Minisol

Trådstartare
Hur mycket lucern är rimligt att man ger sin häst? Ges för att få in mer protein i foderstaten.
 
Beror på grovfodrets näringsvärden :)

G smb rp Behov: 322.3 I tilldelat: 220.0 I balans %: -31.7
"Du har ett grovfoder med lågt proteininnehåll. Det behöver inte vara ett problem om du har en vuxen häst (> 3 år) med god aptit. Prova i första hand att öka grovfodergivan eller komplettera med luzern och i andra hand med att ge proteinrikt kraftfoder."

Kan inte ge mer av grovfodret pga energi så vill hitta något proteinrikt, hur mycket lucern bör jag ge?
 
G smb rp Behov: 322.3 I tilldelat: 220.0 I balans %: -31.7
"Du har ett grovfoder med lågt proteininnehåll. Det behöver inte vara ett problem om du har en vuxen häst (> 3 år) med god aptit. Prova i första hand att öka grovfodergivan eller komplettera med luzern och i andra hand med att ge proteinrikt kraftfoder."

Kan inte ge mer av grovfodret pga energi så vill hitta något proteinrikt, hur mycket lucern bör jag ge?

Ge ca 1 kg, då borde proteinbehovet fyllas. Håll koll på Ca/P-kvoten bara.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
505
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp