Lucern. vilken sort?

N

Naggur

Tänkte börja ge pålle lucern. men vilken sort ska man ha? (pellets, hackad strå, mix)
Vad är det för skillnad?

Sv: Lucern. vilken sort?

Jag undrar på helt samma sak, har oxå funderat på att börja ge lucern. Tänkte ge strå, men skulle gärna höra om skillnaderna med de olika sorterna..

För hästens matsmältingsapparat är det samma sak, men behöver man dryga ut tuggtiden ska man välja hackat strå. Pellets är för lättätet i det läget.
Pellets är dock mer lätthanterligt och tar mindre plats att förvara.

Nu kan jag bara tala för Kraffts lusern, och då har hackat strå och pellets samma näringsvärde per kg foder.

Lusern Mix är en blandning mellan lusern och gräsfröhalm, och har mycket dåliga näringsvärden för sitt pris. Som ett dyrt, svenskt normalhö...
Kan användas för att dryga ut kraftfodergivan åt en mycket glupsk häst, eller vid transport och tillfälliga uppstallningar på t.ex. tävling då det är svårt att frakta och förvara vanliga höbalar. Annars ett ganska värdelöst foder.

Det finns en annan variant av lusernpellets, nämligen Kvarnbys lusernpellets med en smrp på 150gr. som mina hästar får. Det är helt melassfritt, men det är riktigt gott tycker småhästarna. Äldre märren måste man tillsätta med ngt annat, som ger det smakligare.

jag kollade på kraffts hemsida och såg att mix inte va någon höjdare.

Så de blir hackad strå eller pellets.
Är hackad strå bättre för magen? Det känns ju lite som de borde vara det då dom måste tugga det mer än pellets.

Är hackad strå bättre för magen? Det känns ju lite som de borde vara det då dom måste tugga det mer än pellets.

Som jag skrev, för tarmen är det ingen större skillnad, men det är alltid positivt med så lång ättid som möjligt, speciellt om man byter ett dåligt hö mot lusern.

Som jag skrev, för tarmen är det ingen större skillnad, men det är alltid positivt med så lång ättid som möjligt, speciellt om man byter ett dåligt hö mot lusern.

Kan man jämföra 1kg lucern med en viss mängd hö. Tex säga att 1 kg lucern motsvarar ca 2 kg hö värdemässigt? Givetvis förstår jag att det beror på hur bra värden höet har. Men hur pass bra hö måste man ha för att 1 kg hö ska motsvara 1 kg lucern?

Knepig fråga :cool:

Kan man jämföra 1kg lucern med en viss mängd hö. Tex säga att 1 kg lucern motsvarar ca 2 kg hö värdemässigt? Givetvis förstår jag att det beror på hur bra värden höet har. Men hur pass bra hö måste man ha för att 1 kg hö ska motsvara 1 kg lucern?

Knepig fråga :cool:

Kraffts lusern innehåller 105 g smrp och 8,5 MJ/kg foder.

Proteinmässigt ger alltså 1 kg lusern samma som 2 kg av ett normalt till bra hö, men energimässigt är de ungefär lika.

I tuggtid ger det något mindre, eftersom lusernhacket är lite mer finfördelat än höet.

Då ska ju värderna vara likadana som lucernets värden=)

Hackad strå är bäst tycker jag, den luktar gott och mina hästar älskar den.

Pelletsen har jag också provat men jag gillar inte pelleterat foder, sen blev den så äcklig när jag blötlade den, luktar äckligt med.

Jag köpte hackad strå igår. få se om han gillar det. men de tror jag nog=)

Ni som ger hackad strå, brukar ni blötlägga den? å i så fall, hur pass mycket ska man blöta?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
673
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: matson
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka