Hur värma halsen??

Sv: Hur värma halsen??

Svarar alla:

Tack för alla tips, har googlat lite på vetekuddar och sett att man kan använda både grötris o havre, så det borde inte bli några problem att sy ihop nåt som han kan stå med i boxen nån timme morgon o kväll. Inte aktuellt att ha hela natten alltså.

När det gäller övriga tips, så är tänker jag så här:

Salva utgår, han använt en ny sort som vet rekommenderade, som han fått hudproblem av.
Naturligtvis har han fått leka försökskanin mitt i denna soppa också :(
Han HATAR när jag kommer o ska smörja, och någon värmesalva tror jag inte är bra för huden i sammanhanget.

Halstäcket hade jag tänkt kanske kunda använda som lite extra skydd i hage, men det är inte tillräckligt för den värmeterapi som ska till. Dock tänkte jag det kanske skulle funka med bara hals och täckesgjord för att hålla den på plats i hagen, de dagar temperaturen går neråt (-12 nu).

Värmedyna/filt skulle vara kanon, men vill gärna ha tips om någon "batteridriven" eller nån som laddas elektriskt och håller värmen 1 timmer eller så efter sladden kopplas loss.
 
Sv: Hur värma halsen??

Värmedyna/filt skulle vara kanon, men vill gärna ha tips om någon "batteridriven" eller nån som laddas elektriskt och håller värmen 1 timmer eller så efter sladden kopplas loss.

Batteridriven finns, frågan är dock hur bökigt batteriet är, och hur 'böjlig' den är. Men här t ex finns en, dock ser batteriet himla bökigt ut, och lång laddtid för liten effekttid. http://www.medistore.se/varmedyna-komfort-12v-batteridriven-hkm60-p-102.aspx

Möjligen kanske en sån där 'foliefilt' kan hjälpa, avger ingen värme, men reflekterar kroppsvärmen.
 
Sv: Hur värma halsen??

Vetekuddar är ingen bra idé då det är för tungt för att hållas på plats.För att vetekudde el andra värmekällor ska fungera måste det sitta tätt runt halsen, annars alstras ingen värme. Jag har en mycket känslig häst som har cirkulationsproblem & är helt beroende av väremgivande täcken, annars svullnar hon upp med sin lymfangit hon har. Så investera i ett BoT ryggtäcke, kostar runt 800 kr, den är 1x1m, finns även i 1x1.20m. Sätt kardborre på varje långsida så du kan sätta ihop den runt halsen el. band av något slag som du kan knäppa varje dag. Därefter har du ett halstäcke ovanpå det så det skyddas mot regn & fukt. Halstäcket ska vara med kardborre & fodrat helst, varmare än så kan du inte få. På halstäcket finns öglor som fästes i grimman & det finns D-ringar (även kardborre på vissa modeller) i halstäcket som du kan fästa i en gjord som han får ha i hagen om du inte vill ha täcket. Bästa är att köpa ett enkelt regntäcke med d-ringar så har du den annordningen klar. Men du kanske redan har det, vilket inte ska påverka honom att bli tvungen att bära täcken resten av livet, då det inte värmer så mycket, utan skyddar mest mot vind. BoT är oslagbart när det gäller värmeöverföring. Ull är ju oxå ett jättebra material som alstrar värme & leder bort fukt & överflödig värme.
Det finns som sagt många sätt att lösa din häst problem på, allt handlar om viljan bara.

Lycka till//Ewa
 
Sv: Hur värma halsen??

Såg den filten och tyckte nog inte den verkade lämplig till ändamålet :( som du säger så är den nog inte så böjlig.. Foliefilt hittar jag inte ens...

I kväll blev det fleecetäcke, ihopvikt, surrat runt halsen med resårgjord som höll den på plats.
Därefter tog jag 2 st av de låååånga hanskarna och knöt ihop på fler ställen så det blev 3 bubblor i varje hanske, vilket gjorde dem lite mer hanterliga. Pulade in dem under fleecetäcket, lite trixigt o spännande om de skulle hålla eller om hela stallet skulle bada i vatten, och försökte få dem på plats. Inte helt lätt, men det funkade. Det plaskar o låter när man försöker bolla in dem, men Lilleman bara gillar läget :) Vilken kille!!

Riktigt varmt blev det därunder, och när de svalnat något fick täcket sitta kvar en timme till.
Så, det känns som om uppdraget lyckade idag iallafall, nu kvarstår bara 3 veckor :(
Men jag måste definitivt hitta en smidigare lösning!!
 
Sv: Hur värma halsen??

Viljan har jag definitivt!!
Hans problem kommer nog inte lösa sig ändå är jag rädd.
Som det ser ut så kommer han att ha men av detta livet ut :(
Men skam den som ger sig!!
 
Sv: Hur värma halsen??

Tack! Och då hittade jag förståss detta också:

"Tanken bakom aluminiumfiltarna är att de ska reflektera kroppsvärmen. Detta kräver ett visst avstånd från värmekällan (kroppen) till filten.
Vid kontakt leder dom värmen bort från kroppen precis som vilken plåtbit som helst."


Inte så bra, tyvärr :(
 
Sv: Hur värma halsen??

Nej men du behöver ju inte trycka den emot, de är ganska tunna och luftiga, jag använde en sån under ett täcke vid en bökig muskelskada (svår att värma vettigt). Fäste den i fodret på täcket, och så gjorde jag som en 'ram' av ludd runt, och så hade hästen ett nätsvettäcke under, det räckte för att öka värmen iaf. (Bäst funkade bot dock, som ju ska ligga emot).

Och ett sånt folietäckesom foder i en vanlig hals t ex, ger ju gott och väl luftspalt mellan folien och jugularvenen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp