Lucernpellets vs hösilage

T

tessan1

Lucernpellets till käkskadad häst, hur ska man räkna?
Byta kilo mot kilo, 1 kg lucern= 1 kg hösilage
Ni som har tex gamla hästar som inte kan tugga lika bra, hur mycket brukar ni ge av lucern?
Gäller stor häst ca 600kg

Sv: Lucernpellets vs hösilage

Räkna på hur mycket näringsinnehållet skiljer sig per kilo?
Lucern innehåller mer inom de flesta områden ang näring.
Alltså 1 kg hösilage=1 kg lusern= FEL! :D

Just nu bryr vi oss inte om att det är högre näringsinnehåll, det är att hon får tillräckligt med grovfoder i magen som gäller. Och eftersom hon inte klarar att tugga hösilaget behöver hon ju en hel del lucern.
Som sagt ni med t ex gamla pållar hur mycket ger ni?

Just nu bryr vi oss inte om att det är högre näringsinnehåll, det är att hon får tillräckligt med grovfoder i magen som gäller. Och eftersom hon inte klarar att tugga hösilaget behöver hon ju en hel del lucern.
Som sagt ni med t ex gamla pållar hur mycket ger ni?
Jag antar att du tänker blöta upp lucernpelletsen då, Fri tillgång är helt okej som någon sade, men du bör nog lägga in lite hösilage också för hästen behöver ju en viss fiberlängd också för att hålla magen i trim. Antagligen kan hästen pilla i sig några strån hösilage också.

Beror ju på vilket grovfoder man har i övrigt.

Finns ju även hackat strå det är mer lämpligt att ha på fri tillgång eftersom det oxå tillfredställer tuggbehovet.

Har man ett grovfoder som hästen i övrigt äter bra av ser jag ingen som helst fara med att ge fri tillgång på lusernpellets .Lusern är skonsamt för hästens mage i gämförelse med andra tillskott.Lusern är som bekant pressat gräs.
Finns många här på buke som ger sina lusern på fri tillgång .är ju speciellt lämpat om man har ett hö/hösilage som inte håller måttet.

Många tävlingshästar som reser mycket äter lusernhack i stället för hö.eftersom lusernhacket är lättare att ta med sig tex för att slippa ständiga foderbyten.

I kg av kraffts lucernpellets motsvarar ca 2 kg hö med bra värden.
Men ger du enbart lucern som grovfoder så kommer du troligen väl högt på proteinet!

Jag ger mina 2kg lucernpellets från kvarnbyfoder(mer protein för pengarna), 10 halm och 0.5 kg musli ,salt, loppfrö! En fungerande foderstat för mig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 224
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka