Lucern och betfor utan melass!

fijja

Trådstartare
Innehåller vanligen lucern melass? Är det bara K*arnby som har utan? Har tyvärr så långt till närmaste återförsäljare :(

Läser på Kraf*ts hemsida... där står det ingenting om melass i lucernen, är det så?

Sen undrar jag över melassfri betfor, har hittat Kwik Bet från Dod*on, är dom de enda som har det?

Anledningen till dett är att min häst har eksem och har fått tipset att utesluta stärkelse och melass ur fodret, tänkte prova iaf. Gör vad som helst bara han slipper klia i sommar :(

Sv: Lucern och betfor utan melass!

Dangrönt (som gör betfor) har lucern utan melass.

Kwik beet och speedy beet är melassfri och avsockrad.

Varför ge betfor?

Det är inte Dangrönt som gör betfor, det är Danisco...

Till TS - jag tvivlar på att knottallergi går att bota genom att utesluta melass och stärkelse, men prova gärna om du tror på det. Min egen kliande ponny har aldrig ätit något som innehållit detta, kliar sig ändå... Pga knotten...

Nej ja tror inte att de botar... Men kanske lindrar?
Kommer ju inte va den enda åtgärd jag gör. Är ny med eksem häst och det var en tuff sommar :(

Han gick ju heltäckad och det fortsätter jag ju med, använde pr*b produkter utan resultat.
Känner mej desperat och vill prova allt.

Har läst att andra har blivit bättre av att utesuta stärkelse och melass.
Borde ju inte skada att byta till dessa foder iaf. Tänkte ge linfröolja med.

Har någon tips så tar jag tacksamt emot.

Läser på Kraf*ts hemsida... där står det ingenting om melass i lucernen, är det så?

Kraffts har 5 eller 15% melass i som bindemedel (det är beroende på om det är pellets eller strå), och eftersom Lucern räknas som foderråvara så deklareras inte innehållet. Det är i allafall det svar jag fått från Krafft vid kontakt med dem för nåt år sedan.

Gällande eksemhästar så tror jag personligen inte att dina tankar tillhör de springande punkterna; det är nog viktigare att se till den totala foderstaten och framför allt hästens balans och välmående i mage/ tarm.

Däremot vill jag tipsa om att du söker på linfröolja här på forumet, det finns en del intressant läsning i några länkar att finna.

Jag har tittat på den totala foderstaten också då jag förstått att det är extra viktigt för eksem hästar. Linfröolja har jag läst om och ger det redan och kommer fortsätta med.

Därför tänkte jag en balanserad foderstat med fodermedlel som inte innehåller melass lr stärkelse.
Bara som en säkerhet... Men verkar svårt att hitta dessa fodersorter på bekvämt avstånd... Iaf lucernpelletsen, dom känns viktigast då han får en hel del sånt.

Utesluter du melassen pga sockerhalten bör du ta sommarens bete i beräkning - färskt gräs är sockerrikt! Dock mår de flesta hästar bra av det ...

Jo jag vet att gräs innehåller socker. Men har läst att vissa eksem hästar blivit värre om dom fått betfor pga melassen, är det bara sockret dom reagerar på då? Finns det inget annat i melass?
Då är det ju helt onödigt att ta bort det, då sockret i några kilo lucern+betfor känns som en piss i nilen jämfört med betet.

Det går ju oxå att sätta betforen i blöt och sen skölja av den/sila den och tvätta den själv. Det gör vi på fångshettisen, funkar faktiskt rätt smidigt.
Har en sån där sil med pytteöglor som vi skopar upp betforen med och sen sköljer under kranen.

Vi har oxå långt till ÅF för sockerfria alternativ...

Problemet är väl såfall lucernet, det får han ju nåt kilo av, och det går ju inte direkt att sila bort.
Men som dom verkar säga här... Kanske är onödigt. Ska kolla runt lite mer och se om jag hittar en ÅF närmare, för det kan ju iaf inte skada att ge melassfritt.

Tack för tipset om att skälja betforen :)

har inte TSF ngt som är utan melass? De kanske kan ta hem om inte annat?

Eller kan du ge ngt annat än lucern, antar att det är proteinet du vill åt? Finns ju andra produkter med hög proteinhalt utan melass menar jag :)

Jo, fast jag gillar lucern eftersom det är grovfoder och snällt mot magen.

Håller jag helt med om, men kanske kan va värt att prova ngt annat för att ta bort problemet med melass=?

Tvivlar ju lite på att det kommer göra någon skillnad, men tänkte att det var värt att testa om jag ändå kunde ge samma sorts foder bara byta märke.

Men jag ska läsa på lite till så får jag bestämma mig sen.

Betfor gör varken till eller från för eksemhästen. Jag har ägt två eksemhästar med svår eksem och de har fått litet betfor varje dag för att få ner mineraler och linfröolja. De har fått lucern i hackad strå-variant. Viktigt är att du har en heltäckande skötsel med täcke, installning före solnedgång och ut efter soluppgång, öppna, fria blåsiga beten och ett mycket bra grovfoder. Många eksemhästar har även andra allergener som t ex kvalserallergi som bör åtgärdas. jag har även gett Probimin. Viktigt för eksemhästen liksom fånghästen är att mag- och tarmsystemt mår bra, då klarar hästen sig bättre under knottsäsongen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka