Lucern OCH havre?

Krans

Trådstartare
Har en ponny som både har svårt att bygga muskler och är av den segare typen ( även innan min tid ). Äter nu krafftgrund o havre som kraftfoder. Hur är lucern ( för att bygga muskler ) och havre ( för lite uppiggande ) i kombination? Blir Ca/ P halten lätt hög? Förstår att det såklart hänger ihop med hösilaget men överlag.(Tyvärr har vi ej analyserat hösilage,endast riktlinje att det är svagare. Inga påhopp om detta , tack! ) Eller skulle ngn olja vara ett alternativ ?Hälsn total- snurrig
 
Det är helt omöjligt att ge råd utan en analys i grunden. Det kan bli jättebra, men det kan också bli helt uppåt väggarna fel.
 
Har en ponny som både har svårt att bygga muskler och är av den segare typen ( även innan min tid ). Äter nu krafftgrund o havre som kraftfoder. Hur är lucern ( för att bygga muskler ) och havre ( för lite uppiggande ) i kombination? Blir Ca/ P halten lätt hög? Förstår att det såklart hänger ihop med hösilaget men överlag.(Tyvärr har vi ej analyserat hösilage,endast riktlinje att det är svagare. Inga påhopp om detta , tack! ) Eller skulle ngn olja vara ett alternativ ?Hälsn total- snurrig
Om du menar att det troligen är låga proteinvärden i hösilaget (sent skördat?) så är ju Luzern bra att ge extra utav. Olja är tvärt om, det ger bara ännu lägre kvot. Men sen hur mineralkvoten är är helt omöjligt att se med ögat på silaget, kan vara att man kan gissa lite om man har en analys på föregående år på samma vall möjligen.
Havren gör varken till eller från om du tänker kvot energi/protein, men det kan ju ändå vara så att din häst blir piggare av havre?? Hur många är det som ger av hösilaget? Ingen som vill vara med och dela på en analys med dig? Jag hade bytt kraften mot luzern och gett E-selen till det enligt dosering på burken. Då får du i alla fall i den protein, e vitamin och selen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 845
Senast: Cut3Leo
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 831
Senast: orcide
·
Foder & Strö De trådar jag hittade var såpass gamla att det var få som hittat fodret i Sverige. Är det någon som har erfarenhet av deras foder...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 582
Senast: Elin_B
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp