäller inte bara tävlingshästar utan även på "hobbynivå", möjligtvis på olika sätt. Hur det ser utomlands är en helt annan fråga... :crazy:
Jag var på studiebesök på en mkt välkänd hingststation i södra Sverige och blev minst sagt chockad över deras fodring som bestod av enorma mängder havre samt fri tillgång till halm. Hö gavs endast en gång om dagen 1 kilo till lunch. Behöver jag tillägga att en av deras tävlingshingstar förra året fick tarmvred och fick buköppnas.....och kunde inte tävlas internationellt som var tänkt.
 
Sv: Lucky Point död

fast sådär är det inom andra idrotter också. Jag har vistats en del på 2 av sveriges bästa idrottsmedicinkliniker och det var mkt hyschhysch kring vilka stjärnor som var där. Jag hade ingen tystnadsplikt just då eftersom jag var där i andra ärenden än patientjobb men blev ändå ombedd att inte berätta något för att det inte skulle läcka till pressen.
 
Sv: Lucky Point död

Inom humanidrotten kan jag faktiskt förstås det på ett annat sätt. Där är kroppen idrottarens verktyg och deras karriär hänger mycket på sponsorer osv. Då är det inte bra press om det kommer ut att personen är skadad.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 059
Senast: Cilla
·
  • Artikel
Hästnyheter Det tyska ridsportmagasinet St.Georg meddelade nu på förmiddagen att världens främste dressyrförärvare, dressyhingsten De Niro, är död...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Florencio, en av Florestans mest betydelsefulla söner, dog nyligen i sin rastpaddock på stuteriet Team Nijhof i Holland. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
278
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Legendariske hopphingsten Nabab de Reve är död. Han är fader till några av världens bästa hopphästar, bland annat OS- och VM-medaljören...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp