Lucern pellets

ankic

Trådstartare
Någon som vet hur många dl 0.5kg lucern pellets är? Har mätt och vägt och det blev 10dl .Tycker att det blev stor mängd ,(är van att killen får så lite mat) Om det stämmer så är det bara bra .
 
Sv: Lucern pellets

du menar väl 1 liter?
varför fippla med decilitermått?

bara en liten stilla undran.....
 
Sv: Lucern pellets

Jag är så van att han ska ha typ 3dl krafft breed eller 2dl havre så jag är inne på deciliter måttet , därför blev det att jag mätte i dl. Blev lite fundersam då mängden blev så stor.
Någon som vet om det är skillnad på värderna mellan lucern pellets och lucern strå , eller om man kan välja vilket som. ( ena säcken i pellets form och nästa i strå -samma mängd = 0,5kg) :confused:
 
Sv: Lucern pellets

Det skiljer en held del på lucern värdena beroende vilket märke du har, även mellan pellets och strå skiljer det. Tycker det låter mycket att en liter väger 0,5 kg, jag är på väg till stallet nu så jag ska väga mitt där. Väger alltid så jag tänker inte så mycket på hur stor mängd det blir.... Men om du skiftar till strå så blir ju volymen mycket större om du ska ha samma vikt.
 
Sv: Lucern pellets

Jag hade samma problem så jag ringde till Kra**t, de sa att 1 L lucernpellets väger 600 - 650 gr.
 
Sv: Lucern pellets

När jag vägt så räknar jag med att 1kg = 0,7 liter, Men då har jag inte vägt med hövåg. Tog ca 10 liter i en hink, väger och drar av vikt för hinken.

Skillnaden mellan krafft lucernhack och kraffts lucernpellets innehållsmässigt är inte så stor. du kan ju läsa på deras hemsida. Jag har bytt mellan dem utan problem. Störst skillnad är väl utseende och konsistens.
 
Sv: Lucern pellets

Ciazon skrev:
Jag hade samma problem så jag ringde till Kra**t, de sa att 1 L lucernpellets väger 600 - 650 gr.

Här är 1,5 liter pellets ett kilo, ger att en liter är cirka 650 gram. Ingen skillnad mellan Kraffts lucernpellets eller Bobergs lucernpellets.
 
Sv: Lucern pellets

Kicki_J skrev:
Det skiljer en held del på lucern värdena beroende vilket märke du har, även mellan pellets och strå skiljer det.

Värden per kilo foder (anges som normalvärden, det kan ju skifta lite eftersom det är gräs vi pratar om)

Krafft Lucern Pellets:
8.5 MJ
105 gr SRP
13 gr Ca
2,8 gr P
1,6 gr Mg

Krafft Lucern Hackat Strå:

8,5 MJ
105 gr SRP
13 gr Ca
2,8 gr P
1,6 gr Mg

Således skiljer det inte ett dugg mellan kraffts pellets och strå.

Bobergs lucernpellets:

Per kilo foder.

8.5 MJ
105 gr SRP
15 gr Ca
3 gr P
1.5 gr Mg

Således är det bara mineralerna som skiljer sig lite mellan Bobergs lucern och Kraffts lucern.

Lucerngräs har liksom samma normalvärde hela tiden. DÄREMOT så om man tillsätter havre eller nåt, vilket det är i den del lucern (Hartogs lucernhack t ex) så ändras värdena.
 
Sv: Lucern pellets

Skiljer sig Bobergs och Krafft prismässigt?
 
Sv: Lucern pellets

Millz skrev:
Skiljer sig Bobergs och Krafft prismässigt?

Bra fråga, det är så länge sen jag köpte Kraffts lucernpellets att jag inte minns vad de kostar (och det skiljer sig från Granngårdenbutik till Granngårdenbutik).

Jag betalar 89,50 kr (inkl moms) för 25 kilo. Så du får kolla vad krafft kostar, jag har som sagt ingen aning =)

Jag köper så mycket foder det går från lokala foderleverantören, som har den goda smaken att i mångt och mycket vara billigare än Odal, men ffa leverera det till stallet och lasta av det där, och skicka faktura. Så för att gynna bygden och behålla dem samtidigt som jag underlättar för mig köper jag så mycket jag kan därifrån (bara mineraler och Krafft Rehab jag köper från Odal.). De får leverera kattsand och hundmat med, som jag också tidigare köpte på Odal.
 
Sv: Lucern pellets

Tack för svaret. Bobergs är billigare, jag betalar dryga 120 kr för Krafft.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
505
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 701
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp