niardasp

Trådstartare
Varför ger man lucern?
Vad är det bra för?
Hullet? Bygga muskler? Jag har hört olika.

/Sandra
 
Sv: Lucern

Lucern innehåller relativt mycket protein. Det kan hjälpa svårfödda hästar att lägga på hull likväl som att bygga muskler. (Och det är naturligtvis inte ett foder reserverat för svårfödda hästar!)
 
Sv: Lucern

Det är bra för äldre (typ 30 år) hästar, som börjar få problem med tänderna och inte kan tugga höt ordentligt längre, också. Iom att det är hackat och fint gräs så blir det mer lättuggat. Räknas som grovfoder och kan ersätta en viss del av höt om det skulle visa sig att höt innehåller lite protein.
 
Sv: Lucern

Jag har ibland gett lucern när jag har haft dåligt med protein i höt som jag har fodrat med.
Jag föredrar att ge hack när jag ger lucern.
 
Senast ändrad:
Sv: Lucern

Om höet har dåliga proteinvärden är det bättre att komplettera det med ett högvärdigt stråfoder (lucern) än att ge en massa kraftfoder och mindre hö - så tänker jag. Sedan är ju lucernet mkt kalsium rikt (15 Ca och 3 P) så för att få rätt balans Ca/P är det bra att samtidigt använda sig av kli (1,5 Ca 10,6 P). Beroende såklart på vilken balans höet har i sig vad gäller Ca/P.
 
Sv: Lucern

Jag ger mer än gärna lucernhack för att höja proteinet i foderstaten. Vilket inte är ovanligt...

Ger hack för strukturens skull, och för att hon ska få mer i krubban då hon knappt får något fraftfoder som de andra. Psykologiskt, alltså.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, är det vanligt att silage till häst innehåller lucern???🤔Bra eller dåligt?(Vet ju att lucern i övrigt är bra t.ex för att höja...
Svar
6
· Visningar
826
Senast: skiesabove
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hejhej! Är det någon som har koll på om det fungerar bra att blötlägga Dodson horell build up conditioning mix? Jag har sökt men inte...
Svar
1
· Visningar
625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp