Lucern, hur ge?

Daredevil

Trådstartare
Har precis börjat att ge min häst Krafft Lucern Pellets eftersom hon är så smal. Men hon gillar inte riktigt geggan som blir när man blöter upp det.

Så jag undrar om man kan ge det torrt (står inte på påsen att man inte kan ge det torrt, men att man gärna ska blöta det)

Om man inte kan ge det torrt, hur kan man då få det att smaka godare för hästen?

Eller är det bara att ge upp?

Senast ändrad:
Sv: Lucern, hur ge?

jag blandade mitt med betforen innan jag blötla allt och innan jag gav det till hästen blandade jag ner resten av kraftfodret. då blev geggen lite mer uppblandat och inte så geggigt!

Det var slut på lagret, men ska se om man kan byta (obruten förpackning) fick en säck av en stallkompis vars häst blivit avlivad, och de andra behöver inte lusern.

Cilla

Hon får det tillsammans med betforen.

Ny fråga.
Hackad stå, ska man ge det i krubban, eller lägger man det i höet?

Trådkap!

Lucernstrå/hack utan vare sig melass eller sojaolja, finns det?

Måste ge en massa extra protein i vinter, hästen gillar inte de pelletsar som finns här och någon soja kommer inte i närheten av vare sig mej eller mina djur.

Ge det absolut inte torrt. Varför förstår man när man har sett hur mycket det sväller...

Min häst vägrade äta luserngröten i våras. Det slutade med att jag fick blanda den med betfor, vetekli och havre för att få i henne den. Hon vägrade att äta om något utav de sistnämnda inte fanns i.

Försök med hackad lusern.

Annars finns de ju andra källor till protein, om det är proteinet hästen behöver.

Har du provat Kvarnbyfoders Lucernpellets, den är omellasserad och de flesta hästar tycker den är smaklig. Jag ger torr eller tillsammans med betfor utan att blötlägga pelletsen, bara blanda med blötlagd betfor precis innan utfodring.

Köper man tillräckligt mycket pellets kommer du att få den hemkörd till stallet, priset blir bättre ju mer man köper!

Är du säker på att det är just geggan som är osmaklig? På Eko finns lucern från Dangrönt. Min pålle hatade det, men nån här på buke skrev att deras häst hatade Kraffts men älskade Dangrönts. Om jag förstått rätt så innehåller inte Dangrönts någon melass. Kan ju vara värt att prova :)

Är du säker på att det är just geggan som är osmaklig? På Eko finns lucern från Dangrönt. Min pålle hatade det, men nån här på buke skrev att deras häst hatade Kraffts men älskade Dangrönts. Om jag förstått rätt så innehåller inte Dangrönts någon melass. Kan ju vara värt att prova :)

Det var nog jag? Fbl som ansett lucern smakar GIFT, vägrat äta Kraffts både pellets och hack, vägrat äta en annan sorts pellets och hack med - han ÄLSKAR dangrönts melassfria pellets...

Trådkap!

Lucernstrå/hack utan vare sig melass eller sojaolja, finns det?

Måste ge en massa extra protein i vinter, hästen gillar inte de pelletsar som finns här och någon soja kommer inte i närheten av vare sig mej eller mina djur.

Ja det finns, Dangrönts Green Power Alfalfa. Dock är det sojaolja, så du kanske inte vill ändå?

Säljs via Svenska Foder/Hippo

OBS att Drangrönt har en Green Power med melass med, det ska vara alfalfan.

Nej, det var den jag tänke på i mitt inlägg.. Vill inte ge soja i någon form.
Hästen var stormförtjust förra året när han fick den lucernen.

Kvarnby har jag letat efter, men min närmsta återförsäljare tänker inte ta in lucernen. Jag själv behöver förmodligen bara två max tre säckar i vinter, så det är ju inga mängder jag ska ha.. Jag har ingen bil, så jag kan inte åka långt för att köpa foder. Kan ta en säck pellets på moppen, hack är oftast in lika välpackat. Folk tittar lite konstigt på mig när jag kör genom samhället :D

Kvarnbys pellets är det enligt annan användare här sojaspill i, vilket enligt samma användare Kvarnby själv medgett. Så den bör du nog stryka om du är helt anti soja?

Men har Kvarnby melassfritt hack? Det har jag inte hittat?

Men dangrönts pellets är väl vad som är kvar då, men det den inte ville äta?

Nä, Kvarnby har väl inget hack alls?

Det var Spannex han inte äter. Dangrönts är så dyra och värdena är inte direkt tipp-topp för vår foderstat.

Nej, hade för mig det ang Kvarnby, men blev tveksam där. Men som sagt, Kvarnbys pellets är/kan det vara sojaspill i, så de går ju bort de med för din del.

Och då är det ju bara Dangrönt pellets kvar, om du ska ha melassfritt och garanterat sojafritt?

Har gett lusernpellets torrt, till häst som var väldigt långsamtuggande. De hade hink (inte vattenkopp) och kunde alltså bälga i sig valfri mängd vatten till intaget av pellets. Kvarnbys är det vi använder helst, det sväller inte men faller sönder när man vattnar. Kraffts upplever jag sväller rejält, och det tar mycket längre tid att falla sönder/svälla klart.

Har man en glupsk häst kan man alltid lägga stenar i krubban (hyfsat stora), då får de pilla fram pelletsen en och en och sedan tugga, istället för att slänga ner en flabb full och riskera foderstrupsförstoppning.

Kvarnbys är melassfritt va? Jag har ju inte provat det, men har Dangrönts melassfria. Och de faller sönder mkt lättare än Kraffts. Sväller tycker jag de gör lika mkt, men det går mkt fortare att svälla dangrönts. Jag ger ofta torrt men häller vatten på direkt vid servering, och innan glupsk-ponnyn hunnits slurpa i sig ens hälften är pelletsarna helt sönderfallna. Himla bra tycker jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka