Lucern - pellets eller hack?

lillaana

Trådstartare
Vilket föredrar ni och varför?
Jag gillar hacket för det blir MYCKET mat, men pelletsen är ju så mkt smidigare att förvara.... Vilket tror ni är mest ekonomiskt?

Sv: Lucern - pellets eller hack?

Jag ger helst hack, eftersom jag oftast får plocka bort lite hö ur foderstaten för att höja proteininnehållet. Då känns det bättre att kunna behålla lite struktur och tuggmotstånd ändå.

Men om jag hade en häst som var lite svårfödd och kunde äta normala mängder hö samtidigt som lusernet så skulle jag nog välja pelletsen. Billigare och lättare att förvara och hantera...

Eftersom jag föredrar Kvarnbys lusern (p g a det höga smrp-värdet i kombination med lågt pris) får det bli pellets.

jag gillar hacket mest för det blir mera att äta och det ser godare ut..
men min häst tycker inte att det är gott och hälften hamnar på golvet så jag får köpa pellets till honom

Jag ger både strå och pellets just för den saken att strå tar så mycke plats.
Båda mina hästar gillar både strå och pellets så jag har haft tur med det:)

Mina hästar föredrar pelletsen. Kostar dessutom 10kr mindre/säck :p

Men om pelletsen kostar mindre/säck så borde ju den bli mkt billigare för hacket tar ju slut direkt eftersom man måste ge så mycket?
Pelletssäcken borde ju räcka längre för man tar mindre mängd för att få samma vikt...?
Jag har kört med pellets ett tag för några månader sedan, men bytte sen till hack när pelletsen tillfälligt var slut i butiken. Det jag gillar är att det blir mera mat och mera att tugga och dessutom inte så slafsigt....
Nån som räknat på vad pellets/hack kostar per kilo? Vilket blir mest prisvärt?

Senast ändrad:

Men du köper ju både pellets och hack i vikt, inte i volym.

Betalar 99 kr för 30 kg av Kvarnbys pellets (150 gr smpr) och 155 kr för 25 kg Krafft pellets eller hack (105 gr smrp).

Låg proteinhalt (Krafft): 6,20 kr/kg (oavsett hack eller pellets)
Hög proteinhalt (Kvarnby) 3,33 kr/kg (finns endast som pellets)

Men du köper ju både pellets och hack i vikt, inte i volym.

Betalar 99 kr för 30 kg av Kvarnbys pellets (150 gr smpr) och 155 kr för 25 kg Krafft pellets eller hack (105 gr smrp).

Hög proteinhalt (Kvarnby) 3,33 kr/kg (finns endast som pellets)

Ja, du är listig du! Självklart är det så! Jag har inte vaknat ännu tror jag bestämt! *hahahaha*
Vart hittar du Kvarnby? Här finns bara Krafft (Granngården). Vill gärna ha den högre halten...

har kvarnby ngn hemsida? Pma!! :)

eller vet du om kvarnbys lusern innehåller mer eller mindre energi (MJ) än kraffts?

Åtminstone på Granngården här så skiljer det någon krona mellan hack och pellets. Pelletsen lite billigare...

bättre med hack...hästarna får tugga ordentligt vilket stimulerar magen

Beror ju helt på hästens smak, hur mycket den ska ha i sig (ger man stora mängder kanske inte hästen orkar äta hack) och hur mycket pengar man vill bli av med.

Pellets räknas också som grovfoder, har man sedan fri tillgång på hösilage tycker jag faktiskt inte det spelar någon roll om man väljer hack eller pellets - för hästens del alltså.

Våra nuvarande hästar är lättfödda hobbyhästar som dessvärre måste ha begränsad fodergiva. Så till dem vore det bra att kunna ge även hack så de skulle ha att äta och tugga länge. Trist nog säljs inte hack här men vi är lyckliga över att åtminstone pellets finns! Underbart de år grovfodret innehåller för lite protein.

Jag föredrar pellets. Mina hästar får gott om stråfoder ändå så de behöver snarare få i sig lusernen snabbt än långsamt.
Pellets är lättare att dosera om man inte väger givan dagligen. Strålusern är mer skrymmande att köra hem, förvara och fodra.
Jag har dock använt strå till att blanda ut kraftfodret med. Då förlänger man ättider på kraftfodret när hästen inte får så mycket. Fast då är det inte som proteinhöjning utan endast som hackelse i krubban ungefär som Fibergi har halmhack i sig.
// Linda

Min häst äter hellre sitt hösilage än lusernpelletsen han får, och ibland äter han inte upp det alls och han får bara 0.5 kg/dag. Tror ni han hellre skulle äta lusernhackad strå om det har liknande konsistens som hö/hösilage ??

Jag använder pelletsen. Eftersom den bör blötas (för att inte ge upphov till tarmbesvär), blir det "mycket" mat även då. Dessutom skön att hålla på med.

Pelletsen är som sagt mest ekonomiskt och det är det jag väljer om jag vill fodra med pelleterad lucern. Jag har dock varierat lite i olika omgångar, ibland har jag fodrat med pellets och ibland med hack (Kraffts) . Min häst får ändå förhållandevis mycket grovfoder och jag ger halm för sysselsättningens skull så jag utfodrar gärna med pelletsen, tycker det är något mer lätthanterligt en hacket, t.ex. kanske man behöver ge hästen ett halvt kilo och då kanske det motsvarar en halv skopa, men ska man fodra med hacket så väger ju en halv skopa lite olika beroende på hur pass väll man "packar" det, så att säga. Dessutom har jag något närmare till återförsäljare som säljer lucernpelletsen (dangroent tror jag, något billigare en kraffts dessutom) , så därför brukar det bli övervägande.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Elo
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 070
Senast: Sasse
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka