Lucernpellets -blöta?

_Runaway_

Trådstartare
Jag vet att man bör blötlägga lucernpellets, men min fråga är hu länge det måste stå innan utfodring? Ska (när övergången är klar) ge 1,5 liter morgon och kväll. Måste lucernen stå tills att är helt genomblött och därmed en gröt, eller räcker det med en liten stund så allt utom mitten är mjukt?
 
Sv: Lucernpellets -blöta?

Du blöter ju för att det inte ska fastna i halsen på dom som klister. Så då räcker det att blöta röra om och någon minut senare så kan du ge det.

Själv blöter jag morgongivan kvällen innan. Det som ges på kvällen blöter jag på innanutfodring.
 
Sv: Lucernpellets -blöta?

Jag brukar alltid blöta så allt är ordentligt mjukt, vilket för lucernpellets tar ganska många timmar...

Men det kanske inte är helt nödvändigt att göra så?
 
Sv: Lucernpellets -blöta?

mina lusern pellets (hippo) tar bara en liten stund innan de är helt upplösta....
 
Sv: Lucernpellets -blöta?

Ok, tack! Har också Krafft. En fundering jag fick idag: Pållen får förutom hösilage, "bara" betfor och lucernpellets (och 7dl havrekross per dag, vilket inte blir mkt i vikt). Funderade på det med tuggbehovet, då lucern och betfor blir väldigt mjukt och lättuggat. Men det kanske räcker med tuggandet på silaget? Och den lilla mängden havre?
 
Sv: Lucernpellets -blöta?

En häst vi hade fick foderstrupsförstoppning när det bara hade svällt cirka 15 minuter. Det var en annan som fodrade den dagen. Vi andra brukade blötlägga nån halvtimme eller så tills det var en gröt och då hade han aldrig några problem. Kan tilläggas att hästen hade lätt för att få foderstrupsförstoppning. De andra åt sina pellets torra och det gick bra. Jag tycker dock att man ska blötlägga alla typer av pellets ordentligt innan utfodring.
 
Sv: Lucernpellets -blöta?

Kan bara berätta att mina hästar alltid har ätit lucernpellets torra och det har gått bra i över 10 år.
 
Sv: Lucernpellets -blöta?

Kraftfodret utgör oftast så liten del av foderstaten att de få extra minuter tuggande det ger varken gör till eller från. Man kan lika gärna blöta allt, ur den synvinkeln.

Om man däremot måste begränsa högian pga dåliga värden, kan det ju såklart vara tvunget att ge lucernet som stråhack för att dryga ut tuggandet lite.
Men i normalfallet behöver man inte tänka på tuggmotståndet i kraftfodret, anser jag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 474
Senast: Killaloe
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 248
Hästvård Eftersom tromboflebiten blivit värre, så behöver jag nu hjälpa till med att värma kärlet i halsen för att flödet ska bli bättre. Och...
2
Svar
27
· Visningar
3 380
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp