M

_Mimmii_

Min häst är "normal lättfödd" :p (blir inte lätt tjock och inte heller smal utan håller ungefär samma vikt hela tiden). Dock har han p g a felaktig sadel ganska dåligt med ryggmuskler m m och får därför i dagsläget lite Krafft protein. nu är det slut och jag funderar på att börja ge honom lucern istället, ger det ungefär samma effekt? vet ej så mkt om lucern mer än att det är ett grovfoder.

har dock sett att lucern ger väldigt bra resultat, en häst i stallet som var ganska kantig och omusklad blev väldigt fin med lucern (och rätt ridning osv såklart;) ) . Jag tänkte inte ge någon större giva i sådanafall, utan bara som lite extra att bygga muskler på. vad tror ni???

Sv: Lucern !

Jag kan säga att jag ger min häst Lucern mest för att han är svår född. Han äter inte om han inte är hungrig och han har nästan för bra ämnesomsättning! Han har blivit synligare rundare av lucernen.

Kan inte svara på om det har någon effekt på muskler. Men om du vill att din häst ska muskla sig kan jag rekommendera Tocosel, jätte bra! Har alltid använt det till mina hästar och det hjälper verkligen. De blir mycket rundare och finare snabbare! Finns även andra tillskott, men jag tycker att det är de bästa! Finns på apoteket!

Lycka till :)

Selen (som man kan köpa som tokosel) är en mineral som är livsviktig för hästen. Överdosering kan dock leda till förgiftning och ingenting man bara "pytsar" på med utan att veta hur mkt hästen får i sig totalt. Genom fodret och genom blandmineraler som många ger.

Säger inte att du inte vet exakt mängd selen din/dina hästar får i sig, vill mest bara ge en liten varning till andra som läser detta.
Säg att någon ger X-antal kilo av ett kraftfoder innehållande selen, + blandmineraler och så tokosel uppepå det. Det är inte så lyckat.

Jag ger tokosel, men det är för att det är den enda mineral min häst saknar, resten får hon i sig via grovfodret.

Ts:
För att kunna bygga muskler behövs protein. Lusern innehåller ca en tredjedel protein mot vad Kraffts protein gör.
Jag skulle dock i första hand satsa på lusern framför kp, om du kan få hästens proteinbehov uppfyllt den vägen. Lusern är snällare än Kp, då det är ett grovfoder. Och du kan ösa på rejält, går inte att ge för mycket.
Lusern är en bra lösning för muskel och hullfattiga hästar.

Jag ger min häst selen en gång i veckan, alltså inte mer! jag är medveten om att det är skadligt i försora mängder, men eftersom våra marker i Sverige är selen fattiga måste vi tillföra det i fodret. Jag överdoserar verkligen inte!

Jag har en precis yyträknad föderstat och jag överdoserar inte något. Jag har full koll på vad jag ger min häst!

har dock sett att lucern ger väldigt bra resultat, en häst i stallet som var ganska kantig och omusklad blev väldigt fin med lucern (och rätt ridning osv såklart;) ) . Jag tänkte inte ge någon större giva i sådanafall, utan bara som lite extra att bygga muskler på. vad tror ni???

Ge lite extra e-vitamin också.
Ska du bygga upp muskler krävs ju att hästen rids också ;) och med rätt övningar.

Jag ger min häst lusern för hullets skull, inte för musklerna.

Ge lite extra e-vitamin också.
Ska du bygga upp muskler krävs ju att hästen rids också ;) och med rätt övningar.

Jag ger min häst lusern för hullets skull, inte för musklerna.

Jag ger precis som dig, lucern för hullets skull och inte för musklerna!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
555
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 695
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?