Sv: Lucern

Nja, kolla på säcken vad lucernen har för energi samt smbrp (protein)sedan är det bara att jämföra med analysen på höet.

Sedan kan man inte byta rätt av, glöm inte att hästen måste ha tillgång till strå att tugga för att mage/tarm och tändernas nötning ska fungera. Antingen hö + lucern eller lucern + halm.

Gira

Då går inte frågan att svara på när det gäller innehållet.
När det gäller mängden grovfoder räknar jag att man byter ut det mot samma mängd dvs ett kg lusern motsvarar ett kg hö. Men det är kanske fel tänkt. Lusernpellets är inte lika mkt att tugga som lusernhack. Mina får halm att tugga på.

Senast ändrad:

Kan man säga att ett kg lucern motsvarar x antal kg hö? Eller det beror helt på höets "värde"? :confused:

Det beror nog på höets värde ja :)

Ett "standardvärde" för hö kan vara t ex MJ= 8,2 smbrt.protein= 36

Tittar man sedan på en lucernsäck så står det typ MJ= 8.8
smbrt.protein= 105.

Så ger du lucern kan du nog i de flesta fall räkna med att hästen får mycket mer protein än om du gett hö. Men protein från grovfoder är ju å andra sidan inget farligt. :)

Tänkte först skriv att ett kg lucern motsvarar ca två kg hö.
Men efter att jag läst övriga inlägg, så känns det ganska förnuftigt att det har med värdet på höt att göra.
Men jag tror fortfarande att du generellt sett ger mer näringsvärden än om du ger hö.

Stråmässigt motsvarar 1 kg lucern lika mycket som 1 kg hö, näringsmässigt innehåller 1 kg lucern snudd på det dubbla energimässigt och i regel 3 ggr normalhö i smrp.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka