Lucern till marsvin?

_Runaway_

Trådstartare
Kan man ge det? Bara fick den tanken när jag var ut till stallet och hämtade hö till smågrisarna. Hästen äter lucernhack, kan marsvinen göra det? Varför det skulle vara nödvändigt vet jag inte men jag undrar bara :D

Sv: Lucern till marsvin?

Min syster har marsvin och är höallergiker, så hon ger sina lusern istället för hö. Sen har hon halm till dom i stället för mysandets skull. Dom säljer tom lusern i kuber i zoo-affärer som dom rekommenderar till hökänsliga ägare. 45 kr dock för 500gram!!:eek::eek: Hutlöst!
Jag sa till min syrra att åka till Granngåden istället, 25 kg för 120:-, liiiite billigare. Å så har hon så dom klarar sig ett tag. Typ resten av livet!:D

Min första tanke är bara att den lucernen som är gjord för hästar borde väl vara för j´kraftig för så små djur.
Så det borde vara VÄLDIGT små mängder man kan ge....

Men jag vet inte, bara en tanke.

Jag tror nog inte heller att det är någon fara men man ska nog bara ge i små mängder ;)

Det är lucern i de flesta pellets och liknande för marsvin, så de borde de tåla. Vad jag vet är de inte överkänsliga mot socker heller, så då borde lucernhack gå bra att fodra med. Frågan är bara om det behövs att ge marsvinet detta och hur mycket man kan ge den innan den reagerar på proteinöverskott. OM de öht gör det.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 295
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 596
Senast: Enya
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
571
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix