Lucernpellets=grovfoder? Kan man ge stora mängder på en gång?

F

Fitness

Visst räknas lusernpellets också som grovfoder? Betyder det att man liksom med hacklusern kan ge stora mängder per gång tillsammans med kraftfoder?

Sv: Lucernpellets=grovfoder? Kan man ge stora mängder på en gång?

ja, tar ju lång tid för hästarna att tugga i sej det, så är ju typ som hö/hösilage

Mitt fullblod får fri tillgång på lusernpellets periodvis, kan smälla i sig 5-7 kg på ett bräde, sen varvar hon med hö/hösilage, och hon lever i allra högsta grad ännu;)

ja, tar ju lång tid för hästarna att tugga i sej det, så är ju typ som hö/hösilage

Det har inte med längden hästarna tuggar att göra om det är ett grovfoder eller ett kraftfoder, det är innehållet som räknas.
Lusern är ett gräs och även om det kommer i pelleterad form (ja, jag vet att det finns hack också men tråden handlar om pelletes ;)) så innehåller det gräs och räknas således till grovfoder pga det.

En av mina tuggar havre betydligt längre än han tuggar lusernpellets men det gör inte havren till grovfoder för det.

Mitt ena fullblod får nästan hela sin högiva i lusernpellets (12 kg/dag) eftersom hon behöver ett grovfoder med RIKTIGT bra värden. Det går fint att byta ut hela högivan mot lusern om det behövs. Helst ser man väl att det går att ge hack i sådana fall eftersom det annars blir dåligt med växttråd för magen att jobba med.

betfor räknas som grovfoder om man skall vara petig men innehåller inget gräs..

det är fibermängden som bestämmer om det man fodrar med är ett grovfoder eller inte..
18% eller mer fibrer per kg TS gör att fodersorten innehåller tillräckligt med fibrer för att få kallas grovfoder..

Ja, att betfor räknas som grovfoder är jag medveten om men här diskuteras lusernpellets, inte betfor. Dessutom tror jag inte att det är speciellt rekommendabelt att liksom med hacklusern ge stora mängder på en gång tillsammans med kraftfoder vilket var vad TS frågade om.
Har aldrig påstått någonstans att ett grovfoder måste bestå av gräs, bara att pelleterat lusern faktiskt är gräs trots att det är pelleterat.

Jag tyckte att det enklaste sättet att få fram att lusern är ett grovfoder var att upplysa om att det faktiskt är ett gräs, blir liksom lättfattligt på så sätt. Att pelletsen är likvärdiga med det hack som hon tydligen använt förr (eller åtminstone känner till sedan förr).
Att dra in betfor känns onödigt, även om det faktiskt också hör till grovfoder.

Hursom, nu vet TS att även betfor är ett grovfoder och hon vet också att det har med fiberhalten att göra vad som räknas som grovfoder och inte.

Senast ändrad:

jag svarade enbart till dig om ditt påstende att
"Lusern är ett gräs och även om det kommer i pelleterad form så innehåller det gräs och räknas således till grovfoder pga det." som är felaktigt..

Fibergi och vissa müslis innehåller delvis strå = gräs, är det då ett grovfoder? nej, det är där noviserna kan förstå fel..
Förenkla är bra, men man får vara noga med att inte förenkla så att det blir fel :idea:

och det var menat som utbildning för allmänheten, inte att köra upp en pekpinne i ansiktet på dig, jag ber om ursäkt om det var så det såg ut :)

Ja, jag överlever ;)
Såg att mitt svar kunde uppfattas som snäsigt, inte min mening.

Som jag sa, nu vet TS att det har med fiberhalten att göra vad som är ett grovfoder och inte och att även betfor förvånansvärt nog kan räknas som ett grovfoder.

Men vi kanske kan betona att tex betfor inte är något som man kan rekommendera att byta ut hö mot, trots att det kan räknas som grovfoder.

Nu är det natten, sov gott!

Tack för alla svar!

Lusern är ett gräs även om det kommer i pelleterad form.

Ska man vara riktigt petig är väl inte lusern alls ett gräs utan en baljväxt? Eller minns jag fel?

Ska man vara riktigt petig är väl inte lusern alls ett gräs utan en baljväxt? Eller minns jag fel?

Det är jag i stort sett helt säker på dvs att lusern är en baljväxt och inte ett gräs.
Men naturligtvis ett grovfoder ändå.

ja jag vet det, lusern räkans som grovfoder för att det tex innehåller "snällare" proteiner dvs lika som grovfodret gör, det blir inte alls lika koncentrerat som från kraftfoder. sen så tar ju hacken längre att äta upp eftersom det har annan konsistens, och är ju bra att hästar får tugga så mkt som möjligt.

Jo, det har jag alltid fått lära mig också men tydligen så kan det gå in under grovfoder om man ser till fiberhalten.

även till Sapone

För att göra det enkelt för TS varför det räknas som grovfoder trots pelletsformen så generaliserade jag en hel del, vilket jag talat om ovan. Men visst är det så att lusern hör till gruppen baljväxter, det ser dock väldigt mkt ut som gräs där det växer, därav förenklingen.

Senast ändrad:

Räknas inte Betfor som saftfoder? Har jag alltid trott, men jag kan iofs ha fel.
det beror på vad man tittar på, från vinkeln sett att man skall ge ett smakrikt tillskott som godis och smakförhöjare så är betfor ett saftfoder..
kollar man på det som att ge en sockerkick före träning för att hästen skall spurta på extra bra så är det ett energifoder..
man kan egentligen också ge det efter träning då hästens kropp tar upp sockret och lagrar det i kroippen.. då kan man kanske kalla det för ett hullbyggande eller fettbildande foder..
har man en häst som antingen vägrar äta mer än ett visst antal kg hö eller en gammal häst som inte kan tugga i sig så mycket hö som behövs så ger man betforen mest för fibrernas skull och kan då räknas till grovfoder..

betfor är ett kanonfoder om man tittar på det på alla sätt :p
det som skiljer betforn åt i alla olika vinklar är till exempel mängden, när man ger det som godis så ger man ju bara någon deciliter, det är knappast något som påverkar energin, fettet eller fibermängden i den totala foderstaten, sedan beror det på när man ger, dvs före träning = sockerkick, efter träning = fyller på energidepåerna och gör så att hästen behåller hull.. och sedan beror det på hur foderstaten ser ut i helhet, bara lusern och betfor ger ju en välbalanserad foderstat trots stora mängder betfor, hästen får då i sig lagom med energi, proteiner och fibrar utan att hästen får sockerkickar eller bygger för mycket hull..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka