Lucern, hur ge?

Sv: Lucern, hur ge?

Fast tror det är melassen? Har varit lika med annan melassad lucernpellets jag haft? (Lokala fodernasaren har nån lucern, fråga mig inte var den kommer från, omärkt säck, men inte Krafft)

Jo, jag tror också det är melassen. Vet ju hur djäkligt det är att försöka lösa i annat än varmt vatten (när det t ex rinner utanför dunken och ner i mattan i bagaget på bilen)

kl

är det skillnad på pris med pelleterad lucern eller lucernhack?

Vet inte, vi kör olika märken. Kvarnby lusern är absolut mest protein för pengarna, Kraffts är dyrare och sämre i proteinvärde.

kl

är det skillnad på pris med pelleterad lucern eller lucernhack?

Oftast ja, hacket dyrare. Där jag köper ligger dangrönts melassfria pellets på 9,45 kr/kg och dangrönts (green power) melassfria hack ligger på 11 kr/kg.

Krafft pellets kostade sist jag köpte (ett tag sen nu dock) på 6,84 kr/kg och hacket på 10,24 kr/kg

Lokala fodernasaren, pellets 5,52 kr/kg, hack 7,68 kr/kg.

Så en ganska betydande prisskillnad/kg i det långa loppet.

Oftast ja, hacket dyrare. Där jag köper ligger dangrönts melassfria pellets på 9,45 kr/kg och dangrönts (green power) melassfria hack ligger på 11 kr/kg.

Krafft pellets kostade sist jag köpte (ett tag sen nu dock) på 6,84 kr/kg och hacket på 10,24 kr/kg

Lokala fodernasaren, pellets 5,52 kr/kg, hack 7,68 kr/kg.

Så en ganska betydande prisskillnad/kg i det långa loppet.
tack för svaret..
:bow:

Om hästen inte är av den glupska sorten tycker jag det funkar att ge torrt, om det inte handlar om enorma mängder. Eftersom lucern ofta inte är det godaste hästar vet så upplever jag att dom äter det rätt lugnt och sansat. Eller blanda med annat torrt fodermedel så att pelletsarna bli lite "utspädda". Alternativt hälla på vatten/betfor precis vid utfodringen, så hinner det inte blir jättegeggigt.

Till ALLA!

Nu har problemet löst sig, utan att behöva köpa hack! :bump:

Hon har äntligen börjat äta det, envisades med att lägga i det i maten ändå, och nu pillar hon i sig det!

Blandar dock med betfor, havrekross och olja så kanske inte konstigt att hon gillar det bättre då :angel:

Nu ska här upp i vikt...
Jisses vilka matkostnader alltså!

Jag har alltid gett lusernen torr iomed att mina hästar inte äter blöt lusern. Men det kan ju bero på att mina hästar alltid har fri tillgång på hö, och därmed inte är hungriga.

Aldrig haft några problem med foderstrupsförstoppningar eller liknande.

Så jag tycker absolut man kan ge torr lusern, men det kräver att man har en häst som inte är glupsk, och som har mat i hagen, man kan med andra ord inte ha hästen i ett stort stall där de är ute 4-8 timmar/dygn utan mat och sedan ge torr lusern, men det tror jag att alla fattar!

Fast min förra valack fick foderstrupsförstoppning av 8-10 torra lucernpellets. Han åt mycket lugnt och städat, hade fri tillgång på grovfoder dygnet om, var mätt och belåten och allt var lugnt och tryggt runtomkring.

Sen dess är jag MYCKET restriktiv med att ge melassad lucern torrt. Jag minns fortfarande ångesten och skräcken när han stod med huvudet vid knäna, rosslade efter luft och det rann grön sörja ur näsborrarna på honom..

Det är preskriberat nu, men för sådär hundra år sedan åt mina ponnyer torr betforpellets :eek: Av ren okunskap, kossorna fick det ju torrt (de klarar det fint), och då gav ju pappa ponnyerna torrt med. Gick utmärkt, både den mer glupska och den oglupska klarade sig fint. Men jag skulle ändå aldrig ens tänka tanken att servera torr betfor, allraminst pellets.

Det är en onödig risk helt enkelt anser jag, för det kan gå kanonbra för 9 hästar men den 10e går det inte, eller så kan det gå bra i 9 år men det 10e.. Och man vet aldrig om ens häst är den där 'tionde' eller om man är inne på det där 'sista året det går bra'

lusernen jag köper är inte mellaserad tror jag...
Fast ska man blöta den så löser den typ aldrig helt upp sig :crazy: Har haft den i blöt i flera timmar utan att det hänt speciellt mkt!
Men hästarna har inga problem att äta den torr, inte ens fölis.

Skulle de få problem så skulle jag ju givetvis få hitta på nåt annat, men detta har funkat de senaste 8 åren iaf :D

men har inte spannex mer, 160g ?? eller ligger kvarnby lika högt?

till ts. prova byta till ett annat lucern kan vara en kräsen häst du har ;) Jag ger lucernpellets torrt, lucernpellets sväller inte mer än vanliga pelletsfoder vad jag har sett. Känner en uppfödare av halvblod, han har ett 50tal hästar i alla åldrar, alla äter lucern inte skulle han någonsin blöta pelletsen och har har aldrig heller fått foderstrupsf. och han har varit uppfödare i ca 50 - 60 år. Han må kanske ha oddsen med sig, men vid foderstrupsf. tror jag de är så många andra faktorer som spelar in än bara lucernpellets, vid "fel" häst kan säkert vanlig müsli vara boven.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka